پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تعداد گونه ارزشمند گورخرهای ایرانی انتقال یافته به پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار با سه زایمان موفق به ۱۲ راس افزایش یافت.

گورخر ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر عبدوس گفت: پس از انتقال پنج راس گورخر ایرانی از منطقه توران شاهرود و چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز سال ۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، با انجام سه زایمان موفق، جمعیت این گونه ارزشمند در پارک ملی کویر به ۱۲ راس رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: ۱۲ راس گورخر با ترکیب ژنتیکی متنوع در اختیار مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی در پارک ملی کویر استان سمنان قرار دارد.

وی ادامه داد: پارک ملی کویر یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است که تا چند دهه قبل بهترین ذخیره جمعیت گورخر آسیایی را میزبانی می‌کرد، اما  در اثر خشکسالی و شکار غیرمجاز جمعیت این گونه ارزشمند از دست رفت.

عبدوس بیان کرد: حفظ و تکثیر ژن‌های باقیمانده گونه‌های در معرض تهدید و در معرض انقراض از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است و به همین منظور ضمن در اولویت قرار دادن حفظ گونه در زیستگاه، باید به تکثیر و حفاظت ژن‌ها در اسارت هم توجه جدی شود.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی پارک ملی کویر استان سمنان در کشور و حتی در منطقه منحصر به فرد است و تمام جزئیات این مرکز اعم از کاروان ایمن و استاندارد حمل گورخر و نقشه و مشخصات مرکز تکثیر و تجهزات و امکانات تعبیه شده در آن با اتکا به دانش بومی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان سمنان طراحی و ساخته شده است.

عبدوس یادآور شد: برنامه معرفی مجدد گورخر به پارک ملی کویر نباید از بین گورخرهای مولد که ذخیره‌های ژنتیکی هستند انجام شود بنابر این رهاسازی گورخرهای حاصل از تکثیر در این مرکز فقط از موالید نسل دوم به بعد انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی پارک ملی کویر استان سمنان با اعتباری بالغ بر ۲میلیارد ریال از محل طرح‌های ملی سازمان حفاظت محیط زیست در محل ورودی پارک ملی کویر گرمسار در استان سمنان از مسیر جاده سنگفرش احداث شده است.

به گفته عبدوس مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی در پارک ملی کویر استان سمنان دارای هشت سلول قرنطینه برای انجام جداسازی به منظور تلاقی انتخابی ژن‌ها و زایمان ایمن گورخرها است و به گونه‌ای طراحی شده که تمام مراحل خونگیری، معاینه، جداسازی، انتقال، تبادل یا رهاسازی در طبیعت بدون استفاده از بیهوشی قابل اجراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی پارک ملی کویر استان سمنان علاوه بر کارکردهای تحقیقاتی، اکولوژیکی و بازسازی ذخایر ژنتیکی، دارای جذابیت گردشگری است و می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعت گردی این پارک ملی موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان شود.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.
 گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خوران تک سُم و از گونه‌های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

گورخر ایرانی زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها دو جمعیت کوچک در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور شهرستان نی ریز استان فارس باقی مانده ‌است.

در نوزدهم مهر سال ۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود  ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس به دلیل انتقال غیر ایمن تلف شدند و پنج راس باقی ماندند.

کد خبر 551880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha