انتشار یک خبر در شماره روز گذشته روزنامه «الجریده» جنبه متفاوت و تأسف‌برانگیزی از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران را به رخ کشید. خبری ادعایی از آغاز مذاکرات محرمانه ایران و امریکا که با عنوان «مذاکرات مستقیم و مخفیانه در عمان بین دولت ترامپ و شاهین‌های ایران» به تیتر نخست این روزنامه کویتی تبدیل شده است.

ایران - آمریکا - پرچم

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: انتشار یک خبر در شماره روز گذشته روزنامه «الجریده» جنبه متفاوت و تأسف‌برانگیزی از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران را به رخ کشید. خبری ادعایی از آغاز مذاکرات محرمانه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا که با عنوان «مذاکرات مستقیم و مخفیانه در عمان بین دولت ترامپ و شاهین‌های ایران» به تیتر نخست این روزنامه کویتی تبدیل شده است اما از نظر محتوا، نحوه تهیه خبر و بازتاب آن در رسانه‌های داخل ایران و نیز در شبکه‌های اجتماعی به واقعیاتی سیاسی فرای خود اشاره دارد.

آنچه در پیشانی خبر آمده این ادعا است که: «نمایندگانی از یک شخصیت اصولگرا در ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند. دولت امریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده و در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است».

این بخش از خبر، گزاره‌هایی است که فارغ از درستی یا نادرستی و بدون درنظر گرفتن میزان باورپذیری بر اساس آنچه در صفحه شطرنج مسائل جاری میان ایران و امریکا وجود دارد می‌تواند توجه هر رسانه‌ای را به خود جلب کند و حائز ارزش خبری برای بازنشر دادن تلقی شود. با این حال خبر را نخستین بار نه تارنمای خبرگزاری‌های رسمی کشور که امکانات قابل توجهی برای رصد اخبار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی دارند؛ بلکه برای نخستین بار سایت خبری «شهرآرا»، بازنشر می‌دهد که از جمله رسانه‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف رئیس اصولگرای مجلس شورای اسلامی است و پس از آن سایت‌های خبری همچون عصرایران، دنیای اقتصاد و دیگران.

بعضی رسانه‌های بازتاب‌دهنده خبر هم به این نکته اشاره داشته‌اند که گزارش نخست الجریده را خبرنگار این روزنامه در تهران تهیه و ارسال کرده اما بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزنامه کویتی، به طور رسمی در ایران خبرنگاری ندارد. کما اینکه گزارش‌نویس به ذکر این نکته اشاره کرده که منبع خبرش یکی از شخصیت‌های اصولگرای ایرانی است اما نام و هویت او را اعلام نکرده است.

با این وجود اینکه چرا چنین خبر نامستندی ساخته و پرداخته شده و بازنشر یافته است را باید در گزاره‌هایی جست که به ادعای آغاز مذاکرات محرمانه الصاق شده است و بر اصولگرا بودن مذاکره کننده و نقش نداشتن دولت روحانی تأکید دارد. گزاره‌هایی مانند اینکه «نمایندگان ترامپ گفته‌اند که او قطعاً در انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکا پیروز خواهد شد، اما نمی‌خواهند با دولت روحانی بر سر میز مذاکره بنشینند، زیرا او هیچ قدرتی برای اجرای تعهدات خود ندارد و همیشه... را به کارشکنی در توافق متهم می‌کند» یا اینکه «طرف امریکایی همچنین به نمایندگان این شخصیت اصولگرای ایرانی گفته‌اند که همه برآوردهای آنها تأیید می‌کند رئیس جمهور بعدی ایران یک اصولگرا خواهد بود» و «سازمان اطلاعاتی امریکا به ترامپ توصیه کرده که منتظر دولت اصولگرا در ایران باشد و به دولت روحانی، تکیه نکند». جمله‌هایی که تنه به تنه حدسیات و محاوره‌های جاری در کوچه و خیابان می‌زند اما تنظیم‌کنندگان خبر و بازنشر دهندگان آن سعی کرده‌اند با یادآوری مذاکرات پنهانی که در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد خارج از اراده و اثرگذاری دولت او در عمان شکل گرفت و به نحوی پایه مذاکرات منتهی به برجام در دولت روحانی شد؛ جنبه افشاگری یک خبر باورپذیر را به آن بدهند.

در مقام حدس و گمان شاید نتوان هیچ یک از «مقامات اصولگرا» را با این خبر مرتبط دانست. اما در اینکه این خبر در تهران تهیه شده و به نحو واضحی اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کند کمتر می‌توان تردید کرد و بر همین اساس است که پرسش‌ها و ابهام‌هایی در ذهن شکل می‌گیرد و پاسخ‌هایی هرچند غیر متقن پیدا می‌کند.

طیف قابل توجهی از اصولگرایان در طول عمر دولت حسن روحانی منتقدان بی‌تساهل رویکرد او در سیاست خارجی بوده‌اند؛ دلواپسان مذاکرات برجام، سرزنش‌گران عهدشکنی امریکا و حالا مدافعان خروج از برجام. با این حال اینکه احتمالاً بخشی از اردوگاه تبلیغاتی حامی این جریان به عنوان منبع ناشناس این خبر به این اعتقاد رسیده که با انتساب آغاز مذاکره پنهانی با امریکا به اصولگرایان می‌تواند بر سبد رأی کاندیدای این جریان بیفزاید کاملاً سؤال برانگیز می‌نماید.

بماند که داشتن چنین رویکرد انتخاباتی و ارسال چنین سیگنالی که البته مسبوق به سابقه بوده در شرایط شبه جنگی که تحریم‌های ظالمانه امریکا همچون بمب خوشه‌ای بر سقف معیشت مردم باریده و هر روز شرایط سخت‌تری پیش روی آنها می‌گذارد در واقعیت چیزی جز بی‌اعتنایی به منافع ملی نمی‌تواند ارزیابی شود. جامعه از جریان سیاسی که در جلوت صف نخست دفاع از مقاومت است توقع چنین خلوتی ندارد. مگر آنکه بخواهد بپذیرد سال‌ها مخالف خوانی و دلواپسی چیزی جز سیاسی کاری برای نواختن رقیب نبوده است.

کد خبر 552462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 510
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    چرت و پرت
  • ایمان IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    زیر این فشار فقط قشر ضعیفی ک چشمشون ب این روابط هست له شد....شما بالا نشینها چ اهمیتی براتون داره سازش یا جنگ؟؟؟
  • شهروند IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    اولا رئیس جمهور در ایران در این سطح کلان هیچ کاره هست و تمامی تصمیمات از سمت حاکمیت است. بعلاوه در این شرایط ایران باید مذاکرات پنهانی خود را با آمریکا به سرعت پیش ببرد تا در صورتیکه برنده شدن ترامپ قبل از انتخابات قطعی شد، ایران و آمریکا نتیجه مذاکرات خود را علنی کنند تا ایران در دوران بعدی ترامپ مجبور نشود تمامی امتیازات را بدهد و هیچ چیز هم نگیرد. لذا از بعد عقلی، ایران باید بدون اتلاف وقت با ترامپ وارد مذاکره پنهانی گردد. اگر قطعیتی در انتخاب شدن ترامپ وجود نداشت، نتیجه را به این بهانه که انتخابات آمریکا تحت تاثیر قرار نگیرد، اعلام نمی کنند و به بعد از انتخابات موکول می کنند. اگر بایدن برنده شد، آن وقت ایران به راحتی می تواند توافق محرمانه با ترامپ را کنار بگذارد و به فکر امتیازات بیشتر از بایدن باشد.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    وقتی میگیم آقایون خیانتکاراز اصولگرا یا اصلاح طلب فقط بدنبال حکومت کردن و چپاول ثروتی که حاصل ایثار و شهادت فرزندان این ملت و خون دل خوردن خمینی کبیر (ره)است؛ هستند هزارتا اما و اگر میارید.
  • m محمد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    كي بود كي بود ما نبوديم
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    داداش فعلا که پیش بینی و دلواپسان و منتقدان دولت مطبوع کلید شما داره راست در میاد.
  • دلواپس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    یعنی خاک بر سر هرچی ادم نفهمه که مشکلات مملکت رو ول کرده چسبیده به دلواپسا.
    • پسر‌باباام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      88 28
      اشتی کنند فقر فلاک‌میاری
  • بهلول IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    این خبر هم یک حقه سیاسی شاید ملت ایران را ارام.کند .شاید هم سفارش عمو کارتر به ترامپ باشد .اینده همه چیز را روشن میکند .
  • زكريا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    با سلام اين خبر و اين تفسير خبر و خصوصا پاراگراف آخر كه طيف اصولگرا را متهم به سياسي كاري براي نواختن رقيب مينمايد خود مي تواند بر عكس نيز تفسير شود كه وقتي جريان اصلاح طلب يا موافقين مذاكرات و مجريان در طول اين ساليان به نتيجه اي نه تنها صفر بلكه بسيار پايينتر رسيده و كشور را بجرات ميگوييم بيش از 50 سال عقب انداختند ، حال براي ايجاد يك دوگانه فكري مخاطبان و مردم عام با براه انداختن شايعاتي از اين دست ميتوانند تا 50 درصد عذر تقصير آورند و اذهان را به اشتباه اندازند كه بله طيف اصولگراهم قصد مذاكره و... دارد . اين عين خيانت به ملت قهرمان ايران است .
  • PL ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    هرخری میخوادباشه فقط به دادملت برسن گورپدر اصلاح طلب و بقیه شکم گرسنه و بیکاری این حرفارو برنمیداره نجاتمون بدین
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها، شاید هم زمینه سازی برای خیانتی بزرگ باشد.کسانی که بخواهند قدمی برای مذاکره با امریکا بردارند بیشرف و خائن هستند خائن به آرمانهای امام و شهدا و مسلمانان منطقه، مذاکره با امریکا نه تنها وطن فروشی است بلکه فروش و خالی کردن پشت فلسطین، سوریه، لبنان، یمن و شیعیان عراق است، مذاکره با امریکا یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل و قبول نوکری امریکا، مداکره با امریکا یعنی خود فروشی و رذالت و پستی و در یک کلام بیشرفی.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    البته یک احتمال نیز هست که بعضی شاید درصدد این باشند که اصول گرایان را با متهم نمودن نزدیک شدن به قاتلین سردار سلیمانی سلام الله علیه،دربین مردم تخریب و یا مصلحت اندیش و ... معرفی نمایند. به هر حال علم منطق می آموزد که: الخبر یحتمل صدق واکذب،
  • سید IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    احسنت بر جناب آقای دکتسردار قالیباف مرد جهاد و عمل و ولایت مدار و مردمی موفق باشید.
  • الف IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    ای مردم بی بیچاره...حتما درسته...اونجا مزاکره..اینجا خورد شدن کمر مردم
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    عجب دروغگوی قهاری هستی :نمایندگانی از یک شخصیت اصولگرا در ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند.........مرد باخت مذاکره ایران بنام کلید خان از سال 82 ثبت شده عوض هم نخواهد شد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    جای تاسف است که پس از چهل سال از عمر انقلاب می گذرد ولی همه چیز تو این مملکت به امریکا بستگی دارد واقعا متاسفم
  • ف. ش IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    فقط قدرت طلبی حرف اول را میزند دور از ذهنها نیست با شروع سال جدید شخصی که میخواهد قدرت طلب بعدی شود راهکار مهمی بدهد و نیمی از مشکلات را حل کند و متاسفانه مردم بایست به خاطر جنگ قدرت شاهد بدبختی ها و ناگواری های زندگیسان باشند
  • حسین ازارومیه IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    اقایون ماهم مثل کشورهای دیگه باشیم چرانباید.صلح برقراربشه مردم دارندبه والله جون میدن بابا به پیربه پیامبرالان دخترمن چندتاخاستگارداردولی مخارج باعث شده به همه نه بگیم تاکی یک جهازمعمولی بدم باید200میلیون پول داشته باشم چرابایدمردم چوب شماهارابخوردجوانی ماازبین رفت تومیان سالی هم به این بدبختی دچارشدیم آقای مسئول ازخواب بیدارشومردم ازدست میره کاری نکنیدفاجعه ببارمیاد
  • صدام حسن IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    ببخشید میتونم بپرسم که شما تو این 7 سال و اندی کجا تشریف داشتی ، واقعا از نعمت وجود شما بی بهره بودیم و نتوانستیم از استدلالهای شما بهره برداریم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    خداکنه خبر درست باشه و ما با آمریکا به تفاهم برسیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    من که باور می کنم به خاطر حفظ قدرت مقامات ما هرکاری می کنن
  • کوروش IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    ظاهرا نرمش قهرمانانه دوم در پیشه ولی چرا این نرمش زمانی داره رقم میخوره که ایران در موضع ضعفه
  • شیت پل روزگار IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    زهی خیال باطل، دوستی گرگ و گوسفند هرگز
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    شما که میگید ما انتخابات داریم....پس از کجا می دانید بعدی اصولگراست؟...پس انتخابات چیهاگه خودتون میدونید بعدی کیه؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    چند سال است که با این گزارش دروغ و خبر دروغ ادامه می دهید
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    خدایا این گرانی و فقر و فلاکت رو از ما دور کن یا با ترامپ یا بدون ترامپ..
  • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    خدا کند هرچه زودتر مزاکره لین ایران وامریکا بر قرار شود ومردم از این سر گردونی فقر رها شود واینهمه نفت و گاز مان بطریق قبل بفروش رود وسرمایه گذاری در کشورمان رونق گیرد
  • حامد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    برای اینکه دلالان تحریم هر روز ا دلار ۲۷۰۰۰ت سود بیشتری ببرن و تن مردم زیر فشار تحریم نابود بشه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    حالا شما چرا ناراحتی؟. مذاکره تنها راه برون رفت از این اوضاع فشل هست و نویسنده نفسش از جای گرم میاد و وضعیت مالیش توپشده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    از این ها هیچ چیزی بعید نیست. مردم که مهم نیستند. بقای خودشون مهمه.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    آخرش مذاکره میکنید ولی زمانی که فقرا ضررهارو کردن. من مخالفم یکبار برای همیشه مشخص بشه. یا شما اروی اونارو کم کنید یا اونا.
  • هلبب AE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    84 5
    اخه این هم شد تحلیل
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    وقتی ریس جمهور میگه لعن و نفرین را بر سر امریکا بکشیدریس جمهور بابت این حرفش باید عزل شود
  • 7 AE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    98 6
    خخخخخخخخ
  • M IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    100 8
    وای خدای من کشور دست کیا سپردیم واقعا تاسف برنگیزه باید از خودشون خجالت بکشن
  • رامین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    بابا بس کنید...مردم له شدن..زندگیها همه از هم پاشیده شده..به داد مردم برسید....
  • حقدوست IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    اتفاقا این خبر توسط اصلاح طلبان ساخته شده است و حالا مانور و تبلیغات گسترده را بر اساس اخبار خود ساخته اغاز کرده اند