هیلی برندون، پسر ۱۶ ساله که پدر و مادرش را از دست داده به مزرعه دایی‌اش که یک ژنرال بازنشسته است می‌رود تا تحت نظر و حمایت او بزرگ شود. دایی که تجربه حضور در جنگ را دارد، قوانین عجیب و غریب وضع می‌کند و زندگی پسر نوجوان را به کلی تغییر می‌دهد.

کرت وونه‌گات

به گزارش همشهری آنلاین، «تربیت اصولی» رمانی کوتاه از کرت وونه‌گات، نویسنده امریکایی است که ما بیشتر او را با آثاری چون «سلاخ‌خانه شماره پنج»، «گهواره گربه» و «صبحانه قهرمانان» می‌شناسیم. وونه‌گات در جوانی در جنگ جهانی دوم به اروپا اعزام شد، در درسدن آلمان به دست نازی‌ها اسیر شد و شاهد بمباران این شهر توسط بمب‌افکن‌های متفقین بود که در نتیجه آن هزاران شهروند آلمانی کشته شدند. وونه‌گات در یخچال گوشت، در سلاخ‌خانه‌ای پناه گرفت و از بمباران جان به در برد.

او بر اساس این تجربه رمان مشهور خود «سلاخ‌خانه شماره پنج» را نوشت که با این جمله آغاز می‌شود: «همه این داستان کمابیش اتفاق افتاده است.» او بعد از جنگ، ازدواج کرد، صاحب سه فرزند شد و پسر خواهرش را هم به سرپرستی گرفت. خواهر او در اثر سرطان از دنیا رفته بود و شوهرخواهرش در یک تصادف با قطار، جان خود را از دست داده بود.

بنابراین، داستان دایی ژنرال از جنگ برگشته در رمان «تربیت اصولی»، با رسوم عجیب و غریبش و خواهرزاده‌ای که پدر و مادرش را از دست داده و قرار است با او زندگی کند، شاید چند تصویر هم از زندگی واقعی وونه‌گات در خود دارد. هر چند نویسنده ضد جنگ، ژنرال بازنشسته‌ای را در داستان توصیف می‌کند که برخلاف خودش، بسیار هم به قهرمانی‌هایش در جنگ می‌بالد و از هر فراغتی برای روایت‌ چندباره داستان‌های جنگی استفاده می‌کند.

ژنرال، مردی مقرراتی و معتقد به سیستم تنبیه و تشویق در تربیت، با سه دختر و یک کارگر، در مزرعه‌ای دور از شهر زندگی می‌کند و هیلی برندون، پسرک ۱۶ ساله، فرزندخوانده خواهر ژنرال، بی‌پناه و غمگین، خود را در خانه‌ای می‌یابد که در آن، باید با نظمی شگفت‌انگیز و نامنعطف، کنار بیاید تا بتواند به رویای تحصیل در هنرستان موسیقی در شیکاگو برسد. آقای بنگهارت، کارگر مزرعه ژنرال، مرد نیمه‌دیوانه‌ای است که از همان ابتدا، با هیلی رابطه‌ای دوستانه برقرار می‌کند و بعد، در مسیر تغییر او نقشی اساسی ایفا می‌کند. در خانه و مزرعه ژنرال، اطلاعیه‌ها و برنامه کاری روی تابلوی اعلانات نصب می‌شود، هر کس روزهای کاری و برنامه مشخصی دارد و خبری از وقت تلف‌شده برای هیچ‌کس نیست و هر تمردی از نظم خانه، تنبیه مخصوص خودش را دارد. در این خانه، همه از این وضعیت خرسند نیستند و خشم‌هایی سرکوب‌شده، نظم زندگی در مزرعه ژنرال را بر هم می‌زند. 

هیلی با دایی‌زاده‌هایش، دایی مهربان اما بسیار سخت‌گیرش و رفیق عجیب و غریبش، باید از کودکی پا به دنیای بزرگسالی بگذارد. هر کدام از این افراد، زمینه‌ای برای رشد او فراهم می‌کنند تا در آخر، با بازی کردن نقش اصلی در لحظه‌ای حساس، بدون هیچ تردیدی، کودکی را پشت سر بگذارد. وونه‌گات، با لحنی جذاب و با تکیه بر آگاهیش از خوی و خصلت انسانی، از زندگی در یک مزرعه، داستانی ماجراجویانه تعریف می‌کند. داستانی که جنگ، خانواده، رویا و آرزوهای دور و دراز، هیجان نوجوانی، عشق و نفرت، همه را در خود دارد.

«تربیت اصولی» در قطع پالتویی و کمتر از ۱۰۰ صفحه با ترجمه محمدرضا شکاری توسط نشر ققنوس در مجموعه پانوراما منتشر شده است. خواندن این کتاب می‌تواند راهنمایی برای خواننده کنجکاو باشد و شاید او را به خواندن باقی آثار وونه‌گات تشویق کند.

کد خبر 550818

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha