دوران سخت شیوع کرونا و بحران‌های ناشی از آن علاوه آسیب‌های مستقیم شمار «مرگ‌های ناشی از ناامیدی» را هم بالا می‌برد.

religious services

این مرگ‌های ناشی از ناامیدی (خودکشی، اعتیاد و اوردوز مواد مخدر) قابل‌پیشگیری هستند و داروهای ضد افسردگی و روان‌درمانی اغلب برای کمک به افرادی که در کنار آمدن با دوران‌های بسیار سخت دچار مشکل هستند یا در معرض خطر مرگ ناشی از آن هستند، استفاده می‌شوند.

اما یک بررسی اخیر در دانشگاه هاروارد در آمریکا نشان داده است که یک راهبرد دیگر هم می‌تواند برای مقابله با ناامیدی سودمند باشد: حضور یافتن در مراسم مذهبی.

این بررسی که یافته‌های آن در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است، میزان حضور افراد در مراسم مذهبی بر اساس گزارش خودشان را در میان ۱۱۰۰۰۰ مرد و زن میانسال سفیدپوست را که برای حدود ۳۰ سال پیگیری شده بودند، ارزیابی کرده است.

نتایج نشان داد افرادی که دست کم هفته‌ای یک بار در مراسم مذهبی حاضر می‌شوند، نسبت به افرادی که هرگز به چنین مراسمی نمی‌روند، در معرض خطر بسیار کمتر مرگ ناشی از ناامیدی هستند.: ۶۸ درصد کمتر برای زنان و ۳۷ درصد کمتر برای مردان.

این پژوهشگران می‌گویند شرکت در مناسک مذهبی  (از هر نوعی) ممکن است پادزهری برای ناامیدی باشد و حس مداوم امید، معنادار بودن و آرامش و نگرش مثبت به زندگی ایجاد کند.

همچنین سازمان‌های مذهبی می‌توانند باعث تقویت مشارکت و ارتباط اجتماعی شوند و بر ضد آسیب رسانی به خود و مصرف مواد مخدر وعظ کنند.

البته این بررسی از نوع مشاهده‌ای است و ثابت نمی‌کند که رفتن مرتب به مراسم مذهبی باعث پیشگیری از مرگ ناشی از ناامیدی می‌شود. اما پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که توسل به مذهب برای کنار آمدن با مشکلات زندگی با بهبود پیامدهای بالینی برای افراد دچار بیماری شدید روانپزشکی همراه است.

گرچه پاندمی کرونا ممکن است مانع حاضر شدن شما در محل معمول عبادتشان شود، اما شاید بتوان در چنین مراسمی از طریق تله‌کنفرانس حضور یافت. اگر هم شخصا می‌خواهید به عبادتگاه‌تان بروید، ماسک زدن و حفظ فاصله ۲ متری از دیگران را فراموش نکنید.

کد خبر 553388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha