روزنامه اطلاعاتِ سال ۱۳۴۵ در یکی از صفحات خود از طرحی خبر داده که بر اساس آن قرار بود گداهای شهر تهران جمع شوند و برای کار به سواحل دریای عمان فرستاده شوند. طرحی که اگر از همان زمان جدی گرفته می‌شد، حالا خبری از باندهای بزرگ و شبکه‌ای «گدایی» در هیچ یک از شهرهای کشورمان نبود.

گدایی - عکس قدیمی

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از نوستالژیک‌ترین کارهای زندگی برای خیلی از مردم ایران، ورق زدن روزنامه‌های قدیمی کشور و مطلع شدن از اخبار مردمی است که آن زمان در شهر تهران و دیگر شهرهای کشورمان زندگی می‌کردند. آن روزها که فقط روزنامه‌های «اطلاعات» منتشر می‌شد و «کیهان» و خبری از این همه روزنامه و نشریه امروزی نبود.

یکی از خبرهای جالب توجه روزنامه اطلاعاتِ ۵۳ سال پیش، طرحی است درباره جمع‌آوری گداهای شهر تهران و فرستادن آنها برای کار. روزنامه اطلاعات در شماره ۶ اردیبهشت خود که مربوط به سال ۱۳۴۵ است، درباره جزئیات این خبر نوشته است: از امروز گداهای تهران را تحویل وزارت راه می‌دهند و جمعی را نیز جهت کار در معادن در اختیار وزارت اقتصاد می‌گذارند. وزارت راه گداها را برای کار در قسمت راه‌سازی به سواحل دریای عمان می‌فرستد زیرا در حال حاضر کارگران به سهولت حاضر به کار در آن مناطق نمی‌شوند.

  تعدادی از گداها را نیز برای کار در امور کشاورزی و راهداری به حیدرآباد می‌فرستند. امروز در نخست‌وزیری کمیسیونی با شرکت شهردار تهران و مسئولان اردوهای کار و مقامات نخست‌وزیری تشکیل شد. در این کمیسیون پیرامون حل مسأله گدایی در تهران مذاکرات مهمی صورت گرفت. وزارت راه به پیمانکاران اطلاع داده است که کارگران مورد احتیاج خود را می‌توانند از میان گداهای سالم انتخاب کنند. گدایان تهران به علت تنبلی و کاهلی از نیرومندترین افراد شهر هستند و می‌توانند به جای دو کارگر معمولی کار کنند.

 تصمیماتی که امروز در کمیسیون نخست‌وزیری اتخاذ شد، براساس قطع ریشه گدایی در تهران است و با اعزام افرادی که گدایی می‌کنند برای کار در مناطق سخت ترتیبی داده می‌شود که هیچکس نتواند در تهران گدایی بکند. هر سال در تهران و شهرستان‌ها پانزده میلیون تومان برای نگاهداری گداها از مردم وصول می‌شود ولی هر روز تعداد گداها افزایش می‌یابد و در هر گوشه و کناری گدا دیده می‌شود. دولت و شهرداری در نظر دارند با گماردن گداها به کار از مصرف بیهوده این اعتبار جلوگیری و به کار گداهای حرفه‌ای که سال‌های سال مزاحمان مردم هستند، پایان دهند.

کد خبر 550939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha