رییس سازمان سینمایی در حالی از شفافیت در اکران آنلاین سخن گفته که دست‌اندرکاران این حوزه امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را همانند آنچه در «سمفا» رخ داده، در اختیار قرار نمی‌دهند.

حسین انتظامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایسنا، رییس سازمان سینمایی درباره اعمال شفافیت موجود در «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) در اکران آنلاین توضیح داده است: «شورای صنفی اکران آنلاین مانند شورای صنفی نمایش با همان کار ویژه‌ها و با هدف کنترل ترافیک اکران و مواردی از این دست تشکیل شده و البته در آنجا علاوه بر تهیه‌کنندگان و به جای سینماداران صاحبان پلتفرم‌های اکران آنلاین حاضر هستند و شفافیت در این حوزه توسط آن‌ها انجام خواهد شد.»

حسین انتظامی در حالی این مسئله را مطرح کرده که گفت‌وگو با دست‌اندکاران برخی فیلم‌های اکران شده در پلتفرم‌ها نشان می‌دهد، آن‌ها اطلاع دقیقی از جرئیات آمار فروش و مخاطب فیلم‌هایی که در این مسیر نمایش داده‌اند، ندارند و البته شنیده‌اند که به طور مرتب گزارش‌هایی به رییس سازمان سینمایی داده می‌شود اما خودشان خبری کامل ندارند. در این باره حتی اطلاعات آماری دقیقی در دسترس رسانه‌ها نیست و آنچه تا به حال از میزان فروش فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران شده‌اند در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته صرفا از طریق خود پلتفرم‌ها و گاهی غیرشفاف بوده است.

انتظامی همچنین تاکید کرده که «در حوزه پلتفرم‌ها هیچ  انحصاری نداریم چون در حال حاضر پنج، شش پلتفرم فعال هستند و سازمان سینمایی هم تلاش دارد برای فعالیت‌شان از آن‌ها حمایت کند چرا که این کار جزو الزامات دوره جدید است.» با این حال او از اقدام برای جلوگیری از کپی نشدن فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها از سر ناچاری به اکران آنلاین تن می‌دهند صحبتی نکرده و راهکاری برای حفظ سینما در مقابل گسترش اکران آنلاین و سریال سازی و افزایش پلتفرم‌ها ارائه نکرده است.

رییس سازمان سینمایی که چند ماه قبل هم یک نشست خبری آنلاین برگزار کرده بود و پس از حواشی به وجود آمده درباره مامور شدنش به عنوان رایزن فرهنگی شامگاه جمعه 11 مهرماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، حرف و حدیث‌های رفتنش از سازمان سینمایی را تایید کرده و گفته، قرار است رایزن فرهنگی در وین (اتریش) شود، اما هنوز همه چیز به طور کامل قطعی نیست و این اتفاق در صورت نهایی شدن هم سال آینده عملی می‌شود.

او درباره دبیری طباطبایی‌نژاد در جشنواره فجر توضیح‌هایی را ارائه کرده که به نوعی تایید برخی گمانه‌زنی‌ها و شائبه‌ها از وجود اختلاف یا شاید لجبازی برای تمدید نشدن مدیران مامور صدا و سیما در وزارت ارشاد است. بویژه آنکه در چند ماه گذشته طباطبایی‌نژاد که تهیه‌کننده ارشد صدا و سیماست، با صراحت از مخالفت با واگذاری شبکه نمایش خانگی به تلویزیون صحبت کرده بود.

انتظامی گفته است:‌ «او (طباطبایی‌نژاد) از سازمان صدا و سیما مامور شده بود و متاسفانه با ادامه ماموریتش در سازمان سینمایی موافقت نشده است. البته ما هم به صدا و سیما اعلام کردیم زمانی که شما نیروی خود را می‌خواهید و فراخوان می‌زنید اگر برای او برنامه دارید و به عنوان مثال می‌خواهید مدیر شبکه باشد، اهلا و سهلا، اما اگر فقط می‌خواهید او را برگردانید و کاری نداشته باشد این کار به نوعی اسراف است.»

این گفته‌ها به نوعی درباره ابراهیم داروغه‌زاده هم صدق می‌کند و این دو کارمند صدا و سیما که هر دو در سازمان سینمایی مهم‌ترین پست سازمانی پس از رییس این مجموعه را داشتند، در بازگشت اجباری به صدا و سیما فقط حکم دبیری جشنواره فیلم فجر  را گرفتند و داروغه‌زاده هم که فعلا وارد تهیه‌کنندگی سینما شده و با کمال تبریزی قصد ساخت فیلم دارد.

رییس سازمان سینمایی درباره زمان برگزاری جشنواره فجر هم گفته است: «منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شود، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشن های انقلاب تبدیل شده است و به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آن را عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنواره‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما درمورد جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست.»

او در بخشی دیگر درباره درخواست‌هایی که برای حذف شورای پروانه ساخت مطرح شده بود، با تاکید براینکه به عنوان یک مقام اجرایی حق ندارد بگوید شورای پروانه ساخت تعطیل شود، گفته است: «اگر خیلی هنرمند هستیم زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواسته‌مان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. با این حال این امر به زودی محقق نمی‌شود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیه‌کنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب بوجود بیاد، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخی از آن‌ها اعلام کردند، آمادگی ندارند و خود وزارت ارشاد این کار را انجام دهد.»

انتظامی درباره وضعیت تولید در سازمان سینمایی هم تاکید کرده است:‌ «برای جلوگیری از انباشت فیلم‌ها در زمینه صدور پروانه ساخت قرار بر کم کردن سرعت است. البته از ظرفیت اکران آنلاین هم می‌توان استفاده کرد. راه حل دیگر این است که ریتم نمایش را در سینماها بالاتر ببریم و یا ظرفیت سالن‌سازی که در طی دو سه سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است، افزایش یابد که به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کنند.»

کد خبر 554276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha