جمعی از نمایندگان شمالغرب در مجلس شورای اسلامی درباره درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ بیانیه‌ای صادر کردند.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کونا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا

حوادث روزهای اخیر در منطقه قره باغ دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. احساسات برانگیخته به حق ایرانیان و خصوصاً ترک زبانان از اتفاقات این چند روز ما را بر آن داشت تا در این باره با ملت ایران و همه ملت های آزادی خواه سخن بگوییم. بنا به یافته های علمی و مستند به اسناد تاریخی، منطقه قره باغ جزو بلاد اسلامی بوده و قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ‌حاکمیت جمهوری آذربایجان را بر آن به رسمیت شناخته و خواستار خروج ارمنستان از اراضی قره باغ شده است. در این میان، تمکین طرفین به رعایت حقوق اساسی، ترک مخاصمه و تمکین به پذیرش و احترام به حاکمیت ملی متقابل جهت پیشگیری از اقدامات خسارت بار مورد انتظار می باشد.

همچنین مداخله نیروهای نظامی و شبه نظامی فرامنطقه ای را به مصلحت ملت های منطقه و دولت های متبوع شان ندانسته و معتقدیم ورود این نیروها به ضرر ثبات منطقه بوده و آتش جنگ افروزی در منطقه را می تواند شعله ور تر کند.

با لحاظ موارد فوق ما نمایندگان شمالغرب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) ضمن احساس مسئولیت جمعی و احترام به عواطف بلند انسانی و اصول ۳ و ۱۵۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و شیعیان مظلوم قره باغ اعلام داشته و از دولت جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً وزارت امور خارجه می خواهیم مستند به قانون اساسی و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی و معاهدات و قواعد بین المللی و اصل حُسن همجواری در راستای اقدامات ثبات ساز و امنیت آفرین در منطقه تلاش نماید و ضمن عنایت لازم و کافی به عواطف و باورهای عمیق اسلامی- ایرانی ملت بزرگ ایران گزارش اقدامات خود را به سمع و نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم عزیز برساند.

کد خبر 553898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    11 11
    به نظر بهتر نیست اقوام ایرانی جدای ازبه حق بودن یا نبودن به صورت مستقل و خارج از عرف دیپلماتیک اظهار نظر نکنند.