سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: درهم امارات یکای پول کشور امارات متحده عربی است.

Money

کد ISO ۴۲۱۷ که برای درهم امارات در نظر گرفته شده‌است AED می‌باشد، اما در متون غیررسمی از علامت اختصاری DH یا DHs نیز استفاده می‌گردد. هر درهم برابر با ۱۰۰ فلیس یا فلس(fils) است.

  • تاريخچه درهم امارات

قبل از تاسیس کشور امارات، پول کاغذی برای اقوام بادیه‌نشین و بدوی، عجیب و غریب بود. در چنین آب و هوای گرمی تاجران ترجیح دادند برای سهولت در معامله از کالاهایی قابل حمل و نگهداری استفاده کنند. با رشد تجارت برای افراد بادیه‌نشین، حمل پول فلزی بسیار سخت بود. همین مسئله عاملی برای ظهور پول کاغذی در امارات شد.

عده‌ای بر این باور هستند که پول کاغذی اولین بار در سال ۱۹۳۰ در مناطق بادیه‌نشین استفاده شده است و این سال را نقطه عطفی در تاریخچه درهم امارات می‌دانند. تا قبل از معرفی و رسمی شدن درهم، از ریال قطر و دبی استفاده می‌شد. همچنین از روپیه خلیج فارس(پول معرفی شده توسط دولت هند) به همراه سایر واحد‌های پولی دیگر در دوران استعمار و نفوذ انگلستان استفاده مي‌شد.

بعد از تاسیس کشور امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱، درهم به رسمیت شناخته شد. درهم از کلمه یونانی دراخما گرفته شده است. دراخما به عنوان واحدی از وزن و پول مشخص شده است. هر درهم به صد قسمت تقسیم می‌شود. از DH یا Dhs هم برای نشان دادن واحد پول درهم استفاده می‌شود. اما علامت اختصاری AED در حال حاضر به عنوان مخفف استاندارد آن هم استفاده می‌شود.

Money

  • سكه‌هاي درهم امارات

تاریخچه درهم امارات نشان می‌دهد مجموعه اسکناس‌های و سکه‌های متنوعی ضرب و منتشر شده است. در سال ۱۹۷۳ دولت امارات متحده سکه‌هایی را به عنوان پول رسمی معرفی کرد. این سکه‌ها در واحد‌هایی از یک فلس تا یک درهم منتشر شد. سکه‌ها در واحد‌های ۱،۵،۱۰،۵۰ فلس و یک درهم منتشر شد.

کمترین واحد‌های سکه (۱،۵،۱۰) فلس با جنس برنز ضرب شد. بقیه از جنس کوپرونیکل بودند. فلس‌ها به همان اندازه و شکل سکه‌های درهم قطر و دبی ضرب شدند. در سال ۱۹۵۰ اندازه سکه‌های ۵۰ فلس و یک درهم کوچک شد. سکه‌های ۵۰ فلسی به شکل هفت ضلعی خمیده ضرب شده بود.

  • اسكناس‌هاي درهم امارات

در سال ۱۹۷۳ دولت اسکناس‌های رسمی را منتشر کرد. در همین سال اسکناس‌هایی در واحد‌هایی ۵، ۱۰، ۲۰، ۱۰۰ درهم منتشر شدند. از سال ۱۹۸۲ مجموعه‌های مختلفی از سکه و اسکناس در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف منتشر شده است. در این مجموعه اسکناس‌های ۱ و ۱۰۰ درهمی هم بودند.

در سال ۱۹۸۳ اسکناس‌های ۵۰۰ درهمی هم منتشر شدند. اسکناس‌های ۲۰۰ درهمی در سال ۱۹۸۹ و ۱۰۰۰ درهم در سال ۲۰۰۰ منتشر شدند. تصاویر مربوط به تحولات تاریخی، چشم‌انداز‌های امارات متحده عربی، نماد‌های و مصنوعات سنتی این کشور روی اسکناس‌ها چاپ شده است.

  • ارزش درهم امارات

در سال ۱۹۷۸ نرخ برابری درهم نسبت به دلار ۳/۶۷ تعیین شد و از آن زمان، این نرخ ثابت مانده است. نرخ برابری ارز‌ درهم نسبت به پزو، استرلینگ و روپیه توسط بازار آزاد تعیین می‌شود؛ به همین دلیل مقدار آن نسبت به این ارز‌ها ثابت نیست.

کد خبر 414315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha