لاشه یک قلاده فک خزری دوشنبه ۳۱ شهریور در ساحل دریای خزر در شهر سرخرود از توابع شهرستان محمودآباد مازندران پیدا شد.

مرگ فک خزری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رییس مرکز حفاظت از فک خزری ایران گفت: علت مرگ این فک خزری مشخص نیست و کارشناسان دامپزشکی این مرکز حفاظت در حال بررسی آن هستند. بیشتر تلفات فک‌های خرزی در ساحل خزر در استان‌های شمالی به خصوص گیلان در سال‌های اخیر به دلیل گرفتار شدن در تور ماهیگیری بوده است و کمتر سایر مسایل از جمله آسیب فیزیکی در این تلفات دخیل بود. پیش‌بینی اولیه ما احتمال گرفتار شدن این فک خزری در تور ماهیگران غیر مجاز در ساحل محمودآباد است، ولی بررسی دقیق از طریق پاتولوژی در آزمایشگاه مرکز حفاظت مشخص می‌شود.

امیر صیادشیرازی افزود: در سال‌های اخیر با آموزش‌های میدانی که به صیادان مازندرانی و گلستانی داده شد، آمار تلفات فک خزری به خاطر گرفتار شدن در تور ماهیگران در این مناطق کاهش چشمگیری داشت، ولی در استان گیلان به دلیل ممانعت محیط‌زیست وقفه در آموزش ایجاد شد و تلفات فک در ساحل این استان بالاست.

صیادشیرازی گفت: در سال‌های اخیر با تصویب منع شکار فک خزری در ساحل خزر در روسیه، وضعیت خوبی برای این آبزی پیش‌بینی می‌شود، چرا که حداقل سالانه از شکار بیش از پنج هزار فک خزری جلوگیری شد. دلیل این شکار از سوی صیادان روسی، بهره‌گیری از پوست و چربی این حیوان است. در مجموع دریای خزر به دلیل بالا بودن آلودگی نفتی ناشی از حفاری در سواحل پنج کشور همسایه ایران در حال افزایش است و این آلودگی خطرات را برای تلفات تمام آبزیان از جمله فک خزری افزایش داده است. باید با افزایش سطح آگاهی مردم سواحل حاشیه خزر از جمله کشورهای همسایه برای کاهش آلودگی، از انقراض این گونه نادر دریای خزر جلوگیری کرد.

پیش از این در خرداد امسال لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل بابلسر در استان مازندران پیدا و علت مرگ آن پس از بررسی در آزمایشگاه، عفونت اعلام شد.

فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است. ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند. فک‌ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می‌روند.

نخستین و تنها مرکز حفاظت از گونه در معرض خطر فک خزری در ایران و در سال ۲۰۱۰ رسماً آغاز به کار کرد. این مرکز به همت لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فک هلند، محمد مصطفی شاهی فردوس و امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد. هدف این مرکز نجات فک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشورهای حوزۀ خزر بوده‌است. مرکز حفاظت از فک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست ۸۳ قلاده فک را از مرگ نجات داده و پس از انجام درمان به طبیعت بازگرداند.

کد خبر 551011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha