انحصار در بازار پروازهای خارجی پس از انتشار گزارش‌های همشهری از نرخ‌های سرسام‌آور بلیت سفرهای خارجی که به‌ دلیل فعالیت تنها یک‌ایرلاین خارجی در ایران از ۴۰میلیون تا ۸۰ میلیون تومان برای سفر به ترکیه و اروپا قیمت خورده بود، شکست.

هواپیما - پرواز - سفر

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: انحصار در بازار پروازهای خارجی پس از انتشار گزارش‌های همشهری از نرخ‌های سرسام‌آور بلیت سفرهای خارجی که به‌ دلیل فعالیت تنها یک‌ایرلاین خارجی در ایران از ۴۰میلیون تا ۸۰ میلیون تومان برای سفر به ترکیه و اروپا قیمت خورده بود، شکست و از صبح دیروز با فعال شدن ۴ایرلاین داخلی و ۲ایرلاین خارجی در خطوط پروازهای خارجی ایران نرخ بلیت پروازهای خارجی برای مسافران و گردشگران ایرانی به‌شدت کاهش یافت.

روزنامه همشهری در روزهای گذشته با انتشار گزارش‌هایی از وضعیت گرانی بلیت پروازهای خارجی و بدعهدی ایرلاین‌هایی که پول گردشگران ایرانی را از اسفندماه سال گذشته بلوکه کرده و تاکنون به آنها مسترد نکرده‌اند، انتقاد کرده بود و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به این روزنامه گفت که سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وظایف خود در این‌باره عمل نمی‌کنند. حرمت‌الله رفیعی حتی به مذاکره با رئیس دادگستری استان تهران برای راه‌اندازی شعبه‌ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری و بدعهدی ایرلاین‌ها در بازنگرداندن پول‌های بلوکه شده مسافران ایرانی اشاره کرد.

چهارشنبه هفته گذشته بود که همشهری در گزارشی اعلام کرد ایرلاین‌های خارجی از اسفندماه سال گذشته پول مردم را گرفته و پس نمی‌دهند و به همین دلیل مسافران ایرانی زمینگیر پروازهای خارجی شده‌اند. ۴روز پس از انتشار این گزارش، یعنی روز یکشنبه ۳۰شهریورماه ۲مقام سازمان هواپیمایی کشوری برکنار شده‌اند و مذاکره برای راه‌اندازی شعبه ‌ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری در دستگاه قضایی در جریان است.

صبح دیروز اما خبر رسید که مذاکره برای برقراری خطوط پروازی داخلی و خارجی برای سفر خارجی ایرانی‌ها به نتیجه رسیده و از صبح دیروز با فعال شدن فروش بلیت این خطوط، قیمت بلیت پروازهای خارجی که پیش‌تر تنها در انحصار ۲خط پروازی بود، شکست و اصلی‌ترین خط پروازی فعال در دوره کرونا در ایران نرخ بلیت پروازهای خود را برای سفر به ترکیه با فعال شدن رقبای دیگر ۵میلیون تومان کاهش داد.

روزنامه همشهری پیش‌تر اعلام کرده بود که با شکسته شدن انحصار پروازی در ایران نرخ بلیت سفرهای خارجی ایرانی‌ها به زیر ۱۰میلیون تومان خواهد رسید و همین دیروز این اتفاق رخ داد و قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت با ایرلاین‌های داخلی به ترکیه که پیش‌تر تا ۶۰میلیون تومان نرخ خورده بود در بالاترین نرخ به زیر ۱۰میلیون تومان رسید و تا ۹میلیون تومان فروخته شد.
همین دیروز وزارت راه و شهرسازی به نقل از مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور با اشاره به آمادگی ایرلاین‌های ایرانی برای برقراری پروازهای مجدد به ترکیه اعلام کرد که هم‌اکنون نرخ بلیت هواپیماهای ایرلاین ملی برای پرواز به ترکیه حدود ۴ و نیم میلیون تومان است. ایرلاین‌های دیگر نیز برحسب سرویس‌هایی که می‌دهند، نرخ بلیت پروازهای خود را تعیین می‌کنند.

او گفت: ایرلاین‌های ایرانی که ناوگان هوایی آنها آمادگی لازم داشته باشد، می‌توانند مطابق قطعنامه دوجانبه  بین ایران و ترکیه و براساس سهمیه‌ای که سازمان هواپیمایی برای آنها تعیین کرده به ترکیه پرواز داشته باشند.

سامانی به نرخ بلیت ۶۰ میلیون تومانی پرواز استانبول با ایرلاین قطری نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نرخ بلیت پروازهای این ایرلاین به‌دلیل حضور مجدد ایرلاین‌های ایرانی به ۲۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که این موضوع بیانگر این واقعیت است که اگر عرضه زیاد شود، نرخ بلیت نیز کاهش چشمگیر خواهد داشت.

به گفته وی، از دلایل افزایش نرخ بلیت ایرلاین قطری مربوط به مسیر طولانی تهران – دوحه - بلگراد – ترکیه بود که به‌دلیل تفاهمات برقرار شده، این ایرلاین مسیر بلگراد را حذف کرده و هواپیماهای این ایرلاین در مسیر تهران به دوحه و از دوحه به ترکیه پرواز می‌کنند.

همشهری اظهارات مقصود اسعدی ‌سامانی درخصوص نرخ بلیت پرواز تهران – استانبول با پرواز قطری را بررسی کرد و مشخص شد که صبح دیروز قیمت خرید بلیت پرواز از فرودگاه امام‌خمینی(ره) تهران به مقصد استانبول حتی تا ۱۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان کاهش یافت.

بررسی‌های روزنامه همچنین مشخص کرد به‌رغم آنکه مقصود اسعدی‌سامانی قیمت بلیت پرواز از تهران به مقصد استانبول با پرواز ملی را ۴.۵میلیون تومان اعلام کرده است، اما بلیت همین مسیر با ایرلاین وابسته به ایرلاین ملی کشورمان، دیروز تا ۱۲میلیون تومان قیمت خورد.

گفتنی است با فعال شدن دوباره خط پروازی ترکیش ایرلاین در بازار ایران که از صبح دیروز کلید خورد، کمترین نرخ پرواز به استانبول از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد فرودگاه استانبول به حدود ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است.

کد خبر 551204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha