معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با انتقاد از برخی افراد که کار عمرانی در پایتخت را فقط در بزرگراه‌سازی خلاصه می‌کنند، گفت: ما بزرگراه هم می‌سازیم که در جنوب شهر است.

صفا صبوري ديلمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پس از روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی در سال ۱۳۹۶ و برگزیدن شعار «تهران؛ شهری برای همه» رویکرد شهرداری تهران در اجرای پروژه‌های عمرانی و بزرگ مقیاس به سمت طرح‌های کوچک و محله‌محور تغییر یافت. مدیریت شهری کنونی تهران معتقد است که شهر جایی برای زندگی انسان است و از این‌رو باید برای آسایش او ساخته و تکمیل شود، درست بر خلاف دوره قبل که شهر بیشتر بر مبنای خودرو تکمیل شده بود؛ از این‌رو در این دوره و به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تقریبا تمامی طرح‌های بجامانده از دوره مدیریت شهری قبل تکمیل شده است که می‌توان از آن جمله به احداث زیرگذر استادمعین و گیشا اشاره کرد.

صفا صبوری دیلمی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند کار عمرانی در تهران انجام نمی‌شود و تعطیل است، می‌گوید: شاید به خاطر اینکه یک تکه از مرکز شهر را نبسته و ترافیک ایجاد نمی‌کنیم، کار ما به چشم نمی‌آید. سه هزار و ۷۰۰ تن سازه فلزی در پروژه پل گیشا را ظرف ۲۲ روز باز کردیم در حالی که یک روز هم بزرگراه شهید چمران را نبستیم و به دلیل رعایت الزامات ایمنی، حتی یک پیچ هم روی دست کسی نیافتاد و سپس زیرگذر نصر را افتتاح کردیم.

معاون شهردار تهران درباره نصب پل سبز زندگی در زیرگذر گیشا با استفاده از قطعات پل قبلی نیز گفت: قرار بود پل قبلی نصب شود اما ابعاد این پل از منظر شهری زیبا نبود و در طراحی مجدد تصمیم برآن شد پلی در ابعاد کم حجم‌تر نصب شود. در طراحی پل سبز زندگی تمامی ارتباط‌ها به مسیرهای چهارگانه و ایستگاه تاکسی و اتوبوس امکان‌پذیر خواهد شد؛ همچنین پل‌های عابر اطراف نیز جمع می‌شود ضمن اینکه این پل به نحوی طراحی شده که منظر منطقه را خراب نکند.

بهره‌برداری از حدود ۳ کیلومتر از طرح شارباغ

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره طرح شارباغ هم گفت: چند سال پیش مسیر ۹ کیلومتری راه‌آهن تهران- تبریز در محدوده‌های مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت به زیر زمین منتقل و این ۹ کیلومتر فضا، آزاد شد. یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین طرح‌های پیاده‌راه‌سازی دنیا با آزادسازی این ۹ کیلومتر رقم خورد و قرار است در این مسیر پیاده راهی برای استفاده شهروندان جنوب تهران احداث شود. اختلاف‌های جزیی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در این طرح وجود داشت که افتتاح این طرح را کمی به تعویق انداخت اما با توافق جدید و مساعدت شخص وزیر راه، به تازگی ۲.۷ کیلومتر از این مسیر را تحویل گرفتیم.

او همچنین درباره مشکلات ایجاد شده بین وزارت راه و شهرداری در این طرح اضافه کرد: قطار در آن ۹ کیلومتر که به زیر زمین منتقل شده خوب و ایمن حرکت نمی‌کرد و از این‌رو شهرداری تهران با انعقاد توافق‌نامه جدید متعهد شد ۱۸۰ میلیارد تومان به وزارت راه بپردازد تا مشکل مرتفع و زمین را تحویل بگیرد. ۵۰ میلیارد تومان از مبلغ یادشده توسط شهرداری به وزارت راه چند روز پیش پرداخت شد و  ۲.۷ کیلومتر از ۹ کیلومتر را تحویل گرفتیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌افزاید: این خبری خوش برای اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران است که محوری بی‌نظیر به طول ۹ کیلومتر و عرض ۶۰ متر به معبر و پیاده راهی عالی مانند یک پلازا تبدیل شود. قرار است مراکز تفریحی، ورزشی، فرهنگی، گردشگری و فضای سبز در این مسیر ایجاد و حتی کتابخانه و کافه کتابی در این محل برای شهروندان جنوب تهران ساخته شود. همچنین برای تامین امنیت پیاده‌راه ۹ کیلومتری شارباغ ۲ ایستگاه پلیس در طول مسیر ایجاد شود که در این خصوص نیز با ناجا مکاتبه شده است؛ همچنین از توان پلیس دوچرخه‌سوار در این پیاده‌راه استفاده می‌شود.

معاون شهردار تهران در مورد زمان بهره‌برداری محورشارباغ توضیح می‌دهد که ۲ هزار و ۷۷۰ متر از این مسیر را با پولی که پرداخت کردیم هم‌اکنون در اختیار داریم و به زودی پیمانکاران، اجرای چهار پروژه را در این مسیر آغاز خواهند کرد. در حوزه منابع مالی مشکل داریم که اگر مرتفع شود تلاش می‌کنیم حداقل تا این ۲.۷ کیلومتر را تا پایان مدیریت کنونی شهر تهران افتتاح کنیم و از سوی دیگر بقیه این مسیر را در اختیار بگیریم.

بهره‌برداری از بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب تهران

صبوری درباره دیگر طرح‌های در حال احداث شهرداری تهران نیز گفت: تقاطع‌های بزرگراه باقری ترافیک زیادی برای این منطقه ایجاد می‌کند که با افتتاح پل فرجام ظرف روزهای آینده این مشکل رفع خواهد شد.

او همچنین به ساخت بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب تهران در زمینی به مساحت چهار هکتار و زیربنای ۳۳ هزار مترمربع بعد از ایام ماه صفر اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح در شهرری و در جوار برج طغرل بهره‌برداری می‌شود و در واقع مرکز همایش‌های جنوب تهران خواهد بود. در این مجموعه موزه، کتابخانه، مرکز نمایش و تئاتر نیز پیش‌بینی شده است که در روز افتتاح هزینه به روز شده آن را اعلام می‌کنیم.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و لزوم استفاده از توان داخلی در طرح‌های شهری، گفت: دیواره‌های صوتی بزرگراه صدر چندی پیش به سرقت رفت و نبود یکی در میان این دیواره‌ها آن را به مانند دندان‌های شیری یک بچه به نمایش گذاشته است. این دیواره‌های صوتی ایتالیایی است و از طرفی ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم آنها را وارد کنیم اما برخی می‌گویند شهرداری نسبت به درست کردن آن بی‌توجه است. 

صبوری تاکید کرد: در این وضع تحریم و بی پولی و از سوی دیگر گرانی واقعا نمی‌توانیم این دیواره‌ها را تکمیل کنیم اما راهکار استفاده از توان داخلی است تا دیگر به مشکل برنخوریم. ۹ باند سرقت این دیواره‌های صوتی با تلاش ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند که این اقدام جای قدردانی دارد.

کد خبر 553465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arash IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    با سلام اگر افرادی را که این پلها را سرقت کرده بودند را 24ساعت بعد در همان محل محاکمه و با سیم پیانو به دار مجازات از خود پل آویخته بودید دیگر فردی حتی جرات فکر کردن به سرقت را نیز به خودش نمی داد.