عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: الان برخی همه تلاششان این است که ثابت کنند علت افزایش شیوع کرونا بی‌لیاقتی وزارت بهداشت و پزشکان است. از آن طرف هم وزیر آموزش و پرورش می‌گوید باز شدن مدارس اصلا تاثیری در این قضیه نداشته است. اینها نشان می‌دهد که نمی‌خواهیم کوشش جمعی داشته باشیم.

دکتر مسعود مردانی

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با همشهری آنلاین درباره آمار متناقض کرونا به‌ویژه در پایتخت که در روزهای اخیر خبرساز شده است گفت: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، عنوان مورد مثبت کرونا فقط به بیمارانی تعلق می‌گیرد که تست پی‌سی‌آر مثبت داشته باشند. من بیمارانی دارم که مطمئنم کرونا دارند و سی‌تی‌اسکن ریه هم این نظر را تایید می‌کند و ممکن است آنها را برای تست پی‌سی‌آر نفرستم، پس جزو آمار نیستند. نه‌ فقط من، بقیه همکارانم هم موارد این‌چنینی دارند. پس با توجه به این مساله، آمار ابتلا خیلی بالاتر از آماری است که اعلام می‌شود.

مردانی گفت: آمار مرگ هم همین‌طور است، فقط بیمارانی که به بیمارستان‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند و تست پی‌سی‌آر مثبت دارند و فوت می‌کنند، در آمار هستند. این را اضافه کنید به اینکه فرد ممکن است اصلا به بیمارستان مراجعه نکند. من پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی را می‌شناسم که وصیت کرده‌اند هر اتفاقی هم برایشان افتاد آنها را به بیمارستان نبرند. یا خیلی از عزیزان ممکن است اصلا به تست پی‌سی‌آر نرسند و فوت کنند. تست پی‌سی‌آر هم ۴۰ درصد منفی کاذب دارد. این مقدار منفی کاذب رقم بالایی است و خود همین ۴۰ درصد را بخواهیم حساب کنیم و اضافه کنیم به آمار مثبت‌ها، ممکن است آمار مبتلایان و فوتی‌ها ۲ برابر آن چیزی شود که اعلام می‌شود. 

مردانی در واکنش به اظهارات دکتر طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که گفته است «احتمال وجود دارد که آمار قربانیان به ۶۰۰ نفر در روز هم برسد» به همشهری آنلاین گفت: هنوز به این عدد نرسیده‌ایم ولی اگر عزیزان زحمت بکشند و در ۲ تعطیلی پیش رو ۲ میلیون نفر شمال بروند و بدون رعایت پروتکل‌ها عزاداری‌ها برگزار شود و بازگشایی بدون منطق مدارس ادامه پیدا کند، به این عدد هم خواهیم رسید. 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از صف آمبولانس‌ها که نمی‌توانند بیمارشان را بستری کنند، گفت: واقعا تخت بیمارستانی کم است اما این‌طور هم نیست که آمبولانس‌ها نتوانند بیمار خالی کنند. من خودم حداقل در ۴ بیمارستان کار می‌کنم و چنین چیزی را ندیده‌ام. بعضی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که «در شروع پیک جدید بیشتر مردم مقصر بوده‌اند یا تصمیم‌های دولت؟» گفت: به نظر من این مساله مولتی‌فاکتوریال است و فاکتورهای متعددی دست به دست هم داده‌اند و ما را به این روز نشانده‌اند. هر کسی فکر می‌کند خودش مقصر نیست و همه هم تصورشان این است که مرگ مال همسایه است.

مشروح اظهارات دکتر مردانی را از اینجا بخوانید.

کد خبر 555029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha