رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی که با انتشار گلایه‌های اینستاگرامی وزیر بهداشت پس از حسن روحانی با بیشترین انتقادات ممکن مواجه بود، برخلاف رسم معمول ترجیح داد که گفته‌های سعید نمکی را بی‌پاسخ نگذارد و از ایجاد حواشی بیشتر جلوگیری کند.

همتی بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، هفتم فروردین‌ماه بود که ایران در روزهای ابتدایی اوج‌گیری ویروس کرونا قرار داشت و آمار جان‌باختگان و مبتلایان به شکل قابل‌ توجهی در حال افزایش بود. حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری همان زمان با هدف «تامین تجهیزات بیمارستان‌ها» از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی درخواست برداشت «یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی» را کرد. درخواستی که ۱۱ روزه بعد با موافقت همراه و مقرر شد این مبلغ در اختیار دولتمردان قرار گیرد. ۳ ماه و ۲۷ روز پس از این درخواست اما در شرایطی که همگان تصور می‌کردند این مبلغ یا حداقل بخش قابل‌ توجهی از آن در اختیار وزارت بهداشت و درمان به عنوان نوک پیکان مقابله با کرونا قرار گرفته، سعید نمکی در قامت سکاندار این وزارتخانه در دلنوشته‌ای اینستاگرامی از شرایط وخیم و نامساعد خود و همکارانش گفت و از بی‌مهری‌ها گلایه کرد. وزیر بهداشت خطاب به شهید قاسم سلیمانی، فرمانده فقید سپاه قدس و از محبوب‌ترین نظامیان پس از انقلاب نوشت که «امروز دلم گرفته بود؛ به عنوان سربازی که فرماندهی این جنگ نفسگیر را به عهده دارم، احساس تنهایی عجیبی کردم. امروز معنی آن بغض جانگدازت را در خلوت سازمان برنامه (و بودجه) با همه وجودم دریافتم.» نمکی در ادامه درباره چرایی این بغض و تنهایی‌اش نوشت که «حدود ۸ ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هر چه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد، بی‌فایده است. هر چه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد، کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی، می‌مانیم؟» این مقام مسوول همچنین تاکید کرد: «من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالبات‌شان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پاییز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد یورو که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست  جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟» وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: «نگرانم سردار! نه برای خودم که آمده‌ام تا فنا شوم، برای کشورم که حفظ آبرویش در عرصه جهانی و در مقابل دشمنانش برایم رسالتی مقدس است و برای مردمم که برای سلامتی‌شان به هر آب و آتشی می‌زنم.»

 دلارها کجاست؟

همین نوشته کوتاه وزیر بهداشت با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. اصولگرایان، از نمایندگان مجلس گرفته تا کنشگران سیاسی و رسانه‌ای نزدیک و وابسته به این جریان سیاسی، یکی پس از دیگری انگشت اتهام را به سوی حسن روحانی بلند کرده و حتی از تحقیق و تفحص برای تعیین تکلیف مبلغ اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی نوشتند. در این گیر و ‌دار بود که ناگهان پست اینستاگرامی وزیر بهداشت و درمان حذف شد. در چنین شرایطی نخستین احتمال تشدید فشارها به وزیر است اما چندی بعد مشاور وزیر بهداشت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که این پست توسط شبکه اجتماعی اینستاگرام و به‌واسطه نام بردن از قاسم سلیمانی و استفاده از تصویر او حذف شده است. این اما پایان ماجرا نبود؛ خبرگزاری فارس بدون ذکر نام، به نقل از یکی از مسوولان ارشد سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی درباره سرنوشت یک میلیارد یورو نوشت که «تاکنون ۴۰۰ میلیون یورو از این رقم پرداخت شده است. علت ملاحظه و تاخیر در مابقی منابع نیز به دو موضوع باز می‌گردد. بانک مرکزی به دلیل آثار پولی که تبدیل یورو به ریال دارد، ملاحظاتی داشته و مخالف است. همچنین ارز صندوق توسعه ملی نیز در دسترس نیست.»

 پاسخ اینستاگرامی به دلنوشته اینستاگرامی

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی که در چنین شرایطی و پس از انتشار گلایه‌های اینستاگرامی وزیر بهداشت پس از حسن روحانی با بیشترین انتقادات ممکن مواجه بود، برخلاف رسم معمول ترجیح داد که گفته‌های سعید نمکی را بی‌پاسخ نگذارد و از ایجاد حواشی بیشتر جلوگیری کند. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام بدون نام بردن از وزیر بهداشت نوشت که «بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستاست. بی‌تردید کنترل نقدینگی و مهار تورم مهم‌ترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌هاست که کنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.» به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در نهایت اختلاف مسوولان دولتی و گفت و شنودهای غیرمستقیم آنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام راه به کجا خواهد برد و دلایل بانک مرکزی و پرهیز از تزریق به یک‌باره پول به بازار به‌ منظور جلوگیری از رشد هرچه بیشتر تورم دست بالاتر را خواهد یافت یا نگرانی‌های وزارت بهداشت از رشد هرچه بیشتر کرونا در ایران و نزدیکی به پاییز و افزایش آمار جان‌باختگان؟

کد خبر 552169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتظر IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    توئیتر هم بجای وزارت امور خارجه