فعالان و مشاوران املاک بیرجند عامل اصلی گرانی را در بازار مسکن استان خراسان جنوبی گران شدن مصالح ساختمانی می‌دانند.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در این روزها تامین سرپناه امن برای زندگی است، مسکنی که به آرزویی بزرگ برای مردم مبدل شده است. قیمت‌ یک ملک در بیرجند ۶ تا ۷ میلیارد تومان آب می‌خورد و این قیمت‌ها مردم را در رویای خانه‌دار شدن می‌گذارد. تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است در حالی که به شدت تحت تاثیر نوسانات بازار قرار دارد و با کوچک‌ترین افزایش قیمتی در دیگر بخش‌ها، شاهد افزایش نرخ مسکن یا اجاره‌بها هستیم.

این روزها به دلیل نبود ثبات در بازار و افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها، قدرت خرید تا جایی کاهش یافته که رکود معاملات را رقم زده است. یکی از شهروندان بیرجندی با گلایه از وضعیت موجود گفت: در این شرایط و با توجه به قیمت‌هایی که برای یک واحد آپارتمان در شمال شهر مطرح می‌شود، جوانان باید به طور کامل خانه دار شدن را فراموش کنند و تا پایان عمر خانه به دوش باشند.

یکی دیگر از شهروندان هم دلیل این وضعیت را بی‌برنامگی و نبود نظارت در بازار دانست و اظهار کرد: مسئولان فقط حرف می‌زنند، اما در عمل هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، از سویی اجرای طرح‌هایی، چون دریافت مالیات از خانه‌های خالی و احداث مسکن ملی هم تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است. بازار مسکن در دو سال گذشته شاهد تلاطم‌های قیمتی بسیار زیادی بوده و در برهه‌ای از زمان قیمت‌ها تا حدودی ثابت ماند، اما در دو هفته گذشته این قیمت‌ها رو به افزایش بوده است.

گچ و سیمان، آجر، کاشی و سرامیک، سیم و لوله و در مجموع تمام مصالح اگر در بازار نایاب نباشند، به صورت روزانه یا هفتگی افزایش قیمت دارند حال و روز این روزهای بازار مصالح ساختمانی به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و ساخت‌وساز و گرانی دلار چندان خوشایند نیست. کافی است احتیاج به خرید مصالح پیدا کنید و به بازار مراجعه‌ای داشته باشید اگر این اتفاق را طی دو هفته اخیر انجام داده باشید متوجه تغییر عجیب قیمت می‌شوید و فروشندگان در این زمینه قیمت خرید از درب کارخانه را گران‌تر از قیمت فروش همان محصول در روزهای گذشته می‌دانند و مقصر را تولیدکننده یا عرضه‌کننده‌های اصلی عنوان می‌کنند.

این روزها صحبت از افزایش نرخ مصالح ساختمانی و تأثیرپذیری بازار مسکن از بالا رفتن نرخ محصولات این حوزه می‌شود. بی‌توجه به این‌که تبعات گرانی مصالح ساختمانی شرایط خانه‌دار شدن مردم را هم سخت‌تر کرده و ساخت‌وساز را به شدت کاهش می‌دهد هر چند این موضوع از سوی فعالان حوزه مصالح ساختمانی رد می‌شود. در این میان سخنان یک بام و دوهوای مسئولان و پاسکاری آنها در زمین یکدیگر بر بازار گرانی مسکن بی‌تأثیر نیست. آن طور که رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند عامل افزایش قیمت مسکن در دو هفته اخیر را گرانی مصالح ساختمانی می‌داند.

اربایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: دلیل افزایش قیمت مسکن در مدت یاد شده افزایش قیمت مصالح ساختمانی است و نرخ‌ها نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲۰ درصد افزایش یافت است. قیمت آهن افزایش زیادی داشته و از سویی قیمت زمین با توجه به حذف برخی مزایده‌ها در یک ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و کمترین قیمت هر متر مربع زمین در بیرجند چهار میلیون تومان و بالاترین قیمت ۱۲ میلیون تومان است. شرایط اقتصادی فعلی غیرقابل پیش‌بینی است و تمام بازارها دچار التهاب شده و بازار مسکن در این شرایط درگیر نوسان است.

اما وقتی به سراغ علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در بیرجند رفتیم، گفت: گرانی در بازار تنها مختص به مصالح ساختمانی نیست و این روزها هیچ جنس ارزان قیمتی پیدا نمی‌شود و هر کالایی به تبع خود گرانی و افزایش قیمت را داشته است. دلار مصوب گرانی در مصالح ساختمانی است که با افزایش قیمت دلار، همه چیز افزایش قیمت پیدا می‌کند، به عنوان مثال کرایه حمل بار سنگ در یک ماه اخیر یک میلیون تومان افزایش داشته است. در حال حاضر با توجه به گرانی و افزایش قیمت، بازار مصالح ساختمانی در بیرجند راکد است و یکی از مهم‌ترین دلایل کسادی بازار مصالح ساختمانی در بیرجند انبوه سازان و افرادی هستند که مصالح ساختمانی را از دیگر استان‌ها خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در بیرجند گفت: وقتی برای خرید مصالح ساختمانی مانند سنگ از استانی دیگر اقدام می‌شود از نظر قیمت شاید ارزان‌تر باشد، اما از نظر کیفیت، محصولی که در استان تولید می‌شود کیفیت بیشتری دارد. در حال حاضر کمبودی در مصالح ساختمانی در بیرجند نداریم و سیمان در استان تولید و حتی صادر می‌شود، اما با همه این توانایی‌ها بازار مصالح بیرجند کساد است و بساز بفروش‌ها دنبال یک ریال منفعت هستند و کیفیت برایشان مطرح نیست. گرانی آنقدر در مصالح ساختمانی وجود ندارد که بتواند رقم‌های فضایی مسکن در بیرجند را رقم زند و بیشترین عامل گرانی متوجه انبوه‌سازان و دلالان حوزه مسکن است.

کد خبر 552639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha