پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از روند چندماه آتی بازار مسکن آن است که این بازار نیز همچون سایر بازارهای دارایی تا رفع نااطمینانی‌ها، از حرکت باز نمی‌ایستد.

مسكن هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، اطلاعات رسمی منتشر شده از تحولات بازار مسکن پایتخت در دو هفته ابتدایی شهریور ماه امسال از سوی بانک مرکزی، از کند شدن سرعت رشد قیمت مسکن خبر می‌دهد. اگرچه برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند کاهش شیب رشد میانگین قیمت آپارتمان‌های مسکونی می‌تواند به معنای آغاز دوره ثبات و احتمالا کند شدن سرعت نوسانات باشد اما گروهی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به نوسانات سایر بازارهای دارایی همچون ارز عنوان می‌کنند نااطمینانی اقتصادی بر تمامی بازارها حتی مسکن اثرگذار است.

  • پس لرزه افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن

به اعتقاد کارشناسان حوزه مسکن؛ همگام با افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و مسکن نیز رشد می‌کند و با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها در این بازارها روندی تقریبا نزولی پیدا می‌کند.

به اعتقاد یک کارشناسان حوزه اقتصاد، از یک نظر دلار رقیب مسکن است و زمانی که برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود، اقبال به مسکن کاهش می‌یابد، مسکن کالایی است که تغییرات کندی دارد و سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت به سمت دلار، طلا و بورس تمایل دارند؛ از سوی دیگر افزایش نرخ دلار نشانه‌ای از کاهش ارزش ریال است و باتوجه به انتظارات تورمی که در جامعه ایجاد می‌کند، بخشی از توجه مردم برای حفظ ارزش خرید سرمایه‌های خانوار به سمت مسکن می‌رود، از این نظر می‌توان گفت افزایش نرخ دلار با افزایش نرخ مسکن همبستگی مثبتی دارد.

  • رابطه ارز و مسکن

اما در شرایط کنونی جامعه که ریسک‌های کلان اقتصادی هم عرض هم رشد می‌کنند بازار مسکن هم همانند سایر بازارهای سرمایه رشد می‌کند.

همچنین مصالح ساختمانی و اقلام وارداتی ساخت‌وساز متاثر از نرخ دلار هستند که آن هم تاثیر مثبت در نرخ مسکن دارد؛ بنابراین رابطه ارز و مسکن به این شکل است که در کوتاه‌مدت که شیب افزایش نرخ دلار بالاست، مسکن نمی‌تواند همپای آن جلو برود اما در طولانی‌مدت، خود را با آن تطبیق می‌دهد.

بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن  هم در یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده است، به  دو  اثر متضادی که نرخ ارز بر قیمت مسکن دارد پرداخته و نوشته است؛ «افزایش نرخ ارز، سطح عمومی قیمت‌ها را در اقتصاد کلان و اقتصاد مسکن افزایش می‌دهد. این عامل، اثری همسو بر قیمت مسکن می‌گذارد. در این حالت، ارز به منزلۀ عامل تورم و بالطبع شاخصی برای قدرت خرید است در نتیجه افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.»

به گفته وی بازار ارز، یکی از جایگزین‌های بازار مسکن است. بنابراین، افزایش نرخ ارز باعث کاهش تمایل سرمایه (علی‌الخصوص سرمایه‌های سوداگرانه) برای ورود به بازار مسکن می‌شود. این عامل اثری ناهمسو بر قیمت مسکن می‌گذارد. در این حالت، ارز به منزله رقیب مسکن است در نتیجه افزایش نرخ ارز موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

دو نیروی فوق، هم‌جهت نیستند اما شواهد یک دهه اخیر بازار مسکن کشورمان حاکی از قویتر بودن نیروی اول نسبت به نیروی دوم است لذا در مجموع، قیمت مسکن همسو با نرخ ارز حرکت کرده و خود را با آن تطبیق داده است. به گونه‌ای که از سال ۱۳۹۰ به این سو، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حول و حوش ۱۰۰۰ دلار (۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار) بوده است.

براین اساس انتظار می‌رود بازار مسکن بیش از طرح‌های پرطمطراقی که رسانه‌ای می‌شوند، از بازار ارز تاثیر بپذیرد.

در مجموع هرچند تاثیر سایر متغیرها بر بازار مسکن، قابل انکار نیست اما می‌توان بازار ارز را قطب‌نمای نسبتا کم خطایی برای بازار مسکن در نظر گرفت.

محله

متراژ(مترمربع)

سن بنا(سال)

قیمت کل (تومان)

پیچ شمیران

۷۵

۱۵

یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون

سهروردی شمالی

۷۲

نوساز

۵ میلیارد و ۶۱۶ میلیون

پونک، سردار جنگل

۷۰

۱۲

یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون

زعفرانیه

۶۲

۶

۴ میلیارد و ۳۰ میلیون

شریعتی، سه راه طالقانی

۶۰

۸

۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون

عباس آباد اندیشه

۶۷

۸

۴ میلیارد و ۲۲۸ میلیون

 نظام آباد

۵۴

۷

۸۸۰ میلیون

دیباجنوبی

۶۰

۲۰

۳ میلیارد

پیروزی، شکوفه

۵۰

۵

یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون

صادقیه

۷۵

یک

۳ میلیارد

کد خبر 552373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha