معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: کاهش موالید در کشور ما ربطی به دهه ۹۰ ندارد. مشکلات جمعیتی ما با شیب تندی از اواخر دهه ۶۰ و با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» شروع شد. سیاستی که بسیار اقدام غلط و نابجا بود.

جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، اخیرا طی یک تحقیق و پژوهشی اعلام شده است که ایران در عرض ۳۰ سال به مرحله «فوق سالمندی» خواهد رسید. این آمار در صورتی اعلام می‌شود که آلمان طی ۷۵ سال، فرانسه در طول ۸۰ سال و بریتانیا طی ۹۰ سال این روند را طی کرده‌اند. بنابراین این اعداد منتشرشده حاکی از سرعت زیاد سالمندی جمعیت ایران است که باید به حال آن فکری شود.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این خبر با اشاره به ارائه مدل‌های مختلف درخصوص جمعیت گفت: براساس آمار به دست آمده، تحلیل‌های خودمان را به معاونت زنان و امور خانواده ارائه و در جلسات مشترک شورای اجتماعی و فرهنگی و عمومی کشور، مطالب مربوط به جمعیت را توضیح دادیم.

او افزود: کاهش موالید ربطی به سال ۹۴ و دهه ۹۰ ندارد. بلکه مشکلات جمعیتی ما با شیب تندی از اواخر دهه ۶۰ شروع شد. چون سیاست این بود که مردم را به سمت «فرزند کمتر، زندگی بهتر» ببریم.

تندگویان با انتقاد از سیاست جمعیتی حاکم در دهه ۶۰ تصریح کرد: این سیاستی که به کار گرفته شد، بسیار اقدام غلط و نابجایی بود که باعث شد به دنیا آوردن فرزندِ کم؛ تبدیل به یک فرهنگ شود و ما اکنون تبعات کم شدن موالید از دهه ۶۰ به بعد را به وضوح در چالش‌های اجتماعی می‌بینیم و با عواقب آن روبرو هستیم.

  • رشد سریع سالمندی در ایران

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: من این موضوع را چندین بار توضیح دادم که درست است ما در کشور مشکلات زیادی در حوزه ازدواج، اشتغال، مسکن، اقتصاد و ... داریم اما واقعیت این است که وقتی جمعیت در حال کاهش است و هر سال تعداد افرادی که باید ازدواج کنند، کم می‌شود، ما نباید اصلا انتظار داشته باشیم که تعداد ازدواج‌هایمان افزایش پیدا کند. چرا که این کاهش تابعی از کل جمعیت است.

او با اشاره به رشد سریع سالمندی در ایران عنوان کرد: کاهش جمعیت در همه کشورهای دنیا رخ داده است و در ایران هم طبیعی است اما تفاوت ایران با کشورهای دیگر این است که آنها در ۱۵۰، ۲۰۰ سال به یک نرخ مشخص کاهش جمعیت رسیدند اما ما به همان نرخ در عرض دو یا سه دهه رسیدیم.

تندگویان درخصوص علت رشد سالمندی در کشور گفت: یکی از مشکلاتی که باعث این اتفاق شده این است که ما هدف گذاری درست انجام ندادیم. یعنی از ابتدا یک اشتباه تاریخی انجام دادیم و فرزندآوری کم را تبلیغ کردیم که متاسفانه فرهنگ آن بین خانواده‌ها جا افتاد و همه به سمت تک‌فرزندی یا دوفرزندی رفتند.

  • ما فقط روی ازدواج تمرکز کرده‌ایم

این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از ایرادات ما این است که فقط در بحث ازدواج تمرکز کرده ایم؛ یعنی تمام مشوق‌ها و امتیازاتمان صرف موضوع ازدواج شده است که به دنبال این نگاه، توجه به خانواده از بین رفته است.

تندگویان تصریح کرد: تمام مشوق‌ها، وام‌ها و... که به جوانان اختصاص دادیم، نتیجه دلخواه ما را برآورده نکرده است یعنی نرخ ازدواج افزایش نداشته و حتی شیب کاهشی داشته و طلاق هم تقریبا با یک شیب مشخصی همچنان ادامه دارد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به هدررفت منابع در ازدواج‌هایی که منجر به طلاق می‌شوند، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این است بسیاری از منابعی که ما خرج ازدواج می‌کنیم متاسفانه خرج ازدواجی می‌شود که بعدا منجر به طلاق می‌شود. این یعنی عملا اعتباراتی که برای وام ازدواج پرداخت کردیم، از بین رفته است.

  • راه برون‌رفت از مشکلات

تندگویان درخصوص راه برون‌رفت از این مشکلات بیان کرد: ما ابتدا باید یک کار جامعه شناسی درست انجام دهیم تا به جمعیت جانشین در کشور برسیم و چالش‌های جمعیتی برایمان پیش نیاید. یعنی اگر یک خانواده ایرانی نیاز به سه یا چهار فرزند دارد، باید آنها را تشویق کنیم تا به آن سقف برسند.

او افزود: در ادامه برای از بین بردن بحران‌های آن باید مشوق‌های بلندمدت ارائه دهیم. من معتقدم یکی از اشتباهات ما ارائه مشوق‌های موقت مانند وام است که تبعاتی مانند خرید و فروش و ... به وجود آورده است. به همین دلیل حرف من این است که مشوق‌ها را با هدف مشخص، دائمی کنیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برای مثال بگوییم افراد به میزان هر فرزند ۲۵ درصد معاف از پرداخت مالیات می‌شوند یا اگر ۴ فرزند به دنیا بیاورند، صد در صد معاف از مالیات می‌شوند. حتی می‌توانیم در پرداخت بیمه، سنوات و ... برای کارمندان، کارکنان بخش خصوصی و ... تخفیفات ویژه درنظر بگیریم تا برای فرزندآوری تشویق شوند.

تندگویان گفت: برای رفع مشکلات کنونی باید از مدل سایر کشورهای اروپایی که در دست داریم، استفاده کنیم و مطالعات جامع و کاملی در این خصوص انجام دهیم. نکته قابل توجه دیگر این است که تمام تسهیلات خود را معطوف به گرایش خانواده کنیم و بدانیم با استفاده از این تسهیلات، خانواده تشکیل می‎‌شود.

کد خبر 551937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha