معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: مشارکت مردم در انتخابات مجلس و انتخابات میان دوره ای وضعیت مطلوبی نداشت باید برای بالا رفتن سطح مشارکت و امید مردم، تلاش کرد.

معصومه ابتکار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور  در رابطه با «حضور زنان در انتخابات ۱۴۰۰» گفت: خانم ها توانایی لازم برای کسب ریاست جمهوری را دارا هستند و این ظرفیت در قانون اساسی هم، وجود دارد. در قانون اساسی به وضوح می توان شاهد بود که قانون گذار با همین هدف، قانون را نوشته است. کلمه رجال قابلیت استفاده دوگانه دارد. بحث حضور زنان در انتخابات را باید از شورای نگهبان سوال کرد، به شخصه هیچ مانعی برای حضور زنان نمی بینم. 

او در ادامه در رابطه با لایحه جامع انتخابات بیان کرد: لایحه جامع انتخابات به نسبت طرح اصلاح قانون انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا ابعاد مختلفی را در بر می گیرد و می تواند، راهگشا باشد. موضوع حایز اهمیت در انتخابات جلب مشارکت مردم است. مشارکت مردم در انتخابات مجلس و انتخابات میان دوره ای وضعیت مطلوبی نداشت باید برای بالا رفتن سطح مشارکت و امید مردم، تلاش کرد. حضور مردم در پای صندوق رای می تواند تغییراتی را ایجاد کند.

ابتکار بیان کرد: برخی فضاسازی ها و اقداماتی از قبیل حذف رقبا با ساز و کارهای قانونی و فراقانونی، برخورد با فعالان سیاسی، ایجاد فضاهای امنیتی در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی کشور، مردم را نسبت به حضور در انتخابات دچار تردید کرده است.

از اول انقلاب تاکنون چنین روندی برای نظام قابل قبول نبوده زیرا که نظام برخاسته از دل مردم و رای مردم است؛ باید تاکیدمان بر حضور مردم باشد در لایحه دولت برای انتخابات، بر این مسئله توجه شده است. 

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در لایحه جامع انتخابات نگاه به رجل سیاسی چگونه است، گفت: در لایحه دولت برای انتخابات رجل سیاسی، جزییات آن دقیق و باز بیان شده است. کلمه رجال در قرآن برای زن و مرد تفسیر می شود. همچنین در لایحه جامع انتخابات زمینه برای افزایش مشارکت فراهم شده است. 

او در خصوص رد صلاحیت خانم ها در انتخابات توسط شورای نگهبان مطرح کرد: رد صلاحیت فقط به جنسیت مربوط نمی شود، مساله طیف های فکری است. متاسفانه در بعضی از دوره ها، طیف فکری که از درون انقلاب و در حاکمیت بود و مسئولیت هایی به عهده داشتند، به طور یک طرفه رد صلاحیت می شوند یعنی فقط بحث زنان مطرح نیستند، مساله خیلی وسیع تر است. 

ابتکار اضافه کرد: شورای نگهبان باید چارچوب های قانونی را در نظر بگیرد و برای کاندیداها، شفاف توضیح دهد و پاسخگو باشد زیرا فضا برای اتهام زنی و تخریب زیاد است.

او در پاسخ به این سوال که شما به عنوان خانم که سابقه حضور در کابینه دولت دارید، با توجه به اینکه زنده یاد اعظم طالقانی همیشه در انتخابات حضور پیدا می‌کرد ولو اینکه با شکست مواجه می شد، آیا این شجاعت را در خودتان می بینید که ادامه دهنده راه او باشید، گفت: زنده یاد طالقانی خیلی شجاع بود و حتما هستند زنانی که ادامه دهنده راه او باشند، اما من برای حضور در انتخابات برنامه‌ای ندارم. 

کد خبر 552532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    20 0
    راست میگه این خانوم دیگه توان بالا رفتن از دیوار نداره دیگه به درد نمیخوره.اگه پسرش کارهای مادرشو بکنه شاید بشه یه کاریش کرد.