چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا در حال بررسی لیتوانی به عنوان گزینه محتمل جایگزین برای استقرار سیستم سپر موشکی خود در صورتی است که مذاکرات با لهستان در این باره به شکست بینجامد.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن و مسکو گزارش داد، جف مورل (Geoff Morrell)، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «ما امیدواریم به زودی به توافقی با لهستان برسیم، اما همواره گفته‌ایم که گزینه‌های دیگری هم وجود دارند.»

به گفته وی، بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی هستند که به عنوان بخشی از سپر موشکی بتوان در آنها 10 راکت را مستقر کرد، «لیتوانی یکی از آنهاست.»

در همین حال، وزارت دفاع لیتوانی امروز (چهارشنبه 29 خرداد) اعلام کرد به صورت بنیادین برای مذاکره با آمریکا درباره استقرار اجزایی از سیستم سپرموشکی آماده است.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یوئوزاس اولکاس (Juozas Olekas)، وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد پیش‌شرط این مذاکرات آن است که واشنگتن پیشنهاد متناسبی را ارایه کند.

مورل تصریح کرده است جرج بوش، رییس جمهور آمریکا قصد دارد پیش از ترک کاخ سفید در سال 2009 به راه حلی در این باره برسد.

این سخنگو گفت: «زمان معیار مهمی است. ما خواهان رسیدن به توافق هستیم. این همان دلیلی است که به خاطر آن احتمال افزودن به گزینه‌های موجود منتفی نیست.»

چک هم قرار است بخشی از سپر موشکی آمریکا باشد که در آن تاسیسات راداری نصب خواهد شد. پراگ و واشنگتن اعلام کرده‌اند به زودی توافقنامه دیگری را برای ساخت این تاسیسات امضا می‌کنند. روسیه این طرح‌ها را تحریک نظامی دانسته و تهدید به اتخاذ تدابیر متقابل کرده است.

کد خبر 55425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز