همزمان با سلطه رکود و تورم بر بازار داخلی، حضور انبوه اتباع خارجی در شهرستان مرزی سراوان استان سیستان و بلوچستان به یک معضل جدی برای بازاریان محلی تبدیل شده است.

سراوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در شرایطی که این روزها نرخ تورم و خروج از رکود از جمله چالش‌های بازار در کشور است اینجا یعنی در شهرستان مرزی سراوان، تسخیر بازار توسط افاغنه به یک معضل جدی برای کسبه آن تبدیل شده است معضلی که بازاریان محلی را از چرخه توزیع خارج و بیکاری را در منطقه تشدید کرده است.

البته این موضوع مربوط به یک یا دوسال گذشته نیست و حدود ۸ سال است که مردم این منطقه به جای خرید از بومی‌ها از کسبه بیگانه و خارجی‌ها خرید می‌کنند و این مساله سبب شده تا درآمدی که باید به جیب محلی‌ها برود نصیب اتباع خارجی شود.

اتباع بیگانه به مدت ۸ سال در بازار سراوان حضور مداوم دارند

عبدالباسط هاشمزهی، یکی از کسبه شهرستان سراوان در این باره اظهار کرد: برای مشاهده افاغنه‌ای که به عنوان کسبه فعالیت می‌کنند کافی است سری به بازار این شهر بزنید و به عنوان مثال از خیایان «قدس» از ابتدای چهار راه تقاطع خیابان قدس و آزادی تا فلکه قدس پیاده حرکت کنید. این اتباع خارجی بیشتر به فروش لوازم آرایشی و پارچه‌های لوکس خارجی که اغلب هم قاچاق هستند، می‌پردازند و یا در خرازی‌ها مشغول به کار هستند.

این شهروند سراوانی تصریح کرد: حدود ۸ سال است که افاغنه در بازار سراوان حضور مداوم دارند، در حالی که در یک دهه قبل سیمای بازار سراوان کاملاً متفاوت بود و جوانان این شهرستان صاحب مغازه و دارای کسب و کار در بازار بودند. در این چند سال حضور افاغنه در شهرستان سراوان پرنگ و پرنگ تر شده، متأسفانه افاغنه برای اینکه بتوانند مغازه‌ای را اجاره کنند هزینه بالایی را به عنوان اجاره بها پیشنهاد می‌دهند و این موضوع سبب شده تا کسبه محلی که توان پرداخت اجاره سنگین را ندارند مغازه را تخلیه و تحویل صاحب ملک دهند.

حضور کسبه افغان سبب بیکار شدن بسیاری از جوانان سراوانی شده است

محمد معراجی، یکی دیگر از کسبه شهر سراوان افزود: اتباع خارجی لوازم آرایشی، بهداشتی و پارچه از چابهار و پاکستان می‌آورند و به خریداران عرضه می‌کنند. آنها از ظرفیت‌های محلی ما استفاده می‌کنند و درآمد بالایی هم به دست می‌آورند به عنوان مثال یکی از آنها مبلغ ۵۰ میلیون تومان به عنوان پول پیش به صاحب ملک داده و ماهیانه مبلغ ۶ میلیون تومان هم اجاره می‌دهد که حکایت از کسب درآمد بالای آن دارد.

وی تصریح کرد: حضور کسبه افغان سبب بیکار شدن بسیاری از جوانان این شهر شده است به طوری که بعد از تعطیلی مغازه به شغل‌های کاذب مثل قاچاق انسان و قاچاق سوخت روی می‌آورند. لازم است مسئولان نظارت بیشتری بر بازار منطقه داشته باشند و با اتباع بیگانه ای که کاسبی مردم محلی را کساد کرده‌اند، برخورد شود.

عضو هیات مدیره و معاون اتحادیه خرازی سراوان هم اظهار کرد: یکی از مشکلات جوانان این شهرستان بیکاری و نبود شغل است که می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به رفع آن پرداخت. متأسفانه در شهر سراوان اتباع خارجی جایگزین کسبه محلی شده‌اند و اکنون بیش از ۸۰ درصد بازار پارچه، لوازم آرایشی و خرازی‌های این شهرستان در تسخیر اتباع بیگانه قرار دارد

خلیل گنگوزهی افزود: بر اساس آخرین آمار در شهرستان سراوان سه هزار واحد صنفی مجوز دار وجود دارد، در شهر سراوان اتباع خارجی جایگزین کسبه محلی شده‌اند و اکنون بیش از ۸۰ درصد بازار پارچه، لوازم آرایشی و خرازی‌های این شهرستان در تسخیر اتباع بیگانه قرار دارد.

وی تصریح کرد: وجود اتباع بیگانه سبب شده تا کسبه محلی فعالیت در بازار را کنار بگذارند و به مشاغل کاذب روی بیاورند، زیرا از عهده اجاره بهای صاحبان املاک بر نمی آیند. اتباع خارجی برای اینکه بتوانند ملکی را اجاره کنند هر هزینه‌ای که صاحب ملک پیشنهاد دهد را قبول می‌کنند و این امر سبب شده تا قیمت اجاره بها در شهرستان سراوان بالا برود و هر فردی نتواند در بازار این منطقه فعالیت کند.

لزوم نظارت بیشتر مسئولان

عضو هیات مدیره و معاون اتحادیه خرازی‌های سراوان گفت: در این راستا از مسئولان مربوطه به ویژه مدیر کل اتباع و امور خارجی سیستان و بلوچستان و فرماندار سراوان خواهشمندیم در این برهه زمانی که کشور ما با مشکلات اقتصادی مواجه است چاره‌ای بیندیشند و نظارت‌ها را بر بازار بیشتر کنند. همچنین باید با همکاری اداره کار و نیروی انتظامی با اتباع خارجی که مغازه‌ها را در اختیار دارند برخورد و هر مغازه‌ای که توسط افاغنه اداره می‌شود پلمپ شود تا افاغنه کم کم مغازه‌ها را تخلیه کنند و کار را به نیروهای بومی بسپرند.

این درحالی است که مجموعه فرمانداری شهرستان سراوان و همچنین اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی سیستان و بلوچستان در این باره پاسخگو نبودند و یا پاسخگویی را به زمان دیگری موکول کردند.

کد خبر 552218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha