شهرداری منطقه۶ برای روزهای هفته تهران برنامه‌های متعدد و متنوع و خلاقانه‌ای را تدارک دیده که طی روزهای این هفته برگزار می‌شوند تا شهروندان منطقه بیشتر از روزهای عادی سال در حال و هوای فرهنگ و هویت تهران قرار بگیرند.

هفته تهران

همشهری آنلاین- معصومه حق‌جو: در این برنامه‌ها هم مسائل آموزشی شهروندی مد نظر قرار گرفته، هم به اجزای فرهنگ تهران توجه شده، هم برنامه‌های تفریحی و هنری در دستور کار قرار گرفته و هم اقدامات توسعه‌محور برای منطقه تدارک دیده شده است.

شهردار منطقه ۶ تهران ضمن تبریک و گرامیداشت هفته تهران به همه شهروندان و به ویژه شهروندان منطقه۶ با بیان این که تلاش کرده ایم تا با تلاش و برنامه‌ریزی روزهای متفاوتی را در قلب تهران اجرا کنیم، به همشهری گفت: در کنار برنامه‌های سرگرم‌کننده و فرهنگی که تدارک دیده شد، رونمایی از یک سند مهم شهری و محله‌ای نیز در دستور کار قرار دارد.

تورج فرهادی به تدوین سند توسعه محلات منطقه ۶ اشاره کرد و افزود: سه‌شنبه این هفته قرار است در مراسمی از دو اثر شهری رونمایی شود. یکی سند توسعه محلات منطقه۶ است که به مناسبت هفته تهران رونمایی می‌شود. این طرح یکی از برنامه‌های محوری و آینده‌نگرانه شهرداری منطقه۶ است که در توسعه شهری اهمیت زیادی دارد. اثر دومی که رونمایی می‌شود هم تمبر چهاربلوکی منطقه۶ است که از چهار نماد و المان شاخص منطقه۶ تهیه شد. 

نگارخانه‌ای به وسعت شهر

یک دسته از برنامه‌های مد نظر ما برای هفته تهران در قالب رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری شامل برنامه‌های مرتب با هنرهای تجسمی، فیلم و سینما و قصه‌گویی اجرا می‌شود. تورج فرهادی با بیان این مطلب اظهار کرد: به نمایش در آوردن برخی آثار هنری کمتر دیده شده از گنجینه موزه‌های منطقه به ویژه موزه هنرهای معاصر در فضاهای فرهنگی منطقه یکی از این اقدامات است که از سوی اداره زیباسازی شهرداری در قالب طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر اجرا می‌شود. طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر طی سال‌های قبل در پهنه شهر تهران توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز انجام می‌شد که امسال قرار شد در منطقه۶ آن را اجرا کنیم.

مرور تهران در کافه‌ها 

وی از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در ۶ کافه شاخص منطقه۶ خبر داد و افزود: طی تفاهمی که با اتحادیه کافه‌داران منطقه داشتیم قرار شد در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برنامه‌هایی متنوع و متفاوت را در ۶ کافه منتخب که در بناهای قدیمی و با ارزش منطقه دایر هستند برگزار کنیم. کافه دایاموند، کافه تایپ، کافه نزدیک، کافه تاریخ آنلاین، کافه هایک و کافه کتاب در این سه روز برنامه‌هایی را به مناسبت هفته تهران برگزار خواهند کرد.

به گفته شهردار منطقه۶، اجرای برنامه قصه‌گویی با محوریت قصه‌های شهر تهران توسط راویان برجسته و همچنین اکران فیلم‌های مستند مرتبط با هویت و فرهنگ شهر تهران برخی از این برنامه‌ها هستند. ضمن این که قرار است از قصه‌خوانی‌های این هفته ویدئویی کوتاه با محوریت قصه‌های تهران نیز تولید و منتشر شود.

شب‌های مستند تهران

فرهادی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است ۵ شب در کافه تاریخ آنلاین ویژه‌برنامه شب‌های مستند تهران برگزار شود که در این ۵ شب ۱۴ مستند مرتبط با تاریخ و فرهنگ تهران اکران خواهد شد. حضور شهروندان برای تماشای این مستندها رایگان است. اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در پذیرش، شهروندان باید پیش از حضور در کافه ثبت‌نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه شب‌های مستند تهران یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه این هفته به میزبانی کافه تاریخ آنلاین به نشانی خیابان وصال شیرازی، نرسیده به بلوار کشاورز، بالاتر از ایتالیا، کاشی۵ هر شب در دو نوبت ۱۸ تا ۲۰ و ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، یکشنبه مستندهای «تازه‌نفس ها» اثر کیانوش عیاری، «قلعه» ساخته کامران شیردل و «تهران امروز، تصاویری از یک شهر» به کارگردانی زنده‌یاد خسرو سینایی اکران خواهد شد.
دوشنبه دو مستند «صد و یک سال بلدیه» اثر ارد عطاپور و «میدان بی‌حصار» ساخته مهرداد زاهدیان روی پرده می‌رود. سه‌شنبه ۱۵ مهر «تهران چند درجه ریشتر» و «سلینجرخوانی در پایتخت» از ساخته‌های پیروز کلانتری و «گذر شهر بر آب» به کارگردانی فرهاد ورهرام اکران می‌شود.

چهارشنبه ۱۶ مهر فیلم مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه» ساخته مهدی باقری و دو مستند «باغ‌های گمشده» و «خاطرات نی‌آوران» از آثار هادی آفریده پخش خواهند شد. در شب پنجم یعنی جمعه ۱۸ مهر «تهران پایتخت ایران است» به کارگردانی کامران شیردل، «تهران که باغ بود» ساخته حسن کاوه‌زاد» و تهران امروز» به کارگردانی احمد فاروق قاجار روی پرده می‌رود.

طعم سفره‌های تهران

علاوه بر این برنامه‌های ویژه، کافه‌های منتخب منطقه۶ قرار است در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برای نخستین بار به طور مشترک سه غذای اصیل تهرانی را در منو قرار دهند و عرضه کنند. به گفته شهردار منطقه۶ با هدف احیا و شناساندن بخشی از فرهنگ غذایی تهران قدیم به شهروندان امروز، کافه‌های منتخب منطقه ۶ طی این سه روز دم‌پختک، آش تهرانی و پلوگوجه را سرو می‌کنند.

فرهادی از تدارک برنامه‌های محیطی و توسعه‌ای به مناسبت این هفته نیز خبر داد و گفت: قرار است روز دوشنبه با مشارکت کافه‌ها یک برنامه پیاده‌روی به صورت تور تهران‌گردی در پهنه ناحیه یک و خیابان‌های ایرانشهر و طالقانی برگزار کنیم که به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور شهروندان برگزار می‌شود. روز سه‌شنبه نیز در ادامه اجرای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، تور دوچرخه‌سواری با مشارکت این ۶ کافه انجام می‌شود.
 

کد خبر 553642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha