مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی سه‌شنبه اول مهر با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان افتتاح شد.

گورخر ایرانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کیومرث کلانتری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در آیین افتتاح و بهره‌برداری این مرکز در پارک ملی کویر استان سمنان ابراز داشت: پارک ملی کویر یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور است که تا چند دهه قبل بهترین ذخیره‌گاه جمعیت گورخر آسیایی را میزبانی می‌کرد اما در اثر خشک‌سالی و شکار غیرمجاز در چندین دهه قبل این جمعیت را از دست داد. در زمان حاضر کمتر از یک هزار رأس گورخر ایرانی در کشور باقیمانده است و افتتاح مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی در پارک ملی کویر استان سمنان گامی مهم در زادآوری و افزایش نسل این‌گونه ارزشمند است.

گورخرها قابلیت تکثیر ضعیف دارند و به‌طورمعمول از هر سه کره این‌گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است چراکه گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود. طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است. گورخر ایرانی زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی درگذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض‌شده است.

پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع‌شده است. این منطقه حدود ۶۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۰ هزار هکتار آن پارک ملی و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده است. پارک ملی کویر اقلیم خشک و بیابانی دارد و بیشتر بارندگی آن در ماه‌های آبان تا اردیبهشت انجام می‌شود، متوسط میزان سالانه باران در منطقه ۱۵۰ میلی‌متر است، به‌طورمعمول گرمای شدید از اوایل خرداد تا پایان مهر در منطقه ادامه دارد. درمجموع ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده در این منطقه شناسایی‌شده‌اند.

پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه ‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌گوش ازجمله پستانداران شاخص این منطقه هستند.

کد خبر 551423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha