مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
۰ نفر

عکس جدیدی از سیاره مشتری که بوسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، بزرگترین سیاره منظومه شمسی را با رنگ‌های شگفت‌انگیز نشان می‌دهد

Jupiter

به گزارش همشهری آنلاین این تصویر که در ۲۵ اوت (۴ شهریور) گرفته شده است  داده‌های به دست آمده از پرتوهای ماورای بنفش، نور مرئی و مادون قزمز -نزدیک را با هم ترکیب می‌کند تا چهره‌ای جدید از سیاره مشتری، این سیاره بزرگ گازی با جو ضخیم را بیافریند.

در این عکس، بخش‌هایی از جو سیاره مشتری که به خصوص در بالای قطب‌ها ارتفاع بیشتری دراند، به علت اینکه ذرات جوی نور ماورای بنفش را جذب می‌کنند، سرخ به نظر می‌رسند. برعکس، نواحی به زنگ آبی بیانگر آن هستند که نور ماورای بنفش از سطح سیاره بازتاب پیدا می‌کند.

طوفان سفیدرنگی که در بخش بالایی چپ تصویر دیده می‌شود و ابتدا در ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) فوران کرده بود، توجه دانشمندان را به این نمای چندطول‌موجی جلب کرده است. به نظر می‌رسد «توده‌هایی» که از این ستون دود سفید رنگ منشا گرفته‌اند، نور ماورای بنفش را جذب میکنند و مانند مرکز «لکه سرخ بزرگ» مشتری هستند. بنابراین شواهد بیشتری در اختیار پژوهشگران می‌گذارد که این طوفان ممکن است برای مدت طولانی‌تری از اغلب طوفان‌ها در مشتری ادامه یابد.

تلسکوپ فضایی هابل که پروژه مشترکی میان ناسا و سازمان فضایی اروپا است، در  ماه آوریل سال ۱۹۹۰ سوار بر شاتل فضایی دیسکاوری به مدار زمین فرستاده شد. به زودی دانشمندان متوجه شدند که در آینه اصلی این تلسکوپ خطایی وجود که فضانوردان در یک راهپیمایی فضایی در دسامبر ۱۹۹۳ آن را اصلاح کردند.

کد خبر 550590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha