سوگا یوشیهیده در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری ژاپن اعلام کرد حاضر است بدون پیش‌شرط و در اولین فرصت با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کند.

سوگاه يوشيهيده نخست‌وزير ژاپن و كيم جونگ اون رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از استریت تایمز، یوشیهیده که پیش‌تر گفته بود در سیاست‌های داخلی و خارجی راه رئیس خود آبه شینزو را می‌رود، روز جمعه در سخنرانی ضبط‌شده برای نشست سالانه سازمان ملل گفت: «آماده‌ام بدون پیش‌شرط با رئیس کیم جونگ-اون دیدار کنم. توکیو در پی عادی‌سازی روابط با پیونگ‌یانگ است و این رابطه خود با حکومت منزوی نه تنها به سود دو طرف است، بلکه خدمتی بزرگ به صلح و پایداری در منطقه خواهد کرد.»

دستی که نخست‌وزیر ژاپن به نشانه دوستی سوی کره شمالی دراز کرده، شاید به این سادگی‌ها پذیرفته نشود. دو کشور سال‌هاست سر موضوعی بسیار پرچالش به نام «آدم‌ربایی» اختلاف اساسی دارند که آبه شینزو هم حل نشدن آن را یکی از حسرت‌های بزرگ خود در سال‌های حضور در قدرت دانسته بود. توکیو ۱۷ شهروند ژاپنی را شناسایی کرده که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ربوده شده و از این تعداد فقط پدر و مادر دو نفر آنها زنده مانده‌اند.

شیگرو یوکوتا پدر دانش‌آموزی ۱۳ ساله به نام مگومی بود که در ۱۹۷۷ در مسیر مدرسه به خانه ربوده شد. او تابستان امسال در ۸۷ سالگی از دنیا رفت بدون آنکه بار دیگر بتواند دخترش را ببیند. حالا یوشیهیده می‌خواهد با عادی کردن روابط توکیو با پیونگ‌یانگ، گذشته را به فراموشی بسپرد و بحران‌هایی چون آدم‌ربایی، هسته‌ای و موشکی را هم حل کند.

نخست‌وزیر جدید ژاپن در سخنرانی خود در نشست سازمان ملل به مسائلی چون برگزار کردن امن و ایمن بازی‌های المپیک تابستانی توکیو، لزوم دگرگونی در ساختار شورای امنیت سازمان ملل برای مواجه شدن با واقعیت‌های قرن ۲۱ و نقش کلیدی سازمان بهداشت جهانی در مهار بیماری‌های همه‌گیر هم اشاره کرد.

کد خبر 552399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha