بازار ارز این روزها برای بسیاری یادآور بورس تهران شده است؛ زمانیکه شاخص بورس در ۲ میلیون واحد درجا می‌زد برخی از شاخص ۳ میلیون واحدی در آینده نزدیک صحبت می‌کردند، اما سرنوشت دیگری رقم خورد. این سناریو می‌تواند برای دلار در مرز ۳۰ هزار تومان تکرار شود؟

ارز هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، نرخ دلار در روز گذشته به کانال ۲۸ هزار تومانی وفا نکرد تا نشان دهد بازار ارز همچنان درگیر ابهامات متعددی است. برای بسیاری، حرکت دلار در خط مرزی ۳۰ هزار تومان، یادآور حرکت شاخص بورس در خط مرزی ۲ میلیون واحد است. بورس تهران موفق شد ۲ میلیون واحد را بشکند و مدتی بر قله خوش آب و هوا، تنفس کند. اما فشار هوا در آن قله به قدری بود که بورس وارد یک فاز اصلاحی شدید شد و از ۱۹ مرداد، سهامداران دیگر رنگ سبز روزهای پیش از آن را ندیدند.

برخی این وضعیت را برای بازار ارز نیز محتمل می‌دانند. اینکه نرخ بتواند بر فراز ۳۰ هزار تومان برسد اما همچون مهر ۹۷ وارد اصلاح سنگین شود و خریداران مهرماه را دچار ضرر سنگین کند. البته در قیاس این ۲ بازار، یک تفاوت وجود دارد، در بورس سمت عرضه از سود سیراب بود و قیمت‌ها به شکل تصنعی به پرواز درآمده بودند، اینجا برخی از قدرت پایین سمت عرضه سخن می‌گویند. البته ۲ نکته در این باره وجود دارد، نخست آنکه گشایش‌های بوجود آمده در بازار نیما، موجب شده تا نرخ به سمت واقعی شدن حرکت کند و تقاضا از نیما به بازار آزاد سرایت نکند. ضمن اینکه بالا رفتن نرخ در بازار حواله، موجب شده تا برخی واردکنندگان قید واردات را بزنند. این مسئله موجب می‌شود تا سطح تقاضا به مرور کاهش یابد. مسئله دیگر، افرادی هستند که با نرخ دلار صرافی اقدام به خرید در سطح ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان کرده‌اند، احتمالا این افراد در دلار ۳۰ هزار تومانی، بخشی از خریدهای خود را سبک کنند. مسئله بعدی، انتخابات آمریکا است، اگر ریاست جمهوری ترامپ برای یک دوره دیگر تمدید نشود، احتمالا بازار بهانه کافی برای آغاز ریزش را خواهد داشت. انتخابات آمریکا، می‌تواند خبر بنیادی باشد که بازار انتظارش را می‌کشد. غالب تحلیلگران تکنیکال به این نتیجه رسیده‌اند که دلار سوخت کافی برای ماندگاری در بالای ارتفاع ۳۰ هزار تومانی را ندارد.

  • روند احتمالی بازار امروز ارز

درهم در معاملات پشت خطی دیشب، نتوانست به ۸ هزار تومان بازگردد. درهم در روزهای اخیر چندان نقش پیش‌نگر را برای بازار ارز بازی نکرده است. در مقابل، نرخ دلار در بازار هرات و شرق کشور، همچین نقشی را بازی کرده است. آغاز زودهنگام بازار در این نقطه جغرافیایی نیز خود دلیلی شده تا نرخ دلار هرات در تعیین سرنوشت بازار تهران نقش مهمی داشته باشد. دلار هرات امروز حرکت به سمت ۲۹ هزار تومان را آغاز کرده است، این یعنی فرمان به دلار تهران برای حرکت جدید.

کد خبر 552908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    88 0
    آقای جهنگیری یادتان هست روزی اعلام کردید دردولت قبل نرخها روزانه با میرفت ولی الان که دارد ساعتی بال میرد احتمال بی لیاقتهای بعدی بصورت ثانیه ای تغییر خواهد کرد سیاست بنداز گردن قبلی ودشمن تاحالا که جوابداده ازاین به بعد هم خدابزرگه بازمیگویم ملت حتی از کشورهای بظاهر دوست خارجی هم توقعی ندارد چه برسد به کشورهایی که شمشیرو برای ملت ازروبستن آنچه ملت رو آزردهو مایوس میکند اینکه عوضه اینکه ارکان حکومت و دست اندرکاران فقط وفقط وفقط یک هزارم بفکر ملت باشند فقط بفکر گرفتن امتیازهای شغلی و چپاول بیت المال و اقامت گرفتن برای خود ونزدیکان خلاصه بهرمندی از تما م امکانات بیت المال میباشند . مثلا اگر روزی هم داروی برای کرونا وارد ایران بشه تامسئولین واطرافیانشان استفاده نکنند حتی یکی شم به مردم بدون پشتوانه نخواهدشد ان شالله که دارو و تما امتیازهای کسب شده و کسب میشود و کسب خواهد شد عوض رفاه تبدیل به دردبی درمان و نابودیتان بشود .