نخستین بررسی درباره ساختار کروناویروس جدید در دو موج عفونت در یک شهر بزرگ آمریکا نشان می‌دهد که گونه‌های واگیرتر ویروس غلبه بیشتری پیدا کرده‌اند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران بیمارستان متدیست شهر هوستون در ایالت تگزاس آمریکا با بررسی بیش از ۵۰۰۰ ژنوم از کروناویروس‌های به دست آمده از بیماران در ابتدایی مرحله شیوع در این شهر که جمعیتی ۷ میلیون نفری متشکل از اقوام گوناگون دارد، و یک بررسی از یک موج اخیرتر عفونت‌ها که در حال حاضر در جریان است به این نتیجه رسیدند.

این بررسی که تا به حال بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است (داوری همتا نشده است)، نشان داد که همه گونه‌های کروناویروس در موج دوم دارای جهشی هستند که D614G نامیده می‌شود و باعث افزایش شمار «گل‌میخ‌ها» روی این ویروس شبیه تاج می‌شود.

پروتئین‌های گل‌میخ‌مانند روی سطح ویروس امکان اتصال ویروس را به سلول‌ها و آلوده کردن آنها را فراهم می‌کنند، بنابراین جهشی‌ که باعث افزایش این پروتئین‌ها توانایی ویروس را برای آلوده کردن سلول‌ها افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در شهر هوستون دریافتند که بیماران آلوده شده با این گونه ویروس در هنگام تشخیص اولیه مقدارهای بسیار بیشتری از ویروس را در بدنشان دارند.

اما آنها شواهدی نیافتند که این جهش‌ها باعث مرگبارتر شدن ویروس شده باشد، بلکه شدت بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس، قویا با بیماری‌ها زمینه‌ای پزشکی افراد و ژنتیک‌ها ارتباط داشت.

به گفته این پژوهشگران، برخی از نواحی پروتئین‌های گل‌میخی- که هدف اولیه واکسن‌های در دست تولید ضد کروناویروس هستند- چندین جهش پیدا کرده بودند که نشان می‌داد ویروس‌ها احتمالا برای گریز از پاسخ ایمنی بدن در حال تغییر هستند.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که کروناویروس در حال جهش و تحول است تا با میزبان‌های انسانی تطبیق پیدا کند.

کد خبر 552016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha