ظریف گفت: همچنان امیدوارم پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هرچه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگ‌تری را بردارد.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه کار و کارگر به کارشکنی‌های سیاسی که در مسیر اقدامات این وزارتخانه غیرسیاسی و متمرکز بر منافع ملی انجام می‌شود پرداخت و در اشاره به یکی از خود تحریمی‌های مبتنی بر منافع جناحی گفت: «استیضاح و حتی سؤال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می‌برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند.»

او با بیان اینکه بر خلاف برخی دروغ‌ها و سمپاشی‌ها FATF فقط مختص به کشورهای غربی نیست، افزود: «همچنان امیدوارم پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هرچه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگ‌تری را بردارد.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار پیرامون نقش مخالفان دولت در مشکلات به‌وجود آمده در عرصه سیاست خارجی و به‌وجود آمدن جو ناامیدی در داخل کشور، گفت: من باور دارم که در درون کشور احزاب و جناح‌های مختلف باید نظرات خود را با شجاعت اعلام کنند ولی متأسفانه برخی اوقات عده‌ای منافع جناحی و حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند و اینجاست که بعضاً برای سیاست خارجی مشکلاتی رقم می‌خورد.

او در ادامه با بیان این جمله که «قبل از اینکه آقای دکتر روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۲ شود گفته بودم که هرکس در ایران پرونده هسته‌ای را حل کند، قربانی خواهد شد و نه قهرمان»، به بیان دلایل خودش برای امتناع از ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاستگذاری‌های کلان یک دولت ندارم ولی در مورد وزارت خارجه هیچگاه نگفتم که تخصص ندارم... من این کار را بلد بودم. درسش را خواندم و به مدت ۳۵ سال در بالاترین سطوح وزارت خارجه از مقام سفیر گرفته تا معاونت وزیر طی کردم... ولی برخی از محافل اجازه ندادند همین کار را هم درست انجام دهم.»

ظریف در بیان چرایی این حجم از کارشکنی‌ها گفت: «امروز شما فقط باید ذهن تئوری توطئه داشته باشید تا تقارن برخی اقدامات آقایان در ایران مقارن با تلاش امریکا برای جلوگیری از برداشته‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را درک کنید! خب چرا؟ فقط به خاطر اینکه ظریف کاندیدای ریاست جمهوری نشود؟ خیالتان راحت باشد، نمی‌شوم. بگذارید کارم را انجام دهم. وظیفه من این است که در برابر عظمت این ملت از خودم بگذرم تا از ایران عبور نکنم.»

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره همزمانی آزادی بعضی زندانیان دو تابعیتی با بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در امریکا و دیگر کشورها و اینکه برخی رسانه‌ها این همزمانی را گروگانگیری تعبیر می‌کنند، توضیح داد: «موضوع آزادی جیسون رضائیان و آزادشدن پول‌های ما دو پرونده جداگانه بود در کنار مذاکرات ماه‌های آخر برای اجرای برجام ولی به عنوان سه پرونده مستقل پیگیری شد و همزمان به نتیجه رسید.»

او با تأکید بر اینکه وزارت خارجه در قوه قضائیه شأنیت ندارد و نمی‌تواند درباره متهمی که زندانی و ایرانی‌الاصل است نظر بدهد، افزود: «قوه قضائیه در این خصوص کاملاً مستقل عمل می‌کند. ولی وقتی صحبت از مبادله زندانیان می‌شود آن وقت بنده در شأن اجرای این سیاست قرار می‌گیرم. در مورد پرونده مربوط به آقای جیسون رضائیان، ایران هم چندین زندانی خود در امریکا را آزاد کرد و اینجا بود که وزارت امور خارجه شأنیت لازم را برای پیشبرد کار تا به سرانجام رسیدن پیدا کرد. لذا من به قوه قضائیه اعلام کردم که در برابر آزادی آقای رضائیان و چند نفر دیگر، این تعداد زندانی خودمان را از امریکا آزاد می‌کنم و مسأله در شورای عالی امنیت ملی به جریان افتاد.»

ظریف با اشاره به نام سریالی که بخشی از سناریو ‌اش بر مبنای تئوری تبادل زندانیان در مقابل دریافت پول نوشته شده بود و در عین حال داستان سرایی‌های بسیاری درباره مذاکرات برجام و مذاکره‌کنندگان انجام داده بود، تصریح کرد: «آنچه که شما در سریال گاندو دیدید یک دروغ تمام‌عیار بود.»

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه «در حال حاضر وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه انگلستان یک مذاکره جدی و شبانه‌روزی درباره استرداد دارایی‌های ملت ایران آن هم در این شرایط سخت تحریمی و بیماری کرونا با یکدیگر دارند و یک مذاکره هم درباره تبادل زندانیان طرفین در دو کشور. پس هیچ‌کس نمی‌تواند این دو مذاکره جداگانه را با هم خلط کند»، افزود: «آنها پول ملت مظلوم ایران را چهل سال است که پرداخت نکرده‌اند پس برای بازپرداختش هم حق تعیین شرط و شروط ندارند.»

کد خبر 554904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 31
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    29 16
    ببین برای خودت و دارو دستت چقدر سود داره وگرنه تو و امثال هم دلت واسه ملت نسوخته
  • کاوه IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    27 9
    آقای ظریف شما از وقتی ریش پروفسوریت را متصل کردی، دیگه حرفت زیاد برو ندارد.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    27 8
    اگر انگلیسی‌ها حق تعیین شرط و شروط برای آزادی اموال بلوکه ایران را ندارند پس چرا پس از ۴۲ سال هم هنوز در حال مذاکره شبانه روز هستید ؟
  • ایرانی FR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    19 8
    چرا جناب دکتر فکر می کنی کاره ای در سیاست خارجی هستی.خوش بینی هم اندازه ای داره.اگر از ایران نمگذری .یه کاری کن بگو که کاری از دستت ساخته نیست .و تصمیم گیر خودش بیاد جلو و جوابگو باشه.
  • رضا IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    22 11
    جناب آقای ظریف تمام سعی شما که جای تقدیر دارد مانند آب در هاون کوبیدن است چون منافع مخالفین در جلوگیری از امضای FATF است. مواظب سلامتی خود باشید مراکز قدرت بی مسئولیت نخواهند گذاشت که منافعشان که در تضاد با منافع ملت است کوشش امثال شما به نتیجه برسد
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 11
    مظلوم نمایی نکن برجام چه حاصلی برا داشت کو رونق اقتصادی که مردم یارانه را نخوان حالا FATF را باید تصویب کنن از نماینده‌ای بی غیرت بعید نیست شما میخواین زنجیره تحریم کامل بشه نمیخواد برا مردم دل بسوزونی برو به فکر قیامت و حساب و کتاب باش
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    12 16
    فقط حرفه‌ای شما درمورد لغو بالمره تحریمها و اینکه آمریکا نمیتونه از برجام خارج بشه راست بود جناب؟؟
  • دلورانی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 10
    آقای ظریف سلام، من نظر نمی‌دهم سوال دارم، آیا این باور کردنی است که آمریکا 40 سال باضافه 100 سال قبل از آن حق مردم ایران را خورد که یک روز ما جیسون رضاییان را که یک ایرانی است دستگیر کنیم و سپس آمریکا حق ما را در ازای آزادی رضاییان به ما پس دهد. آمریکا از چند صد سال پیش چگونه خبر داشته که روزی رضاییان بدنیا می‌آید بعد همینطوری به آمریکا می‌رود بعد ایران به ناحق بازداشتش می‌کند، لذا حق و حقوق ایرانیان را به یغما می‌برد که امروز تهاتر کند اگر ایرانیان اینقدر برای آمریکایی ها عزیزند، و حاضرست ایثار کند تعدای از دولتمردان را بعلاوه سلبریتی های بی سوادان و ژن های خوب به آمریکا تحویل دهیم و حق و حقوق هم نمی‌خواهیم فقط دست از جنایاتش بر دارد این موضوع در رابطه با انگلیس و اون خانوم عزیز هم صادق است
  • عبدالله IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 27
    سلام اقای ظریف به جان شما ر قرار باشه بعد از چهل سال استقامت وایستادگی بنام راه امام حسین و اینکه این کشور امام زمانه وتحت نظر آقا هست انوقت شما بخاطر رضایت انگلیس.... مثل چهل سال قبل با کمال وقاهت بگید fatf امضاء و تایید بشه به همان حسین قسم با دادن جانم انتقام خواهم گرفت چون نمیتوانم خفت وشرمساری روز قیامت را در محضرامام حسین تحمل کنم... آخه مرد چطور میتونی این حرفها وبزن اونهم وقتیکه همه زجر و رفتاری مال مردم حسینی و هنوز میگن ما کجا و زجرهای حسین واهل بیتحسین کجا آخه چطور روت میشه این حرفها و بزنی بخدا دارم با گریه این خطها را می‌نویسم وازخجالت اهل بیت سرخ شدم تورابخدا حیا کنید اگرمثل منافقین مردم را بکشید شرف داره تا این حرفها رو بزنید و در فکر تحمیل این سند ننگین که بعضی بندهای آن عرش خدارا میارزاند هستید تو را خدا شرم کنید من حاضرم هشتسال دیگه جنگ برم ولی حتی در مورد این سند کثیف حرف هم نزنم این سند مثل حشیش میمونه که قلمی هم که حکم حشسش را باهاش نوشتن نجس است وباید دور انداخته شود اصلا این سند دقیقا جنگ با خدا و امام زمان علیه السلام است آخه مرد عاقبت همه مرگه پس مرگ با شرف خو
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    14 16
    اقای وزیر امور خارجه این را هم به معلوماتتان اضافه کنید ، که علم مذاکره ندارید و دیگر در این وادی وارد نشوید.
  • مجید IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    19 17
    بابا چه رویی داری والا. مملکتو با خاک یکسان کردی.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    17 14
    توروبه هرکی می پرستی دست ازسراین ملت بردار اگرواقعا ایرانی هستی ومی خواهی برای ایران وایرانی کاری بکنی بذاربرو بابا بخداایران وایرانی به تونیازی نداره بخاطر خدادست ازسراین ملت بردار
  • سعید IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    19 10
    اف ای تی اف که هیچی، بابای اف ای تی اف هم امضا کنیم با مدیریت اجرایی فعلی کشورهیچ دردی دوا نمی شود فقط بخوربخوریک عده بیشتر میشه دولت آقای روحانی ثابت کرده کارایی لازم برای اداره کشور را نداردهمانطور که برجام همه مشکلات اقتصادی را حل کرد!!حتمااف ای تی اف هم می خواهداقتصادمان را شکوفاتر کندوازآلمان جلوبزنیم به آمریکا وژاپن برسیم.
  • مهدی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    24 5
    مگر خود شما درمجلس نگفتید . با قبول fatf تضمین نمی دهم تحریم ها برداشته شوند.
  • نوید زیراهی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    15 28
    رای ما اقای جواد ظریف
  • حسن IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    24 6
    آقای ظریف ما به تلاش شما ارزش قایلیم وممنونیم ولی وقتی پولهای بلوکه شده به دست مردم حتی به داد مردم نمیرسد چه سود ما از حضرتعالی این گلایه راداریم که جیب خیلی را مر می کنید وپولدارها را پولدارتر وفقرا را فقیرتر خواهید کرد این پول های بلوکه شده مختص یک عده خاص کشوری درایران است.هروقت دیدیم یک کارتن خوابی را خانه دار کردی اونوقت میگوییم ظریف کار کرده است.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    18 9
    آقای ظریف بیشتر از این می خواستید به کشور آسیب برسانید ؟؟؟!!!!
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    8 21
    خدا حفظ کنه ظریف رو....متاسفانه خیلی ها قدر نمی‌دونم.....
  • حسین IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    57 9
    عادی سازی با اسرائیل راه نجات کشور از این بحران ها
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    6 5
    تو این دوره زمونه واقعا سخته قضاوت .خدایا چه مملکت اسلامی درست شده .آدم یاد زمان پیغمبر میوفته جایی که پست ترین افراد شدن دوست