سخنگوی دولت به درگیری پیش آمده ما بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت: ما با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم.

تنش بین ارمنستان و آذربایجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز ۸ مهر یادآور شد: منطقه قفقاز در طول قرن های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی و آشتی ادیان، زبان‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی های قومیتی و تبعیدهای دسته جمعی بوده ایم.

 ربیعی تاکید کرد: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام و انرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع در چارچوب حقوق بین الملل و قطع نامه های سازمان ملل تاکید کرده است. ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

کد خبر 553261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha