روز گذشته ایستگاه فضایی بین المللی با انجام یک مانور مدار خود را تغییر داد و از برخورد با یک تکه موشک ژاپنی اجتناب کرد.

ایستگاه فضایی

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ای اف پی، طبق اعلام ناسا، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی روز گذشته یک مانور اجتنابی انجام دادند تا با یک زباله فضایی برخورد نکند.

طی این عملیات نیروهای کنترل پرواز آمریکایی و روسی با همکاری یکدیگر مانوری دو ساعته انجام دادند تا مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی را طوری تغییر دهند که از این برخورد اجتناب شود. با انجام مانور، زباله از فاصله ۱.۴ کیلومتری این آزمایشگاه فضایی رد شد.

ایستگاه فضایی درون ایستگاه فضایی بین‌المللی

به گفته ناسا همزمان با آغاز مانور، ۳ فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی( دو فضانورد روس و یک آمریکایی) به مکانی نزدیک ماژول سایوز  نقل مکان کردند تا در صورت لزوم به سرعت این ایستگاه را تخلیه کنند. این اقدام برای احتیاط بیشتر انجام شده بود.

خدمه پس از انجام مانور فعالیت های عادی را از سر گرفتند. جیم بریدنستاین مدیر ناسا نیز پس از انجام عملیات گفت: مانور انجام شد. فضانوردان از منطقه ایمن خارج شدند.

زباله فضایی دردسرساز در حقیقت یک تکه از موشک ژاپنی بود که ۲۰۱۸ به فضا ارسال شده بود. این موشک سال گذشته به ۷۷ قطعه تقسیم شده بود.

ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع ۴۲۰ کیلومتری سطح زمین و با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت حرکت می کند. در چنین سرعتی، حتی برخورد یک شی کوچک خسارت سنگینی به پنل های خورشیدی یا بدنه ایستگاه وارد می کند.

البته انجام چنین مانورهایی به طور دوره ای لازم است. ناسا بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ میلادی ۲۵ مانور مشابه انجام داده است. به گفته بریدنستاین این سومین مانور اجتنابی است که ایستگاه فضایی بین المللی در سال جاری انجام داده است.

کد خبر 551593
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha