سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

راز و جرگلان شهرستانی مرزی در خراسان شمالی با مرزبانانی غیور و سختکوش است اما مردم این شهر مدت‌هاست از نداشتن جایگاه گاز سی.ان.جی رنج می‌برند.

سی.ان.جی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این شهرستان به سرزمین اسب، ابریشم و صنایع‌دستی منحصر به فرد جهانی معروف است پس تصور می‌شود منطقه‌ای برخوردار از امکانات باشد اما اگر سری به این منطقه مرزی زده شود متوجه خواهیم شد محرومیت از در و دیوار این شهرستان می‌بارد؛ از امکانات بهداشتی، راه مناسب و خدمات آموزشی گرفته تا سایر امکانات و اصلا انگار نه انگار راز و جرگلان شهرستان است و راز مرکز این شهرستان. آنقدر محرومیت در این شهرستان بالاست که مردم منطقه حتی از داشتن یک نازل پمپ CNG محرومند.

هزینه‌هایی که بر دوش معلم‌ها و کارکنان راز و جرگلانی است

یک کارمند که اهل بجنورد و در راز و جرگلان مشغول کار است، گفت: از بجنورد تا شهر راز (مرکز شهرستان) دو ساعت زمان را باید طی کنیم تا به مقصد برسیم و مجبوریم با خودروهای شخصی و هزینه خودمان در این مسیر تردد کنیم اما نبود حتی یک پمپ گاز CNG در منطقه سبب شده هزینه‌های رفت و آمد ما در این مسیر چندبرابر شود. مردم شهرستان شاید فقط بین شهرستانی سفر داشته باشند ولی کارکنان ادارات و حتی معلم‌هایی که به روستاهای منطقه سفر می‌کنند مجبورند هزینه‌های بالایی را برای رفت و آمد پرداخت کنند.

این کارمند تصریح کرد: همین امر نیز موجب شده کارمند یک اداره در این شهرستان با این‌که متاهل است و خانواده‌اش در بجنورد زندگی می‌کند، ترجیح می‌دهد برای کم شدن هزینه رفت و آمد از شنبه تا پنجشنبه در آن شهرستان بماند و عصر پنجشنبه تا جمعه به محل زندگی خود برگردد. از سوی دیگر از سوخت CNG در این شهرستان وجود داشته باشد ادارات می‌توانند هزینه‌های خیلی کمتری را برای انجام ماموریت‌های خود به مناطق مختلف شهرستان پرداخت کنند و حداقل در وجه سوخت صرفه‌جویی بالایی خواهد داشت.

یکی از اهالی شهرستان راز و جرگلان هم با گلایه از این‌که حتی شهرستان از یک نازل پمپ CNG نیز محروم است، گفت: برخی روستاهای نوار مرزی این منطقه تا مرکز شهرستان فاصله زیادی دارد و ما مجبوریم هزینه‌های زیادی را برای انجام امور اداری خود پرداخت کنیم تا به شهر راز برسیم. اگر این امکان در این شهرستان وجود داشت، حداقل نرخ کرایه‌ها کمی کمتر می‌شد.

باک‌های CNG، نرسیده به شهر راز خالی می‌شوند

پولاد نجاهی بخشدار جرگلان تصریح کرد: برای طی کردن مسیر یکه سعود تا بجنورد که ۱۷۰ کیلومتر راه است برای رفت و برگشت یک خودروی پژو باید هزینه حدود ۱۰۲ هزار تومان پرداخت شود تا سوخت بنزین زده شود، اما اگر جایگاه CNG در این منطقه موجود بود فقط حدود ۱۶ هزار تومان برای رفت و برگشت پرداخت می‌شد. اگر یک نفر از اهالی روستای یکه‌سعود بخواهد با خودروی پراید نیز به بجنورد سفر کند باید برای مسیر رفت و برگشت ۸۰ هزار تومان برای پر کردن باک از بنزین هزینه کند که این مقدار با گاز ۱۲ هزار تومان است.

نجاهی با تصریح بر این‌که مردم شهرستان راز و جرگلان از لحاظ اقتصادی از توان مالی خیلی زیادی برخوردار نیستند، گفت: اگر یک جایگاه CNG در قسمت تنگه ترکمن و یا دو راهی راز ایجاد شود تمامی مردم بخش راز، غلامان و جرگلان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و هزینه‌های کمتری را برای رفت و آمد متحمل شوند. نزدیک‌ترین جایگاه CNG به شهرستان راز و جرگلان در شهر پیش قلعه است که از پیش قلعه تا شهر راز حدود ۸۰ کیلومتر راه است و باک پر شده از CNG در شهر مذکور نرسیده به راز به پایان می‌رسد.

هشدار به سرمایه‌گذار برای تسریع در انجام کار

روح‌الله حسین‌پور فرماندار شهرستان راز و جرگلان نیز بیان کرد: یکی از مسائل مطرح شده برای ایجاد جایگاه‌های سوخت در هر منطقه‌ای موضوع صرفه اقتصادی آن برای سرمایه‌گذاری است که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. اگر یک جایگاه CNG در این شهرستان و در منطقه دو راهی راز ایجاد شود به طور حتم صرفه اقتصادی را خواهد داشت. البته چند سالی است که یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده تا یک جایگاه CNG را در این منطقه راه‌اندازی کند ولی هنوز اقدام خاصی از سوی آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: به این سرمایه‌گذار اولتیماتوم داده شده است که در صورت اجرا نشدن کار، سرمایه‌گذار دیگری برای انجام کار معرفی خواهد شد. طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده جایگاه مورد نظر در دوراهی راز خواهد بود تا تمام مردم شهرستان بتوانند از آن استفاده کنند. جمعیت مردم شهرستان مرزی راز و جرگلان حدود ۶۵ هزار نفر است.

ساخت جایگاهی با سه نازل کفاف منطقه را می‌دهد

مجتبی شکوری، مدیر شرکت نفت خراسان شمالی اظهارکرد: هماهنگی‌های لازم با ادارتی همچون راهداری و حمل‌ونقل پایانه انجام شده تا یک جایگاه در شهرستان راز و جرگلان ساخته شود. در این راستا از سوی سرمایه‌گذار اعلام آمادگی شده اما دو سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز کاری انجام نشده است. این سرمایه‌گذار باید در انجام کارها سرعت بخشد در غیر این صورت دیگران هم آماده راه‌اندازی جایگاه CNG هستند. ساخت یک جایگاه با سه نازل کفاف منطقه را خواهد داد. ۲۹ جایگاه CNG در استان وجود دارد که با توجه حجم خودروها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند.

کد خبر 551345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha