شرکت ژاپنی سازنده داروی ضد آنفلوآنزای فاویپیراویر با نام تجاری «آویگان» می‌گوید پس از آنکه کارآزمایی‌های بالینی نشان دادند این دارو می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر بیماران کووید-۱۹ شود، به دنبال کسب مجوز برای استفاده از آن برای درمان کروناویروس است.

Avigan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه شرکت شیمیایی تویاما وابسته به شرکت فوجی‌فیلم اعلام کرد که کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم این دارو که در ماه مارس (اواخر اسفند) اکنون کامل شده است.

این بررسی در ۱۵۶ نفر نشان داد میانه زمان بهبودی در گروه دریافت‌کننده داروی آویگان ۱۱.۹ روز است در حالی در بیماران دریافت‌کننده دارونما این زمان ۱۴.۷ روز است.

بهبودی در این کارآزمایی به صورت عدم شناسایی  ویروس در آزمایش‌های PCR و  برطرف شدن علائم مربوط به دمای بدن، اشباع اکسیژن خون و تصویربرداری قفسه سینه بود.

به گفته شرکت فوجی‌فیلم در این «بررسی مقایسه‌ای تصادفی‌شده با کنترل دارونما یک‌سو کور» هیچ عارضه جانبی جدیدی مشاهده نشد.

این شرکت می‌گوید  در حال تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از این کارآزمایی است و به زودی خواستار تایید این دارو برای درمان بیماران کرونا می‌شود.

فاویپیراویر در سال ۲۰۱۴ برای استفاده در ژاپن تایید شد، اما فقط هنگامی که در شیوع آنفلوآنزا داروهای موجود تاثیربخش نباشند.

این دارو هنوز در بازار در دسترس نیست و فقط با درخواست دولت ژاپن می‌توان آن را تولید و توزیع کرد.

فاویپیراویر که به صورت قرص خوراکی مصرف می‌شود، با جلوگیری از توانایی ویروس در تکثیر درون سلول عمل می‌کند.

بررسی‌ها در حیوانات نشان داده‌اند که این دارو می‌تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد، بنابراین نباید برای زنان باردار تجویز شود.

دولت ژاپن به شدت از این دارو حمایت کرده و از شرکت فوجی خواسته است تولید این دارو را برای مصرف داخلی و برای عرضه رایگان آن به کشورهایی که درخواست دارند، بالا ببرد.

کد خبر 551781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha