جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۱ تهران از مرمت و بازسازی خانه تاریخی متین دفتری خبر داد.

خانه متین دفتری
  •  تیر ماه ۹۸/مرمت خانه متین وزیری

«محمد شهرآبادی» افزود: «در پروسه حفاظت از این بنای واجد ارزش، جلسات متعددی از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با مالک برگزار شده است.»

  • مهر ۹۸/خانه مینایی موزه ولی‌عصر(عج) شد

خانه مینایی از معدود املاک باقیمانده از منیرالسلطنه در محله منیریه بعد از مرمت به موزه خیابان ولی‌عصر(عج) تبدیل شد.  
این خانه سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسید و بعد از سال‌ها کش و قوس و قرار گرفتن در معرض آسیب، برای حفظ و نگهداری توسط شهرداری از ورثه خریداری شد و سازمان زیباسازی شهر تهران مسئولیت بازسازی و مرمت این خانه را برعهده گرفت و با مرمت این خانه تاریخی آن را از خطر تخریب نجات داد. خانه مینایی بالاتر از میدان منیریه واقع شده است و حدود ۵۰۰‌متر وسعت دارد. عمر سند ملک به سال ۱۳۱۳ می‌رسد.  

  •  مهر ۸۹/مرمت مسجد ۱۴۰ ساله مشیرالسلطنه

دغدغه فروریختن مسجد ۱۴۰ ساله مشیرالسلطنه شهرداری منطقه ۱۱ را به مرمت و حفظ این بنا واداشت.  
«نصرالله حدادی» تهرانشناس در این‌باره می‌گوید: «از آنجا که معمولاً مردم ایران در گذشته سعی می‌کردند، زندگی هماهنگی با طبیعت داشته باشند، در سمت شرقی مساجد درختان پاییزی و در سمت غربی، درختانی مقاوم‌تر می‌کاشتند. همچنین طلبه‌ها در نزدیکی حجره‌هایشان درختانی می‌کاشتند که در تابستان برگ‌هایشان جلو ورود نور مستقیم آفتاب به درون حجره را بگیرد و در زمستان با ریختن برگ‌های این درختان بتوانند از آفتاب زمستانی استفاده کنند.»

  • اردیبهشت ۹۹/خانه ملک المتکلمین با حفظ سردر نوسازی می‌شود

خانه مهدی ملک‌زاده پزشک و مورخ ایرانی (فرزند ملک‌المتکلمین) و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت با حکم وزارت میراث فرهنگی نوسازی و تنها نمای بیرونی آن باقی خواهد ماند. «محمد شهرآبادی» معاون شهرسازی منطقه ۱۱ گفت: ساختمان‌های میراثی، هویت بارز برای شهر و کشور به شمار می‌روند. با این وجود نتوانستیم مالک را متقاعد به حفظ و مرمت بنا کنیم. وی ادامه داد: از آنجا که مالک تقاضای تخریب بنا را داشت و تصمیم‌گیرنده این مسئله میراث فرهنگی بود، پرونده به میراث فرهنگی منتقل شد و این سازمان هم با حفظ سردر بیرونی اجازه تخریب بنای داخلی و ساخت بنای جدید را صادر کرد.  
 

کد خبر 554135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha