صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به‌شدت افزایش یافته و به‌رغم فشار تحریم‌ها و براساس گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها میزان صادرات نفت ایران نسبت به ماه قبل دوبرابر شده که ۱۱درصد آن نفت بسیار سبک یعنی میعانات بوده است.

نفتکش ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته و به‌رغم فشار تحریم‌ها و بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها میزان صادرات نفت ایران نسبت به ماه قبل دوبرابر شده که ۱۱ درصد آن نفت بسیار سبک یعنی میعانات بوده است. این در حالی است که دولت آمریکا پس از خروج از برجام فشار سنگینی را برای صفر کردن صادرات نفت ایران در پیش گرفته اما مقامات وزارت نفت ایران از تلاش برای صادرات نفت در بازار خاکستری سخن گفته بودند. رویترز با استناد به داده‌های تازه «تانکرترکرز» که شرکت متخصص ردیابی کشتی‌ها و انبارهای نفتی است، ادعا کرده است که مقصد تقریبا نیمی از صادرات نفتی ایران مشخص نیست چون توسط کشتی‌های خارجی از طریق «کشتی به کشتی» منتقل می‌شود. چرا که کشتی‌های ایران به دلیل تحریم‌های نفتی جی‌پی‌اس خود را خاموش می‌کنند و ردیابی آنها بسیار سخت است.

سمیر مدنی یکی از موسسان شرکت «تانکر ترکرز» به خبرگزاری رویترز گفت: «صادرات ایران رو به افزایش بوده است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که حجم نفت خام و نفت میعانات صادراتی ایران به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. چنین حجمی از صادرات طی یک سال و نیم اخیر بی‌سابقه است.»

۲ شرکت دیگر رهگیری نفتکش‌ها که ترجیح دادند نامشان در گزارش قید نشود به خبرگزاری رویترز گفتند که اطلاعات آنها نیز نشان می‌دهد حجم صادرات نفت ایران افزایش یافته ولی نه به اندازه‌ای که شرکت «تانکر ترکرز» می‌گوید. رویترز به نقل از کارشناسان صنعت نفت ادعا کرده که نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران گاهی سامانه ارسال پیام‌های مخابراتی خود را خاموش می‌کنند و در نتیجه رهگیری این نفتکش‌ها دشوارتر می‌شود.

کد خبر 552157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha