رهبر کاتولیک‌های جهان به بهانه اینکه در دوران رقابت‌های انتخاباتی سیاستمداران را به حضور نمی‌پذیرد، به وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا وقت ملاقات نداد.

مايك پمپئو در واتيكان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، کارشناسان معتقدند این اقدام پاپ فرانسیس می‌تواند بیش از پیش به روابط شکننده و نه‌چندان دوستانه واتیکان با واشنگتن دامن بزند. پیش‌تر مایک پمپئو از اقدام واتیکان در ادامه ارتباط دوستانه با دولت چین انتقاد کرده بود و حالا پاپ و همراهانش وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد آمریکا را به سوء استفاده از واتیکان برای جلب نظر رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر متهم می‌کنند.

برخی گروه‌های حقوق بشری می‌گویند پیروان کلیسای کاتولیک در چین چندان آزادی عمل ندارند و به بهانه‌های مختلف تحت پیگرد قرار می‌گیرند. با این حال، واتیکان سال ۲۰۱۸ یک قرارداد با پکن امضا کرد و در آن متعهد شد اسقف‌های کلیسای کاتولیک چین را معرفی و منصوب کند. پاپ فرانسیس در آن زمان ابراز امیدواری کرد این قرارداد زخم‌های گذشته را التیام بخشد و عاملی برای اتحاد بیشتر کاتولیک‌های چین باشد.

با وجود مخالفت برخی گروه‌های کاتولیک از جمله در آمریکا، انتظار می‌رود قرارداد همکاری پکن و واتیکان ماه آینده تمدید شود. وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی روز چهارشنبه خود در رم، پایتخت ایتالیا مدعی شد هیچ‌جای دنیا آزادی مذهبی به اندازه چین زیر فشار نیست و از واتیکان خواست از آزادی کاتولیک‌های چینی دفاع کند. این در حالی است که مقام‌های ارشد واتیکان اعلام کرده‌اند روابط آنها با چین هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد.

کاردینال پیترو پارولین، دبیر دولت و اسقف اعظم پل گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان با انتقاد از سخنان تند وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به پاپ گفتند که رهبر کاتولیک‌های جهان در دوران فعالیت‌های انتخاباتی هرگز سیاستمداران را به حضور نمی‌پذیرد و این رسم از دیرباز در واتیکان رایج بوده است. این دو مقام ارشد واتیکان اعلام کردند سخنان پمپئو بیشتر برای گرفتن رای از کاتولیک‌های آمریکایی گفته شده و چنین موضوع‌هایی می‌بایست محرمانه بررسی شود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده که برای شرکت در کنفرانسی درباره آزادی مذهب به رم سفر کرده، ناچار شد به دیدار با مقام‌های ارشد دولت واتیکان رضایت دهد. پمپئو امروز پنجشنبه با کاردینال پارولین و اسقف اعظم گالاگر دیدار و گفتگو کرد. او پیش‌تر با همتای ایتالیایی خود هم دیدار کرده بود.

کد خبر 553798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    5 3
    پاپ مگه بیکاره با یه گانگستر صحبت کنه.