یافته‌های یک بررسی جدید این احتمال را مطرح می‌کند ویروس کرونا ممکن است در پروازهای درازمدت به آسانی انتشار یابد.

Flight

به گزارش همشهری آنلاین به نقل بیزنس اینسایدر یک بررسی بوسیله پژوهشگران مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان داد در جریان یک سفر هوایی ۱۰ ساعته از لندن پایتخت انگلیس به هانوی پایتخت ویتنام ویروس کرونا از یک زن مسافر در بخش بیزنس کلاس آن یک ناقل بی‌علامت ویروس بوده است، به چندین مسافر مجاورش منتقل شده است.

این بررسی مورد نشان داد که ۹۲ درصد مسافرانی که در در فاصله دو صندلی یا کمتر از این مسافر نشسته بودند، به کروناویروس دچار شده‌اند.

از همه مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما درباره علائم احتمالی کرونا پرسش شده  و دمای بدنشان اندازه‌گیری شده بود. اما یک زن تاجر ۲۷ ساله دچار بودنش به گلودرد و سرفه را گزارش نکرده و دمای بدنش هنگام اندازه‌گیری هم طبیعی بود.

علائم این زن در روزهای بعدی بدتر  و آزمایش کرونایش مثبت شده بود.

بررسی‌های بعدی نشان داد که این زن ویروس را در حین پرواز به ۱۵ مسافر دیگر منتقل کرده است.

این پرواز در اوائل ماه مارس (اواخر اسفند) انجام شده بود هنگامی که هنوز ماسک زدن در هواپیماها  اجباری نبود. بنابراین احتمال اغلب مسافران ماسک به صورت نداشتند.

پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت و همه‌گیرشناسی ویتنام با انجام ردیابی تماس در مورد ۱۸۴ فرد سوار بر هواپیما – شامل مسافران و خدمه- ۱۵ نفر را شناسایی کرند که دچار شدنشان به کرونا به طور قابل‌اعتمادی به سفر هوایی‌شان مرتبط بود نه رویدادی دیگر.

هیچکدام از این مسافران دچار عفونت پیش یا در حین پرواز علائمی نشان نداده بودند و هیچکدامشان با فرد دیگر دارای عفونت ثابت‌شده به جز این زن تاجر تماسی نداشتند.

دوازده نفر از افراد مبتلا در بخش بیزنس کلاس هواپیما و همه آنها به جز یک نفر در فاصله دو صندلی یا کمتر از این زن قرار داشتند. ویروس همچنین به دو مسافر در بخش اکونومی کلاس هواپیما  و یکی از خدمه منتقل شده بود.

این پژوهشگران نتیجه گرفتند که این زن با احتمال زیاد از طریق قطرک‌های تنفسی یا ذرات ریز هواپخش آلوده بقیه مسافران را آلوده کرده است.

این پژوهشگران بر اساس این یافته‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی خطرات انتقال ویروس کرونا را در پروازها کمتر از حد واقعی نشان داده‌اند.

به گفته این پژوهشگران در آخرین راهنمایی صنعت سفرهای هوایی بین‌المللی خطر انتقال ویروس در حین پرواز «خیلی پایین» برآورد شده و فقط ماسک زدن پیشنهاد شده بدون اینکه سایر اقدامات مانند افزایش فاصله فیزیکی میان مسافران با بستن صندلی‌های میانی توصیه شود.

این متخصصان همه‌گیرشناسی می‌گویند حتی بستن صندلی‌های میانی برای افزایش فاصله میان مسافران نمی‌تواند از سرایت ویروس‌ از افراد «ابرناقل» کاملا جلوگیری کند، هر چند در این بررسی مسافر بیمار ویروس را عمدتا به مسافران تا دو صندلی آن طرف‌تر منتقل کرده بود.

پیشنهاد این دانشمندان این است که شرکت‌های هواپیمایی و دولت‌ها سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای غربالگری مسافران اعمال کنند، هر مسافری را که از هواپیما پیاده می‌شود، آزمایش کنند و همه مسافران تازه وارد شده به کشورها را برای ۱۴ روز قرنطینه کنند.

در حال حاضر خطوط هواپیمایی آمریکا فقط مسافران را ملزم به زدن ماسک به جز در هنگام خوردن و نوشیدن می‌کنند، اما همه مسافران برای این کار همکاری نمی‌کنند و واداشتن همه مسافران به ماسک زدن در یک پرواز طولانی مانند پرواز ۱۰ ساعته لندن به هانوی کار مشکلی است.

کد خبر 550596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha