سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: ممکن است آمریکا برای اجرایی کردن مکانیزم ماشه به سمت عملیات ایذایی و فشار مضاعف بر کشورهای کوچک برود.

حمیدرضا آصفی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم‏، حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در فرانسه درباره اینکه بعد از شکست آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه، جمهوری اسلامی ایران در گام بعد باید چه تصمیماتی اتخاذ کند، اظهار داشت: ترامپ یک اقداماتی را انجام داد که عاقلانه و حقوقی نبود و نتیجه‌ای هم نداشت. بعضی مواقع تصمیم‌ها می‌تواند حقوقی و عاقلانه نباشند، اما به نتیجه برسند، تصمیم‌های آقای ترامپ حتی برای آمریکا نتیجه هم ندارند.

وی افزود: آمریکا از برجام خارج شده و به اذعان اروپا، چین، روسیه و دبیرکل سازمان ملل دیگر نمی‌تواند از مکانیزم‌ ماشه که در توافقنامه برجام تعریف شده، استفاده کند.

مسیر قانون برای اجرای مکانیزم ماشه

دیپلمات سابق کشورمان با تصریح اینکه استفاده از مکانیزم ماشه در توافق برجام روش‌های خود را دارد، گفت: وقتی کشوری شکایتی را مطرح می‌کند، این مسئله در حد کارشناسی بررسی می‌شود و بعد از آن در سطح معاونان وزیر و یا بالاتر از آن در جمع وزرا مطرح می‌شود و یک پروسه چندماهه دارد تا مشخص شود کشوری که از آن شکایت شده، خاطی هست یا خیر! لذا این مسیرها باید طی شود تا مکانیزم ماشه به درخواست کشوری اعمال شود.

آصفی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که کشوری امروز مکانیزم ماشه را فشار دهد و فردا عملیاتی شود. حتی اگر آمریکا از برجام خارج هم نشده بود و درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه را می‌داد، باید این مسیرها را می‌رفت؛ بنابراین ادعاهای ترامپ مبنای حقوقی، عقلی و اخلاقی ندارد و هیچکس آن را نپذیرفته است.

 احتمال عملیات ایذایی آمریکا برای اجرای مکانیزم ماشه

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ممکن است گام بعدی آمریکا رفتن به سمت عملیات ایذایی باشد، بیان کرد: محتمل است که آمریکا برای به کرسی نشاندن ادعای خود برخی کشورهای کوچک و بزرگ و حتی برخی شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهد؛ اما مطمئن باشند که ایران هم در مقابل اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا وقتی که اروپا با آمریکا همراهی نکرده و بر همین مواضع ایستاده و کار عملیاتی به نفع آمریکا نداشته باشد، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم در مسیری که از پیش مشخص کرده راه را ادامه می‌دهد.

 در قبال رفتارهای اروپا منفعل نخواهیم بود

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اینکه اروپا تاکنون نشان داده که در عمل از رفتارهای آمریکا پیروی می‌کند، گفت: اروپایی‌ها خوب می‌دانند که ایران تاکنون هم در قبال رفتارهای آنان منفعل نبوده و تعهدات خود را در چهارچوب برجام کم کرده است. اگر بازهم ارپا اقدامی داشته باشد که استنباط شود به تعهدات خود پایبند نیست، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم به کاهش تعهدات ادامه می‌دهد. 

 گام‌ بعدی ایران در واکنش به رفتارهای خلاف برجام

آصفی با تأکید براینکه مکانیزم ماشه هرگز علیه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی نخواهد شد، تصریح کرد: مسئولان در تمام سطوح و حتی در مجلس شورای اسلامی هم بارها بیان کرده‌اند که اگر مکانیزم ماشه عملیاتی شود، نسبت به تعهدات خود در NPT و پروتکل الحاقی تجدید نظر می‌کنند. اما معتقدم هنوز شرایط برجام به این نقطه نرسیده که بخواهیم چنین تصمیماتی بگیریم.

 مسائل کشور نباید به انتخابات آمریکا گره بخورد

وی درباره اینکه برخی در داخل هنوز به نتیجه انتخابات آمریکا برای تغییر شرایط امیدوار هستند، خاطرنشان کرد: ندیده‌ام که کسی بخواهد مسائل کشور را به انتخابات آمریکا مرتبط کند. اما یک برداشت این است که اگر ترامپ بازنده انتخابات شود و بایدن به کاخ سفید بیاید، ممکن است مسیر دیگری را طی کند و شرایطی را به وجود آورد که بشود اقدام دیگری انجام داد. ولی معتقدم مرتبط کردن مسائل داخلی په در حوزه اقتصاد و مسائل دیگر به انتخابات کشور دیگری درست نیست.

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران مبنی بر ملغی کردن نظارت‌های برجامی و بازگشت به نظارت‌های پادمانی از سوی ایران اظهار داشت: به نظرم هنوز برای اینکار زود است. اگر یک روز لازم باشد که نظارت‌ها ملغی شود، حتماً باید این کار صورت گیرد؛ اما معتقدم هنوز زمان آن نرسیده است که چنین اقداماتی از سوی ایران انجام شود.

وی با تأکید براینکه مسئولان رده بالای نظام به این مسئله توجه دارند و با تمام ملاحظات تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت:  هر عملی که منافع کشور را تأمین می‌کند باید صورت گیرد.

توان داخلی در ابعاد گوناگون افزایش یابد

آصفی با تصریح اینکه نباید در مقابل هیچ تهدیدی رفتار منفعلانه داشته باشیم، افزود: باید به داخل برگردیم و توان داخلی را در ابعاد گوناگون افزایش دهیم. در روابط خارجی باید به منطقه و کشورهایی که می‌توانند با ما همکاری بلند مدت داشته باشند، بازگردیم که خوشبختانه این تفکر چندی است در کشور شکل گرفته است. باید برای هر کنشی واکنش مناسب داشته باشیم تا آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

کد خبر 551191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha