بورس تهران گرچه در نیمه نخست سال بیش از ۲۰۰ درصد سوددهی داشت اما اکثر سهامداران کام شیرینی ندارند. تابستان خوش اول و بد آخر و انتهایش برای سهامداران مثل خزان بود.

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز، سهامداران در حالی به استقبال پاییز می‌روند که دید اکثر نظرخواهی برای معاملات امروز ریزشی است. از چهار دوربین روند اولین روز معاملاتی در فصلی که آخرش باید جوجه‌ها را شمرد بررسی‌شده است. نکته قابل‌ تأمل اینکه حتی خوش‌بینان امیدی به رشدهای پرشتاب ندارند عاملی که می‌تواند دست‌انداز شاخص برای باز پس‌گیری رکوردها باشد.

  • پیش‌بینی فعالان بازار سرمایه

رویکرد مثبت: با جمع شدن صف فروش برخی نمادها به‌خصوص خودرو و روند قیمت دلار در بازار آزاد و نیما این شانس وجود دارد که شاخص‌ساز امروز قوی ظاهر شود و بازار پاییز را مثبت شروع کند.

رویکرد منفی: ابهامات سیاسی و فشار عرضه در بازار باعث می‌شود جو ریزشی باشد و شاخص کل در یک روز مانده به پایان کاری هفته نیز به روند نزولی خود ادامه دهد اما این نزول می‌تواند به‌سرعت روز قبل نباشد زیرا احتمال دارد تقاضا در روز سه‌شنبه نسبت به دیروز بیشتر افزایش یابد.

  •  پیش‌بینی کارشناسان بورسی

گزارش‌هایی که درباره سودآوری شرکت‌ها تهیه‌ شده است عموماً قیمت دلار را برای پایان سال در محدوده ۲۷ هزار تومان می‌دیدند اما اکنون در نیمه سال دلار به این قیمت رسیده است. این قیمت دلار می‌تواند نسبت به درآمد برخی شرکت‌ها را اصلاح کند و در مقایسه با بهار به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای پایین بیاورد؛ بنابراین با این قیمت سهام و درآمد مورد انتظار برخی شرکت‌های صادرات محور ارزندگی بالایی پیدا می‌کنند و این شرکت‌ها هر آن ممکن است به فریاد شاخص کل برسند.

  • پیش‌بینی تحلیل‌گران

رویکرد منفی: طبیعتاً رشد قیمت دلار می‌تواند به نفع حداقل یک‌سوم شرکت‌های بورسی باشد اما پرسش اصلی این است که رشد ۲۱۰ درصدی بورس در نیمه اول سال بر چه پایه‌ای صورت گرفته است؟ زیرا در همین بازه دلار ۷۰ درصد رشد کرده است. این مقایسه نشان می‌دهد باوجود درستی اثر افزایش دلار بر شرکت‌های صادرات محور بورس این اثر قبلاً در بازار سهام پیش‌خور شده است و نمی توان به قطعیت گفت بازار با دلار ۲۷ هزارتومانی صعودی می‌شود. به نظر می‌رسد بازار مجدداً وارد فاز خرسی شده و روند ریزش تا رسیدن به سطوح بنیادی ادامه دارد. پس از رسیدن به سطوح بنیادی در صورت ادامه روند نوسان در بازار امکان دارد بازار در ماه‌های آیند مجدداً به سطح این شاخص بازگردد.

رویکرد مثبت: بازارها در این مقطع تحت تأثیر انتظارات است هر چه انتظارات منفی بر فضا حاکم شود امکان رشد قیمت‌ها نیز بیشتر است. بورس تهران نیز از این قاعده استثنا نیست اگر فضای حاکم بر اقتصاد ایران همراه با نااطمینانی و عدم قطعیت‌های بیشتری باشد شاهد رشد دوباره شاخص کل خواهیم بود اما این رشد شاخص به‌هیچ‌وجه خبر خوبی برای اقتصاد ایران نخواهد بود.

  • پیش‌بینی فنی

از نگاه تحلیل‌گران فنی خط نزولی بازار هنوز شکسته نشده است، محدوده یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و محدوده یک‌ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص کل در نظر گرفت. این محدوده‌های حمایتی هرکدام به‌نوبه خود، بسیار قدرتمند بوده و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند؛ اما اگر این محدوده شکسته شود بازار وارد روند ریزشی می‌شود بر اساس پیش‌بینی‌ها فنی نقطه مقاومت در بازار محدوده یک‌ میلیون و ۵۵۶ هزار واحد قبلی است که در فاز قبلی ریزش از بازار حمایت کرد و شکسته نشد. در صورت شکسته شدن این نقطه حمایت بعدی یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است که محدوده حساسی در بازار است. در صورت شکسته شدن این محدوده بازار امکان ریزش تا سطوح پایین‌تر را نیز دارد.

کد خبر 551257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    32 4
    پس حمایت کو؟ چرا جلو ریزش گرفته نمیشه چرا در مدت 5ثانیه قیمت بالا میره ولی دوباره میریزه؟ این چیزی نیست جز دستوری بودن بازار بورس؟ مطمنا اگر دخالت نباشه بازار 100 در 100 صعودی میشود
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    31 0
    مکر کردن مکاران در بورس خدایا بما صبری کثیرا عطا بفرما دعای مادری در حق فرزندش
  • م IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    29 1
    خدا به زمین گرم بزنه باعث و بانی اینهمه ضررهای مالی