مسئول اداره طرح و برنامه بسیج مستضعفین با بیان اینکه برخی امروز در فضای عادی می‌نشینند و تدابیر و برنامه‌های حساب‌شده و تخصصی جنگ را زیر سوال می‌برند، گفت: عملکرد ما در دوران دفاع مقدس بر مبنای عقلانیت و تدبیر بود، اما چاره‌ای نداشتیم چون از نظر امکانات و تجهیزات نسبت به دشمن ضعیف بودیم.

سردار سالار آبنوش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سردار سالار آبنوش درباره حضور خود در دفاع مقدس اظهار کرد: خداوند تقریبا توفیق حضور در بیشتر عملیات‌های اصلی را به ما داده بود. در ابتدا به عنوان تک تیرانداز و نیروی تک‌بر وارد جبهه شدم و همان سال اول مسئول مهندسی یگان محل ماموریت خود بودم. بعد از آن مسئول گردان شدم و در اواخر جنگ هم در هیات رییسه و به عنوان جانشین ستاد و بعد از جنگ هم فرمانده تیپ حضرت قائم(ع) بودم.

فرمانده سابق تیپ حضرت قائم(ع) با بیان اینکه همه صحنه‌های جنگ در جای خود خاطره است، در ادامه با بیان خاطره‌ای گفت: در جمعی که یک هنرمند میان آن بود خاطره‌ای می‌گفتم. گفتم که در یکی از عملیات‌ها در جزیره مجنون، بعد از اینکه تقریبا عملیات انجام شد شرایط قدری به هم ریخت. در آنجا از جزیره جنوبی، از شرق به غرب جریان آب شدت زیادی داشت و در آب افتادم و آب مرا با خود به وسط هور برد. همان‌جا در نیزارها ماندم. کمی که حالم بهتر شد آرام‌آرام به سمت جبهه خودی حرکت کردم که یکدفعه با میدان مین مواجه شدم و خودم را وسط آن میدان دیدم. مانده بودم چه‌ کنم که یک پای قطع شده در آنجا دیدم.  

سردار آبنوش ادامه داد: این پا برعکس افتاده بود، کف پا به سمت بالا و خون زیادی ریخته شده بود. گویی این پا می‌گفت که مسیر خون را دنبال و از میدان مین عبور کن. مسیر خون را دنبال کردم تا از میدان خارج شدم. بعدها دیدم که آن هنرمندی که خاطره مرا در آن جمع می‌شنید، اسم این اتفاق را «قنوت پا» گذاشته است که این نام بسیار زیبا و ظریف بود.

مسئول اداره طرح و برنامه بسیج مستضعفین یادآور شد: من که آن صحنه را دیده بودم و خاطره آن را تعریف می‌کردم فهمی از آن نداشتم و نتوانستم چنین بهره‌ای از آن ببرم. همانطور که حضرت آقا تاکید کردند که زوایای مختلف دفاع مقدس بیان شود تا از آن استفاده‌های مختلف شود. آن هنرمند که اگر اشتباه نکنم لرستانی بود یک فیلم کوتاه با عنوان قنوت پا از خاطره من ساخت. این موارد بهره‌برداری از خاطرات با نگاه‌ها و دیدهای مختلف است. البته خاطرات جنگ فراوان است و هر جا به ذهنم آمده است بیان کرده‌ام.

  • دشمن محاسن ما را در فضای مجازی زشت جلوه می‌دهد | فضای مجازی تیغ دو لبه است

سردار آبنوش یکی از راهکارها برای فراموش نشدن رشادت‌ها و ایثارگری‌ها دوران دفاع مقدس در نسل جوان را حضور جدی و فعال در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: نیروهای ارزشی، دردمند و علاقه‌مند به استقلال، آزادی و شرف کشور و نظام وارد این عرصه شوند و از هنرشان استفاده کنند چراکه دشمن در فضای مجازی، همه زیبایی‌های ما را زشت جلوه می‌دهد، به حقایق رنگ باطل می‌بخشد و به شکلی فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند.

مسئول اداره طرح و برنامه بسیج مستضعفین، فضای مجازی را چون تیغ دو لبه توصیف کرد و گفت: یکی از راه‌ها استفاده درست از فضای مجازی برای تبیین حقایق، استفاده از جوانان نسل دوم تا چهارم برای تبلیغ بزرگی‌ها و استفاده این ظرفیت برای ادامه راه است.

وی راه دیگر را بیان درست اتفاقات و خاطرات از سوی رزمندگان، یادگاران و پیشکسوتان ارزیابی کرد و یادآور شد: مسئولان فرهنگی و هنری نظام باید روی این قضیه سرمایه‌گذاری کنند. تا از نظر اعتباری و  اختصاص زمان و برنامه و فرصت‌هایی که پیش می‌آید در حد شعار نباشد.

  • مناسبت‌ها برای جوانان دافعه نداشته باشد

آبنوش عنوان کرد: از مناسبت‌ها درست و بجا استفاده کنیم تا برای جوانان دافعه نداشته باشد و برای آنها جذاب باشد. بنابراین راهکارهای بسیاری می‌توان برای فراموش نشدن دفاع مقدس پیدا کرد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه‌ها توفیقی داشته باشیم.

فرمانده سابق تیپ حضرت قائم (عج) درباره تعامل ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس افزود: رهبر انقلاب اسلامی بسیار بر این نکته تاکید کردند و فرمودند، کار کردن یک ارتشی با ساختار جدید، جوان و انقلابی که یک‌سال و اندی بیشتر سابقه نداشت در کنار یکدیگر در حد اعجاز جنگ و انقلاب بود.

آبنوش ادامه داد: هماهنگی و کار ارتش و سپاه در کنار هم، نسبت به مشکلاتی که آن زمان وجود داشت در حد اعلا بود. البته نمی‌گویم که هیچ مشکلی نبود ولی با توجه به شرایط و مشکلات، در نهایت همکاری و اتحاد بودند. البته یکسری اختلافات جزئی ناشی از سلائق افراد خاص در برخی جاها بود که همین الان هم ممکن است وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه موافق پذیرش قطعنامه بودید یا خیر، تصریح کرد: مطیع محض امر امام (ره)  بودیم. بحث رهبری و هدایت جنگ از سوی امام (ره) به معنای واقعی «از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن» توسط رزمندگان بود. ما هرگز به خودمان اجازه نمی‌دادیم در قبال بیانات و نقطه نظرات امام فکر کنیم چرا که اعتقاد قبلی رزمندگان بر نایبی امام زمان (عج) و ولایت مطلق امام (ره) بر همه امور بود.  

  • استفاده از واژه «زهر» از سوی امام (ره) تلخ‌ترین دوران زندگی ما بود

سردار آبنوش یادآور شد: وقتی که امام راحل واژه «زهر» را به‌کار بردند، خدا می‌داند که تلخ‌ترین دوران زندگی ما بود و شاید رزمنده‌ها، فقط به دلیل این جمله امام (ره)، هفته‌ها گریه می‌کردند وگرنه ما به کلیات کار دخالتی نداشتیم. بعدها متوجه شدیم که میان مسئولان عالی، نقطه نظرات متفاوتی بوده که امام (ره) آن واژه را به‌کار برده است.

جانشین ستاد لشکر انصارالحسین (ع) در پاسخ به اینکه در جنگ همه‌جانبه آمریکا علیه ایران نخستین خاکریز کجاست، تاکید کرد: امروز جنگ سخت، نیمه سخت و جنگ نرم به هم تنیده شده‌ و تفکیک آن کار ساده ای نیست.

سردار آبنوش خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بنیاد فرهنگ و اعتقاد خود را مصون نگه داریم و در عین حال موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی را اجرا می‌کردند الان مصون بودیم ضمن اینکه هنوز دیر نشده است.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از سردار شهید حسین همدانی پرداخت و گفت: از افتخارات من این است که نزدیک به ۳۶ تا ۳۷ سال نیروی سردار همدانی بودم و در کنار او از همان ابتدا تا آخرین روزهای شهادتش خاطرات بسیاری دارم. خداوند همدانی را انتخاب کرده بود و در نهایت مزدش را داد. همدانی در نجابت، احترام به طرف مقابل، ادب و افتادگی زبانزد همه بود.  همدانی انسان متوقعی بود و هیچ‌گاه خود را نسبت به دیگران بالا نمی‌دید و ما این را به صورت عملی و واقعی و با دل و جان احساس می‌کردیم.  مساله‌ای که او را در محبوب دل‌ها کرد افتادگی و ادبش بود.

جانشین ستاد لشکر انصارالحسین اضافه کرد: سردار همدانی در عین حال اهل مشورت و تدبیر بود برای کوچک‌ترین تصمیمات عملیاتی، حتما نظرات را می پرسید و در نهایت تصمیم درست را اتخاذ می‌کرد. در صحنه‌هایی که نیاز به شجاعت و جسارت بود، همواره جلودار بود و به وضوح خصوصیات یک انسان الهی را در فرماندهان خود می‌دیدیم. و یک نمونه آن هم همین سردار همدانی بود که مردم ایران او را شناختند.

وی عنوان کرد: فرماندهان دیگر ما هم یکی بهتر از دیگری بودند و انگار خداوند عنایت خاصی به آنها داده و در حکمت را روی آنها باز کرده بود. من این را نه از روی اغراق بلکه از روی اعتقاد می‌گویم که به‌رغم اینکه آنها دوره‌هایی را ندیده بودند انگار خداوند باب حکمت خاصی را روی آنها باز کرده بود.

  • عده‌ای امروز در آرامش نشسته و جنگ را نقد می‌کنند

سردار آبنوش گفت: البته این روزها عده‌ای در فضای آرامش و آسایش نشسته‌اند و نقد می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند. ما یک حرکت خارج از دایره تدبیر و عقلانیت نداشتیم و در بسیاری از موارد تمام نظرات گرفته می‌شد. ولی خوب ما چاره‌ای نداشتیم ما از نظر امکانات و تجهیزات نسبت به دشمن خیلی ضعیف بودیم و دشمن ما همه چیز داشت.

سردار آبنوش اضافه کرد: در بعضی جاها ناچارا، دچار تلفات و خسارت می‌شدیم و به این دلیل اینکه میان نابرابری امکانات میان ایران و بعثی‌ها وجود داشت و چاره‌ای غیر از این نداشتیم باید مقاومت می‌کردیم. لذا برخی امروز در فضای عادی می‌نشینند و تدابیر و برنامه‌های حساب‌شده و تخصصی جنگ را زیر سوال می‌برند.

مسئول اداره طرح و برنامه بسیج مستضعفین با بیان برخی ناگفته‌های خود اظهار کرد: ما بسیاری از موضوعات را نمی‌دانستیم و در همین سال‌ها از مسائلی که ۳۰ و چند سال پیش اتفاق افتاده مطلع می‌شویم. در آن دوران عده‌ای در مسندهای مختلف نظری مخالف امام (ره) داشتند اکنون که از مسائل مطلع شده‌ایم خیلی برای ما دردناک است. ولی خدا را شاکریم که قاطبه مسئولان و نیروها و فرماندهان مطیع امر بودند و امیدوارم که ما پیش امام (ره) روز سفید باشیم.

وی گفت: الان هم می‌بینیم به‌رغم اینکه رهبر انقلاب اسلامی سال‌هاست راهکارهایی برای رسیدن به اهداف را بیان می‌کنند برخی مسئولان ما فقط راه خودشان را می‌روند تا زمانی که سرشان به سنگ بخورد. اینها بحث‌هایی است که ما الان هم نمی‌توانیم عنوان کنیم و باید برابر این مسائل سکوت کنیم ولی الحمدالله مردم ما آگاه هستند.

کد خبر 552167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    41 10
    شما در آرامش نشستین و نظاره می‌کنید،مردم در منجلاب فقر و بدبختی و افسوس حماقت شان از بابت اعتماد به شما و گنده تر از شما در حال زندگی و مردن هستن،شمایید که ثروت کشور را در اختیار دارید و مطبوعات خائن از شما حمایت میکند
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    19 10
    ماشالله تریبون که دست این سرداران میوفته دیگه ول کن هم نیستن
  • علی جباری IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    12 8
    ما به برکت وجود این انسانهای پاک داریم زندگی می کنیم و قدردان بزرگ مردها هستیم قدر نشناسی خیلی بد است البته ممکن است از روی عناد باشد خدا نگهدا شما باشد
  • هاها IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    9 15
    نظرات انتشار شده 100000زیر 0باباخودتی هههههههههه