آموزش همگانی به شهروندان یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی مدیریت بحران است تا بدانند که در هنگام وقوع بحران‌های مختلف، چه رفتاری از خود بروز دهند و حتی آن دسته از شهروندانی هم که آموزش‌های بیشتری را فراگرفته‌اند، بتوانند در امور مربوط به مدیریت بحران محله خود مشارکت کنند.

به سوي شهر آماده

همشهری آنلاین_ثریاروزبهانی:    اما این‌بار برای حفظ سلامت شرکت‌کنندگان، این دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود و شهروندان به آسانی می‌توانند در آن شرکت کنند. برای اطلاع بیشتر از شیوه برپایی دوره‌های آموزشی گروه دوام با «مهدی اسفندیاری»، سرپرست ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۲، هم‌صحبت شدیم.  فقدان یا ناکافی بودن اطلاعات کافی درباره بحران‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که عواقب بحران را تشدید می‌کند. در این میان، آموزش به شهروندان از بهترین شیوه‌های ارتقای شاخص مدیریت بحران است.
 به همین منظور، برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان، گروه‌های «دوام» درسراهای محله تشکیل شد تا از نزدیک نکات آموزشی به شهروندان ارائه شود. مهدی اسفندیاری، سرپرست ستاد مدیریت بحران منطقه، درباره راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی شهروندی در منطقه می‌گوید: «شرکت‌کنندگان در گروه‌های دوام، در هر دوره بابرپایی حضوری کلاس‌ها، محتواهای آموزشی را به‌صورت تئوری و عملی فرا می‌گرفتند. چراکه نیاز به آموزش در زمینه مدیریت بحران لازم و ضروری است و این نیاز همیشه احساس می‌شود، اما اکنون با توجه به شرایط خاص موجود و همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برپایی حضوری دوره‌های آموزشی وجود ندارد و فعالیت‌های آموزشی گروه دوام به گونه‌ای دیگر ارائه می‌شود. در همین راستا، سازمان بحران برای آموزش و ارتقای آگاهی‌های عمومی شهروندان در مقابله با سوانح، نسبت به ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت‌های لازم برای ارائه آموزش‌های مقابله با بحران به‌صورت مجازی (LMS) اقدام کرده است. در این طرح، شهروندان نکات آموزشی را به شکل مجازی می‌آموزند.» 

  • کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث

به گفته اسفندیاری، بلایایی طبیعی و حوادث، خرابی دارد. دستی کمک می‌طلبد و دستی یاری می‌رساند. برای همین، این دوره‌های آموزشی می‌تواند به تقویت ظرفیت ساکنان محله‌ها در زمینه آمادگی، واکنش و بازسازی پس از حوادث، برای کاهش مخاطرات از طریق ایجاد و مرتبط کردن ظرفیت مقابله ساکنان محلی و برقراری ارتباط این شبکه ارتباطی با دفاتر ستادهای مدیریت بحران مناطق و در نهایت سازمان پیش‌گیری و مدیریت بحران شهر تهران کمک کند. از این رو، آموزش به‌عنوان یکی از محوری‌ترین راهکارهای پیش‌گیری، ارتقای سطح آمادگی برای مقابله و کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث و سوانح غیرمترقبه محسوب می‌شود.  

  • دریافت  گواهینامه   معتبر آموزشی 

اقدامات پیش‌گیرانه پیش از وقوع حادثه، بهترین گزینه برای کاهش بلاهای طبیعی است و در کنار آن افزایش آگاهی عمومی و آموزش همگانی در پیش‌گیری بحران بسیار اهمیت دارد و بدون شک می‌توان با انجام این اقدامات در زمان وقوع حوادث، شاهد خسارت کمتری بود. اسفندیاری، درباره این دوره آموزشی می‌گوید: «شهروندان می‌توانند از طریق لینک Pc.tdmmo.ir در دوره «مقابله با بحران» به‌صورت مجازی و رایگان شرکت و کارت عضویت در خانه دوام و ایمنی را دریافت کنند. اعضای گروه دوام اغلب در دوره‌های گذشته، دوره‌های آموزشی را سپری کرده، اما گواهینامه آموزشی دریافت نمی‌کردند. از سوی دیگر، در سال‌های پیش اگر فردی قصد شرکت در دوره‌های آموزشی این خانه را داشت باید به‌صورت حضوری در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کرد که این موضوع موجب شد تا شخصی که امکان حضور در کلاس برایش مهیا نبود، نتواند عضو خانه دوام و ایمنی شود، اما این‌بار به سبب اهمیت موضوع، پس از گذراندن دوره ۳۶ ساعته، گواهینامه آموزشی به آنها اعطا می‌شود. هم‌چنین از آنجایی که ضرورت آموزش مقابله با شرایط بحران همیشه احساس می‌شود و شهروندان باید آماده‌باشند، برای همین، داوطلبان گروه دوام و افرادی که در دوره‌های قبلی آموزشی هم شرکت کرده‌اند، می‌توانند در این دوره‌های مجازی هم ثبت‌نام و مباحث آموزشی را فرا بگیرند.  
این آموزش‌ها شامل ۱۴ ساعت آموزش مجازی و یک دوره یک‌روزه آموزش عملی است که در خانه دوام و ایمنی، نهادی مردمی درسراهای محله برگزار خواهد شد، که با توجه به شرایط کرونا تلاش شد تا بیش از ۸۰‌درصد آموزش‌ها در فضای مجازی انجام شود و شهروندان می‌توانند باقی مانده این آموزش‌ها را که شامل فعالیت فیزیکی و اقدامات عملی است در فرصتی مناسب و حتی پس از فروکش کردن کرونا در خانه‌های دوام یا پایگاه‌های مدیریت بحران مناطق ۲۲‌گانه شهرتهران فرا بگیرند. هم‌چنین پس از هماهنگی‌های انجام شده با سازمان پیش‌گیری و مدیریت بحران شهر تهران و آتش‌نشانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل حضور شرکت‌کنندگان، بخش عملی نیز برگزار و شهروندان ارزیابی می‌شوند.»

  •  مجازی یاد بگیرید

شهروندان با گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریت بحران، میزان آگاهی و آمادگی خود را در برابر مخاطرات طبیعی مانند زلزله ارتقا می‌دهند. این نیروهای داوطلب مردمی با توجه به آموزش‌هایی که دیده‌اند، در زمان بروز بحران می‌توانند یاریگر خود، خانواده و در صورت امکان هم‌محله‌ای‌های خود باشند. سرپرست ستاد مدیریت بحران منطقه به شیوه ثبت‌نام در این دوره‌های آموزشی مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهروندان می‌توانند با ثبت‌نام در صفحه آموزش شهروندی (شهرآماده) که در سایت سازمان بحران به نشانی tdmmo.tehran.ir است به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و آموزش‌های لازم برای آمادگی در بحران حوادث، بحران‌هایی همچون زلزله را فرا گرفته و با نقاط امن محله‌های خود در هنگام بروز حوادث نیز آشنا شوند. شهروندان پس از مشاهده مطالب آموزشی می‌توانند در آزمون مجازی شرکت کنند. افرادی که دوره‌های آموزشی را با موفقیت طی کنند، عضو خانه دوام و ایمنی می‌شوند و می‌توانند علاوه بر دریافت کارت عضویت در مانورها و سایر برنامه‌های مرتبط با مدیریت بحران که در محله و منطقه محل سکونت خودشان برگزار می‌شود، شرکت کنند. ارائه آموزش‌هایی که سطح دانش و مهارت هریک از شهروندان را برای چگونه زیستن در محیط پر از عوامل تهدیدزا افزایش می‌دهد و توان مقابله آنان را در برابر خطرات و حوادث ارتقا می‌بخشد، می‌تواند در کاهش اثرها و خسارت‌های ناشی از حوادث و سوانح مؤثر باشد. برای همین، در این دوره، موارد آموزشی مانند چگونگی مقابله با ویروس کرونا، برنامه‌ریزی در خانواده در شرایط اضطراری، مبانی مدیریت بحران، شناخت مخاطرات طبیعی و اقدامات لازم، حمایت‌های روانی در بحران، مبانی اطفای حریق، فوریت‌های پزشکی، کارگاه تقویت دید مدیریت بحران و مهارت‌های بقا در شرایط اضطراری، در کلاس‌های مجازی مدیریت بحران به شهروندان آموزش داده می‌شود.»

کد خبر 552491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha