پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

نتایج تحقیقی با عنوان مواجهه با نابرابری ناشی از مصرف کربن که در آستانه اجلاس سازمان ملل متحد منتشر شده، مشخص می‌کند دهک‌های مختلف اجتماعی هرکدام چه میزان کربن تولید می‌کنند.

تولید Co2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس نتایج یک تحقیق هرچه انسان‌ها ثروتمندتر باشند، بیشتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند. مؤسسه توسعه "آکسفام" این تحقیق را منتشر کرده است.

۶۳ میلیون نفر از ساکنان کره زمین (حدود یک درصد کل ساکنان زمین) که ثروتمندترین‌ افراد دنیا هستند، در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر افراد فقیر دی‌اکسید کربن وارد جو زمین کرده‌اند.

این نتایج تحقیقی است که مؤسسه توسعه آکسفام در روز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر/ ۱ مهر در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در یکصد و هفتادمین سال تأسیس این نهاد منتشر کرده است. این تحقیق با عنوان مواجهه با نابرابری ناشی از مصرف کربن مشخص می‌کند که دهک‌های مختلف اجتماعی هرکدام چه میزان کربن تولید می‌کنند.

بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ هم به این دلیل انتخاب شده که در این مدت انتشار آلاینده‌های محیط زیست در سراسر دنیا دو برابر شده است.

آکسفام تأکید می‌کند که این دو برابر شدن میزان آلاینده‌ها در این بازه زمانی، به ۱۰ درصد ثروتمند کره زمین (۶۳۰ میلیون نفر) مربوط است و نه آنطور که اغلب فرض می‌شد به طبقه متوسط، ۵۲ درصد انتشار گاز دی اکسید کربن در جو زمین در فاصله زمانی مورد مطالعه توسط همین ۱۰ درصد صورت گرفته است.

همچنین ۱۵ درصد از کل دی‌اکسید کربن تولید ‌شده در زمین از سوی یک درصد جمعیت جهان تولید شده و ۳۷ درصد بقیه را بخش دیگر ثروتمندان. این در حالیست که نیمی از جمعیت جهان که بخش عمده آن را اقشار کم‌برخوردار تشکیل می‌دهند مسئول تولید تنها ۷ درصد دی‌اکسیدکربن است.

آکسفام معتقد است که این نابرابری سهم بسیار مهمی در بحران محیط زیست دارد؛ براساس تحقیق آکسفام در آلمان ثروتمندترین افراد که ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند (هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) مسئول تولید ۲۶ درصد دی‌اکسیدکربن در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بوده‌اند، این در حالی است که اکثریت فقیر جمعیت آلمان تنها ۲۹ درصد از دی‌اکسیدکربن را تولید کرده‌اند.

یک تحلیلگر نابرابری اجتماعی در مؤسسه آکسفام در آلمان تأکید می‌کند که نتایج فاجعه‌بار بحران زیست‌محیطی از همین حالا در بسیاری جای ها قابل مشاهده است.

"اِلِن اِمکه" ادامه می‌دهد: «مسئول در این میان سیاستی است که بر مصرف‌زدگی بنا شده، رشد اقتصادی دائمی را وعده می‌دهد و از نظر اقتصادی جهان را به دو گروه برندگان و بازندگان تقسیم کرده است.» در حقیقت بهای شهوت مصرف ثروتمندان را اکثریت فقیر می‌پردازند.

این گزارش می‌افزاید، آکسفام خواهان آن شده که مصرف دی‌اکسیدکربن ثروتمندان محدود شود، سرمایه‌گذاری بیشتری در زیرساخت‌های عمومی صورت بگیرد و اقتصاد بر مبنای سازگاری با محیط زیست از نو بنا شود.

کد خبر 551938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha