مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- یاسر هدایتی: ویلیام چیتیک، اسلام‌شناس، عرفان‌پژوه و شرق‌شناس پرآوازه آمریکایی به همراه همسر دانشمندش دکتر ساچیکو موراتا و تنی چند از اصحاب خرد و اندیشه مهمان ضیافت شامی بودند که شهردار تهران، دکتر قالیباف در مجموعه تفریحی شیان برپا کرده بود.

در این ضیافت شام غیر از حضور صمیمی دکتر چیتیک و همسرش، دکتر غلامعلی حدادعادل، دکتر مهدی محقق، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر عماد افروغ، سیدکاظم بجنوری، علی‌اکبر صادقی‌رشاد، احمد مسجدجامعی، دکتر هادی وکیلی و تنی چند از اساتید دانشگاه‌ها و همچنین مسئولان حوزه شهرداری تهران نیز حاضر بودند.

ابتدای این مراسم که به مناسبت شصت‌وپنجمین سال تولد و بزرگداشت 40 سال خدمات و کوشش‌های پرفسور ویلیام چیتیک برگزار شد دکتر قالیباف ضمن خیرمقدم به پرفسور چیتیک و پرفسور موراتا آنها را سفیر فرهنگی تمدن ایرانی – اسلامی ما در دنیا معرفی کرد. دکتر قالیباف تصریح کرد که به عنوان شهردار جد‌ای از وظایف عمرانی – شهری توجه به فضای معنوی و فرهنگی شهر را نیز  وظایف شهرداری می‌داند و علت وجودی این ضیافت شام را نیز همین عطف توجه دانست. ایشان با اشاره به حضور 12 ساله پرفسور چیتیک از سال‌ها پیش در ایران از پرسش چیتیک از خود که اهل کجا هستند، گفت و اینکه گویی چیتیک نیز سال‌ها پیش در همراهی علامه فقید سیدجلال‌الدین آشتیانی مدتی در طرقبه به سر برده‌اند.

شهردار تهران با توجه به روحیه علمی مدعوین جلسه و پرهیز از اطاله کلام، ضمن افتخارآمیز بودن نمایندگی افرادی چون چیتیک برای فرهنگ اسلامی – ایرانی صحبت‌های خود را در زمانی کوتاه به پایان برد. مهمان بعدی جلسه که پیرامون زندگی و آثار چیتیک صحبت کرد، دکتر غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بود که از سابقه دوستی علمی قدیمی خود با چیتیک گفت. دکتر اعوانی از تحصیل چیتیک در ایران و موفقیت در اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و همچنین دیگر سوابق علمی پرفسور مانند رساله دکتری ایشان با عنوان نقدالنصوص فی شرح الفصوص جامی صحبت کرد و اینکه به تعبیر بهاءالدین خرمشاهی این اثر جزو بی‌غلط‌ترین و دقیق‌ترین متون تصحیح شده در حوزه عرفان اسلامی است. شاگردی در محضر علامه آشتیانی و ایزوتسو در انجمن حکمت از دیگر گفته‌های غلامرضا اعوانی درباره زندگی علمی ویلیام چیتیک بود.

بعد از دکتر اعوانی، دکتر غلامعلی‌حدادعادل، ریاست مجلس هفتم شورای اسلامی و عضو گروه فلسفه دانشگاه تهران درباره چیتیک این همشاگردی و همکار قدیمی خود صحبت کرد. حدادعادل به آشنایی 36ساله خود با چیتیک و آشنایی 40ساله خود با خانم موراتا اشاره کرد و اینکه حدود 7سال در دانشگاه صنعتی شریف، علوم انسانی و اسلامی را به دانشجویان فنی تدریس می‌کرده‌اند. دانش‌دوستی، پشتکار و ایمان و اعتقاد به معرفت اسلامی از بن دندان آن هم در سال‌هایی که تظاهر به دیانت جرم محسوب می‌شده و مد و رسم نبوده است از ویژگی‌های ویلیام چیتیک از نگاه همکار قدیمی‌اش دکتر حدادعادل بود که بیان شد. حدادعادل چیتیک را کمتر از هیچ شرق شناس و اسلام شناسی ندانست و با شمردن برخی از ویژگی‌های علمی شخصیت و آثار ایشان، پرفسور چیتیک را یک سروگردن بالاتر از همه آنها دانست. زندگی با اسلام و معنویت و محدود نبودن این معرفت به معلومات صرف، تجربه حضور 12ساله در ایران و استفاده از محضر استادانی چون علامه‌طباطبایی، علامه فروزانفر، علامه آشتیانی و تسلط عالی بر زبان و ادبیات فارسی و عرب از جمله علت‌های برجسته بودن این دانشمند فرهیخته در بیان حدادعادل بود.
علی‌اکبر صادقی رشاد ریاست پژوهشکده فرهنگ و اندیشه آخرین مهمان مدعو بود که درباره پرفسور چیتیک صحبت کرد.

پایان این مراسم سخنرانی علمی، جذاب و با شور و حرارت، خود پرفسور ویلیام چیتیک بود که درباره فرهنگ و عرفان اسلامی - ایرانی و تشنگی مردم غرب به ویژه جوانان نسبت به این معارف، کاربردی بودن آن و نیاز به فهم آن در دیگر فرهنگ‌ها ( که به عنوان مثال از اسلام سنتی چین و معارف عرفان اسلامی که در فرهنگ سنتی چین راه یافته) صحبت کرد. مشروح این ضیافت فلسفی و صمیمی به همراه گفت و گوی اختصاصی با پرفسور چیتیک را در صفحه اندیشه چاپ صبح روز پنجشنبه می‌توان پیگیری کرد.

در حاشیه این ضیافت شام به صرف حکمت و معرفت پرفسور موراتا همسر دکتر چیتیک که ایشان نیز فارغ التحصیل فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه تهران هستند دعوت به سخنرانی شدند که تنها به صحبت‌های کوتاهی اکتفا کردند که آن نیز به تشکر وقدردانی و ابراز خوشحالی از حضور در این ضیافت گذشت. پایان این مراسم قبل از شام به اهدای هدایایی نفیس از جانب شهردار تهران، دکتر قالیباف به پرفسور چیتیک و پرفسور موراتا و همچنین اهدای عنوان شهروند افتخاری به پاس 40سال تلاش و خدمت‌ در مولوی پژوهی و شناساندن عرفان و فلسفه و معرفت اسلامی –ایرانی به جهانیان گذشت.

کد خبر 55129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز