آشنایی مهدی مختاری مداح معروفی که بسیاری او را می‌شناسند با عبدالمالک ریگی، ماجرایی خواندنی است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

مهدی مختاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی مختاری مداحی است که بسیاری از هیئتی‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ با مداحی‌هایش خاطره دارند. حضور این مداح در منطقه سیستان و بلوچستان و فعالیت‌های تبلیغی‌اش در آن منطقه و خاطراتی که روایت می‌کند از جمله چرایی حضورش در سیستان و بلوچستان و نحوه آشنایی‌اش با عبدالمالک ریگی، فرمانده گروهک تروریستی جندالشیطان شنیدنی است.

مهدی مختاری می‌گوید: یکی از خبرهای خوشی که در این چند سال شنیدم، مربوط می‌شود به شبی که خبر دستگیری عبدالمالک منتشر شد، نه ‌تنها من، بلکه تمام بچه‌های سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی خوشحال بودند. امنیت سرمایه‌ای است که آسان به دست نمی‌آید و زندگی بسیاری از مردم بی‌گناه با وجود او و ایادی‌اش به خطر افتاده بود.

او ادامه می‌دهد: من مقطع سوم راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری زاهدان خواندم. عبدالمالک در آن دوره، اول راهنمایی بود. من و او در مدرسه شهید مطهری که دانش‌آموزانش اغلب اهل‌سنت بودند و در منطقه پایین‌شهر زاهدان قرار داشت، هم‌مدرسه‌ای بودیم. افرادی در کلاس داشتیم که بعدها از اراذل و اوباش و خلاف‌کاران منطقه زاهدان شدند. برخی از آنها در همان دوران نیز اهل دعوا و خلاف و خرید و فروش وسایل غیرمجاز بودند. عبدالمالک نیز در همان مدرسه درس می‌خواند.

مختاری درباره گروه عبدالمالک ریگی می‌گوید: گروه عبدالمالک ریگی یکی از گروه‌های شرور در جنوب‌شرق ایران است که در طول ۱۰ سال اخیر دست به شرارت‌ها و عملیات‌های تروریستی زده‌اند، در مورد انگیزه‌های تحرکات خشونت‌گرایان ریگی گرچه برخی اهداف سیاسی و قومی ذکر می‌شود، اما کشته‌شدن برادر وی در درگیری با عوامل انتظامی و شکل‌گیری نوعی خصومت شخصی وی علیه نظام، موجب شد آتش انتقامجویی وی دامنگیر افراد بی‌گناه شود. در فیلم‌ها و تصاویر تبلیغاتی این گروهک و فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به این نکته اشاره شد که او حتی به اقوام و نزدیکانش هم رحم نمی‌کرد.

او ادامه می‌دهد: همان‌طور که در فیلم شبی که ماه کامل شد آمده است، دستگاه‌های امنیتی کشورمان در برهه‌ای، عمویش را فرستادند تا واسطه شود تا عبدالمالک دست از این کارها بردارد. رسم بلوچ این است که وقتی بزرگ‌تری به دیدار کوچک‌تر می‌آید، بد می‌دانند که کوچکتر نشسته باشد یا کوچکتر با دستکش به بزرگ‌تر دست بدهد. می‌گویند وقتی عموی عبدالمالک به پاکستان می‌رود تا با او صحبت کند، عبدالمالک متکبرانه و با دستکش با عمویش دست می‌دهد. عمویش می‌گوید "بی‌ادب نبودی، بی‌ادب شده‌ای". به او می‌گوید: "به ما آموزش داده‌اند نوعی سم به‌روی کف دست می‌مالند و از کف دست به بدن نفوذ پیدا می‌کند و بعد از بیست‌وچهار ساعت فرد را می‌کشد. به شما هم نمی‌توانم اعتماد کنم". طایفه ریگی، طایفه اصالت‌داری است، هم شیعه و هم سنی دارد، آنها آدم‌های زحمتکش و سالمی‌اند.

کد خبر 551217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha