۱۲۰متخصص غدد درون‌ریز، در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رسیدگی به وضعیت بیماران دیابتی ایران شدند.

پزشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، مدتی می‌شود که دسترسی افراد مبتلا به دیابت نوع یک به انسولین قلمی و نوار تست قند خون، به‌شدت سخت و برای خیلی از این افراد در شهرهای مختلف کشور تقریبا غیرممکن شده است. با وجود آنکه مسئولان حوزه سلامت و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مدام از رفع تنگنای ارزی و برطرف‌شدن مشکل واردات انسولین و نوار تست قند خون به کشور سخن می‌گویند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد و آن «نارسایی شدید در روند عرضه انسولین و نوارهای دستگاه تست قند خون خانگی» است که باعث شده دیابتی‌های نوع یک با استرس و سردرگمی برای تأمین این دو نیاز روزانه خود روبه‌رو شوند.

همه این مسائل باعث شد که ۱۲۰متخصص غدد درون‌ریز، در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رسیدگی به وضعیت بیماران دیابتی ایران شدند. در این نامه که به امضای انجمن اطلاع‌رسانی دیابت رسیده است، از رئیس‌جمهور درخواست رسیدگی به وضعیت مبتلایان به دیابت کشور در دسترسی به انسولین و نوار سنجش قند خون شده است. نامه‌ای که با رونوشت و امضای محمود واعظی به دست وزیر بهداشت رسیده است و حالا انجمن دیابت امیدوار است که بیماران دیابت با این نامه مورد توجه قرار گیرند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «در ایران بیش از پنج میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار هستند. فراهم‌نبودن هریک از این دو، بیماران را در کوتاه‌مدت با خطر جدی افت قند خون، کاهش سطح هوشیاری و خطر مرگ و در بلندمدت، با عوارضی چون قطع عضو، سکته مغزی و آسیب به کلیه‌ها مواجه خواهد کرد. خاطرنشان می‌کنیم که این گروه در صورت ابتلا به کرونا، در خطر بسیار بالاتر مرگ قرار دارند و در بحران کرونا توجه به بیماران دیابتی ضرورت ویژه دارد. متأسفانه در ماه‌های اخیر، بیماران در سراسر کشور به مشکلات عدیده در دسترسی به این دو نیاز حیاتی روبه‌رو هستند. علی‌رغم اطلاع‌رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسئول در بانک مرکزی و وزارت بهداشت، در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متأسفانه نه‌تنها بهبودی حاصل نشده ‌بلکه به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو مؤثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است تا راهکاری مناسب برای حل این معضل بیندیشند. بررسی‌های انجام‌شده جهت تبیین آسیب‌شناسی مشکل فعلی، پس از مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و سازمان‌های مرتبط، نشانگر عدم تخصیص ارز کافی برای واردات انسولین و نوار تست قند خون است. علی‌رغم اظهارات مسئولین محترم سازمان غذا و دارو، ‌بنا بر اطلاعات موثق و کارشناسی‌شده، میزان تولید محصولات، به‌هیچ‌عنوان پاسخ‌گوی نیاز بیماران نیست».

در بخش دیگر این نامه می‌خوانیم: «جناب آقای رئیس‌جمهور، ما اعتقاد راسخ داریم که دولت از توانمندی لازم جهت تأمین انسولین مورد نیاز مبتلایان برخوردار بوده، ولی در نگاه دولتمردان حساسیت تأمین انسولین به‌عنوان یک داروی مطلقا ضروری به‌خوبی حس نمی‌شود. با آگاهی کامل از مشکلات اقتصادی و تنگناهای تأمین ارز ناشی از تحریم‌های غیرمنطقی و غیرعادلانه و تبعات آن بر نظام سلامت کشور، از جناب‌عالی استدعا داریم که شخصا با صدور دستور ویژه و فوری به مقامات ذی‌ربط در وزارت بهداشت و بانک مرکزی، در جهت تأمین ارز و توزیع کافی این دو کالای اساسی، اوامر مقتضی را صادر فرمایید». گفتنی است که در ماه‌های گذشته بارها خطر کمبود و دسترسی‌نداشتن به نوار تست قندخون و انسولین قلمی ازسوی پزشکان این حوزه گوشزد شده است. به گفته آنها عدم دسترسی مناسب و راحت دیابتی‌های نوع یک به انسولین و نوار تست، خطر مرگ برای ۱۵۰ هزار نفر از شهروندانمان را به همراه دارد.

کد خبر 552470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha