مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

محقق ایرانی با همکاری دانشمند ایرانی مقیم خارج دستگاهی را برای اطفاء حریق با استفاده از صوت طراحی کردند و به گفته آنها این دستگاه بر خلاف سایر روش‌ها که در محل اطفاء حریق اثر بر جای می‌گذارند، هیچ اثری ندارد؛ از این رو این روش دوستدار محیط زیست برای مراکز حساس قابل استفاده است.

دستگاه اطفای حریق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،محمدحسین رضایی، با بیان اینکه آتش بدون اکسیژن و مواد اشتعال‌زا نمی‌تواند ایجاد شود، گفت: در این دستگاه ما با استفاده از قطع اکسیژن با ماده اشتعال‌زا و با استفاده از امواج صوت (اکوستیک) اقدام به اطفاء آتش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلف و استانداردی برای اطفاء حریق وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین روش‌های اطفاء حریق استفاده از آب است؛ ولی این ماده با محدودیت‌های زیادی چون حمل و نقل، دسترسی دشوار، عدم استفاده از آن در مکان‌های صعب العبور و تخریب محل آتش سوزی به دلیل فشار بالای آب مواجه است.

رضایی با بیان اینکه آب رسانای جریان الکتریکی است، خاطر نشان کرد: از این رو از این ماده نمی‌توان برای اطفاء حریق قطعات الکترونیکی استفاده کرد، ضمن آنکه در هر شرایط آب و هوایی مانند هوای سرد نمی‌توان از آن استفاده کرد.

امکانات اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع محدود است

مجری طرح عدم استفاده از آب برای آتش‌هایی با منشا روغن‌های خوراکی را از دیگر محدودیتهای این ماده ذکر کرد و یادآور شد: استفاده از آب برای این نوع آتش موجب افزایش شعله خواهد شد، ضمن آنکه از این ماده نمی‌توان برای آتش ناشی از الکل بهره برد.

وی با اشاره به استفاده از دی اکسید کربن برای اطفاء حریق، پودرها و سایر مواد شیمیایی، خاطر نشان کرد: مهمترین محدودیت استفاده از مواد، اثر ماندگاری در محل آتش سوزی دارد، به گونه‌ای که برای خاموش کردن آتش سوزی اجاق گازها باید از پودرها استفاده شود که تا هفته‌ها اثر آن بر جای می‌ماند.

رضایی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی برای اطفاء حریق، اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از امواج صوتی در محدوده فرکانسی و توان مشخص و نازل بهینه شده و همچنین با استفاده از روش مدلینگ و محاسباتی ساخته شده است.

به گفته وی این دستگاه در فاز اول برای اطفاء حریق گازی و مایع ساخته شده است.

رضایی با تاکید بر اینکه این دستگاه تا فاصله دو متری قادر به خاموش کردن آتش است، اظهار کرد: با اعمال تغییرات این دستگاه تا فاصله 5 متر قادر به خاموش کردن آتش است.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه برای اطفاء حریق کوچک تا متوسط ساخته شده است، ادامه داد: منبع تغذیه این دستگاه برق شهری و باتری است و قابل نصب بر روی سقف برای اطفاء حریق است. در حال حاضر این دستگاه در حال طی مراحل ثبت اختراع است.

وی، اطفاء حریق مایع و گازی، استفاده از آن در حریق‌های الکتریکی، الکترونیکی و کامپیوتری، عدم باقی گذاردن اثر در محل آتش سوزی، قابل استفاده در محل‌هایی که مواد اطفاء حریق در دسترس نیست و یا امکان حمل آنها وجود ندارد، سازگار با محیط زیست و بدون استفاده از مواد شیمیایی و قابلیت استفاده از آن در کلیه شرایط آب و هوایی را از مزیت‌های این دستگاه عنوان کرد.

رضایی با تاکید بر اینکه این دستگاه بر خلاف سایر روش‌ها که نیاز به شارژ دارند، قابل استفاده به صورت نامحدود است، اضافه کرد: علاوه بر آن این دستگاه قابل حمل است و می‌توان برای اطفاء حریق مراکز نگهداری تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و سرورهای کامپیوتر، مراکز حساس به آتش سوزی از لحاظ استفاده از آب و سایر مواد اطفاء حریق و محل نگهداری اسناد و مدارک دولتی و غیر دولتی از آن استفاده کرد.

این طرح از سوی محمدحسین رضایی و دکتر فرزاد جلیلیان محقق ایرانی مقیم خارج اجرایی شده است.     

کد خبر 554817
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha