همشهری آنلاین: هنری پائولسون، وزیر دارایی آمریکا که در راه سفر به پکن است باید منتظر پرسش‌های انتقادی چین از وضع اقتصاد آمریکا باشد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، در این میان طبیعتا بحث‌هایی درباره بحران اعتباری نیز انجام خواهد گرفت.

رسانه‌های چینی این گونه تلقی می‌کنند که وانگ قیشان (Wang Qishan)، معاون نخست‌وزیر این کشور در نشست امروز (سه‌شنبه 28 خرداد) که با عنوان «گفت‌وگوی استراتژیک اقتصادی» آغاز می‌شود، آمریکا را به خاطر تضعیف دلار توبیخ کند.

مساله بحران اعتباری در بازار مسکن آمریکا در چین با دقت پیگیری می‌شود و مقاومت‌ها در برابر باز کردن بازارهای مالی برای کالاهای جدید تقویت شده است.

مخالفت‌های چین احتمالا به این خاطر در خط مقدم مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت تا از انتقاد از تغییر سیاست‌های پکن و مشکلات اقتصادی این کشور جلوگیری شود. این مخالفت‌ها همچنین نشان از آن دارد که دیگر فقط آمریکا نیست که در روابط دوجانبه سوال می‌پرسد و گذشته‌ها را به رخ می‌کشد.

آمریکا مرتبا چین را متهم می‌کند که با مصنوعات کم‌ارزش خود بازار رقابت را خراب می‌کند. اتهام ارزی هم همچنان پیگیری می‌شود. اگر چه رنمینبی (Renminbi) چین از سال 2005 میلادی 20 درصد رشد داشته است، اما کارشناسان مالی در این کشور این را بسیار اندک می‌دانند.

تاکنون تندترین انتقاد از تضعیف دلار را نماینده چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) مطرح کرده است. سون ژنیو (Sun Zhenyu) این گلایه را مطرح کرد که نرخ پایین تبدیل ارزی که بانک مرکزی آمریکا با آن به مقابله با بحران اعتباری مالی رفته است، موجب کاهش ارزش دلار شده و به همین دلیل به تورم جهانی دامن زده است.

نیکلاس لاردی (Nicholas Lardy)، از موسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون این اتهام را ناموجه می‌داند. به گفته وی، دستکم آمریکا مانند چین در بازارهای سرمایه مداخله نمی‌کند تا ارز آنها را تضعیف کند. تضعیف دلار مشکل بزرگی را ساده کرده است: کسری تجارت در چین.

این موضوعات همچنین نشان از آن دارد که این دو قدرت چه میزان خود را به دیگری وابسته می‌بینند و همچنین هر یک نقش دیگری را برای ثبات اقتصاد جهانی مهم تلقی می‌کند.
بدین ترتیب دو طرف قصد دارند در مذاکراتی دو روزه چارچوب همکاری برای به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر را تدوین کنند.

این گفت‌وگوها که از دو سال پیش آغاز شده، پروژه محبوب هنری پائولسون است که می‌خواهد باراک اوباما و جان مک‌کین، نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هم آن را پیگیری کنند. به عقیده لاردی، این یک موفقیت است که «این روند دو طرف را وادار به تمرکز بر موضوعات مشترک کند.»

پائولسون در سال جاری میلادی یک شریک مذاکرات باکفایت را برای موضوعات دارد: وانگ قیشان، رییس جدید هیات چینی کارشناس مالی مشهوری است که سابقه سال‌ها آشنایی با این وزیر آمریکایی را دارد.

کد خبر 55256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز