مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران درباره آخرین تصمیم برای ساماندهی خانه پدری فروغ فرخزاد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، توضیح داد.

خانه پدري فروغ فرخزاد

به گزارش همشهری آنلاین، مرداد ماه ۹۷ خبر تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد رسانه‌ای شد که میراث فرهنگی استان تهران پس از آن اعلام کرد با تشکیل اضطراری پرونده برای ثبت ملی این خانه و ارسال آن به سازمان میراث فرهنگی کشور زمینه جلوگیری از تخریب آن توسط مالک را فراهم آورد.

خانه پدری فروغ فرخزاد در محله امیریه، کوچه خادم آزاد واقع شده است. امیریه محله‌ای قدیمی در جنوب شهر تهران است که از ابتدای خیابان، ولی عصر (عج) حد فاصل میدان راه‌آهن تا خیابان امام خمینی را در بر می‌گیرد.

دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفته بود که خانه پدری فروغ فرخزاد متعلق به اواخر دوره قاجار است و ساختمان ارزش تاریخی چندانی ندارد، اما به علت آنکه محل سکونت شاعر معاصر بوده تلاش برای ثبت اضطراری آن در دستور کار قرار گرفت.

بالاخره خانه‌ پدری فروغ فرخزاد در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۷ ثبت ملی شد و با شماره ثبت ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و از تخریب جان سالم به در برد.

۹ دی ماه ۹۷ بود که حجت نظری عضو شورای شهر تهران همزمان با هشتادو چهارمین زادروز فروغ فرخزد، از آماده شدن لوح ثبتی خانه پدری فروغ خبر داد و گفت: تمام مراحل اداری تملک خانه فروغ انجام شده است و خیلی زود لوح ثبتی آن نیز نصب خواهد شد. به گفته وی، با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، خانه پدری فروغ فرخزاد به حالت اولیه خود برخواهد گشت.

شهرداری منطقه ۱۱ تهران، تملک این خانه را پیگیری کرده و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران است که احیا و ساماندهی چنین اماکنی در دستور کارش قرار می‌گیرد. 

علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با همشهری آنلاین درباره آخرین وضعیت ساماندهی خانه پدری فروغ فرخزاد، گفت: پیشتر رایزنی‌ها در این باره انجام شده و در انتظار هستیم که این خانه را به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی معرفی کنند. در صورتی که بودجه لازم تامین شود، عملیات ساماندهی این خانه که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری آغاز می‌شود.

وی درباره تدبیرها برای تامین بواین پروژه گفت: آذر ماه که فصل بودجه‌ریزی است برای ساماندهی خانه پدری فروغ فرخزاد، بودجه لازم را پیشنهاد می‌دهیم. البته از محل اعتبارات مربوط به پروژه‌های کوچک مقیاس محلات نیز می‌توان این پروژه را انجام داد.

کد خبر 550458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha