جایزه ۵۰ هزار دلاری نویشتات که به عنوان نوبل آمریکا شناخته می‌شود به اسماعیل کاداره، بزرگ‌ترین نویسنده و شاعر آلبانیایی تعلق گرفت.

اسماعیل کاداره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، آسوشیتدپرس نوشت، ‌سفارت آمریکا در تیرانا، پایتخت آلبانی روز دوشنبه  از انتخاب اسماعیل کاداره، نویسنده مشهور اهل آلبانی به عنوان برنده جایزه معتبر بین‌المللی نویشتات خبر داد. جایزه و جشنواره نویشتات امسال ۵۰‌مین سالگرد برگزاری خود را جشن می‌گیرد و این مراسم به میزبانی و حمایت مالی دانشگاه اوکلاهما اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد.

اسماعیل کاداره که حالا ۸۴ ساله است همواره به عنوان یکی از کاندیداهای قدیمی جایزه نوبل ادبیات مطرح بوده است. او از دهه ۶۰ میلادی زمانی که آلبانی توسط رژیم کمونیستی و دیکتاتور انور خوجه اداره می‌شد به عنوان یک رمان‌نویس، نویسنده و شاعر شناخته شد و با انتشار رمان «ژنرال ارتش مرده» در ۱۹۶۳ به شهرت جهانی دست یافت.

کاداره در اوایل دهه ۹۰ میلادی به دلیل فشارهای رژیم کمونیستی، آلبانی را ترک کرد و به فرانسه پناهنده شد. پس از فروپاشی کمونیسم بین پاریس و تیرانا در حال رفت ‌و آمد بوده و بیشتر عمرش را در پاریس سپری کرده است. او در ۱۹۹۶ به عضویت فرهنگستان علوم اخلاقی و سیاسی فرانسه درآمد و رمان‌های «مهتاب»، «آوریل شکسته»، «رویدادهای شهر سنگی» و «زمستان سخت» از جمله آثار مهم کاداره است.

جایزه بین‌المللی نویشتات که از سال ۱۹۶۹ تاسیس شده و هر دو سال یک بار برگزار می‌شود در حوزه ادبیات اهدا می‌شود و خیلی‌ها آن را همسنگ نوبل آمریکا می‌خوانند. این جایزه تاکنون به چهره‌های برجسته‌ای چون گابریل گارسیا مارکز، اوکتاویو پاز و الیزابت بیشاپ تعلق گرفته ‌است. ارزش مالی این جایزه ۵۰ هزار دلار است و مجسمه یک پر عقاب از نقره و یک لوح یادبود نیز به برنده اهدا می‌شود.

کد خبر 555112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha