آخرین هفته شهریور ۹۹ با افزایش قیمت ارز و سکه همراه بود که البته شاخص بازار سرمایه نیز بعد از مدت‌ها رشد کرد و سبز پوش شد.

سكه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین هفته شهریور ۹۹ با افزایش چشمگیر نرخ ارز و سکه آغاز شد به طوری که روند افزایش قیمت در روزهای بعدی ادامه  داشت و نرخ  دلار و یور وارد کانال قیمتی جدیدی شدند همچنین قیمت طلا و سکه نیز همسو با بازار ارز دستخوش تغییرات شدید قیمتی شدند به طوری که  سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی رسید البته بازار ارز و سکه در آخرین روز هفته با کاهش اندکی در قیمت مواجه شدند.

بازار سرمایه نیز بر خلاف هفته‌های گذشته  شرع به رشد کرد و نمودار شاخص کل بورس تغییر مسیر داد و روند صعودی را  در پیش گرفت که در پی آن شاهد سبز پوش شدن اکثر نمادهای بازار سرمایه  بوده ایم.

شنبه (۲۲ شهریور)  شاخص کل بورس در آغاز معاملات با رشد ۳۱ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و  ۵۹۰ هزار واحدی شد همچنین در آخرین روز معاملات هفته  شاخص کل بورس در آغاز معاملات با رشد ۴۴ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و هزار ۷۰۹ واحدی شد.

نرخ دلار و یورو بیش از ۴ هزار تومان افزایش یافت 

درآخرین هفته شهریور ۹۹ بازار ارز روند افزایش در قیمت را  تجربه کرد به طوری در اولین روز هفته نرخ دلار و یورو به ترتیب به مبلغ ۲۲ هزار و ۹۸۰ تومان و ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان بوده است که  افزایش قیمت در روزهای بعدی ادامه داشت و در آخرین روز کاری هفته دلار با افزایش ۴ هزار و ۷۵۰  تومانی به نرخ ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و یورو نیز ۴ هزار و ۳۷۰ تومان گران شد و با مبلغ ۳۱ هزا و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی گذر کرد

با توجه به اینکه نرخ طلا و سکه همسو با بازار ارز روند صعودی را در پیش گرفته بود در اولین  روز هفته سکه به قیمت ۱۲ میلیون ۱۳۰ هزار  تومان به فروش رسید روند افزایش قیمت ادامه داشت و در روز پنجشنبه (۲۷ شهریور) نرخ سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی عبور کرد  و  به قیمت ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید البته نرخ سکه در این رقم پایدار نماند و سکه به کانال ۱۲ میلون تومان بازگشت و در قیمت ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار توان پایدر ماند.

هر گرم طلای  ۱۸ عیار نیز  در این هفته با تغییرات محسوسی همراه بود چراکه قیمت آن در روز شنبه (۲۲ شهریور ۹۹) یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود که در روز پایانی هفته به مبلغ یک میلیون و  ۲۲۰ هزار تومان رسید.

تغییرات نرخ  ارز عامل اصلی افزایش قیمت سکه 

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: درآخرین روز کاری هفته چهارم شهریور  حباب سکه به یک میلیون تومان رسید که علت افزایش آن نسبت به هفته گذشته  نوسانات نرخ ارز است. اونس جهانی با تغییرات بسیار اندکی همراه بود و حدود ۱۰ دلار نوسان داشت.

بذر افشان تصریح کرد: نوسان و التهابات نرخ ارز در بازار داخلی بر بازار سکه و طلا  تاثیر گذاشت و سبب شد قیمت آن افزایش یابد همچنین تقاضا برای خرید سکه نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافت چراکه افراد به منظور حفظ ارزش سرمایه خود به سمت خرید سکه روی آوردند.  

او افزود: در طول هفته‌ای گذشت نرخ سکه به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و هر گرم  طلای ۱۸ عیار  تقریبا ۴۰ هزار تومان گران شد.  

بذر افشان  گفت: با توجه  به اینکه  اونس جهانی برخلاف نرخ ارز با  تغییرات چشمگیری در  بازار داخلی همراه  نبود، اما اگر  روند صعودی نرخ ارز در روزهای آینده ادامه داشته باشد شاهد افزایش قیمت سکه و طلا  خواهیم بود البته با کنترل بیشتر بانک مرکزی بر بازار ارز سبب  کاهش قیمت دلار و یورو می‌شود که در پی آن قیمت طلا  و سکه  کاهش  می یابد و به ثبات می سد.

بیشترین تغییرات سهام هادر بازار سرمایه 

در هفته اخیر نمادهای غنوش، زملارد و تپولا در سه بازار بورس، فرابورس و بازار پایه بیشترین جابجایی را در  میزان سهامشان داشتند همچنین  در حال حاضر بزرگترین شرکت به لحاظ ارزش بازار فارس است که  حدود ۴۵۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.  

علت رشد شاخص کل بورس در چهارمین هفته شهریور 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌های گذشته قیمت سهام‌ها به شدت کاهش یافته  بود و رفتاترهای سهامداران در بازار کمی هیجانی بود که البته بازگشت قیمت سهام‌ها دور از انتظار نبود.  

او افزود: البته تمهیدات خوبی در ۱۵ روز گذشته توسط وزارت اقتصاد و  سازمان بورس صورت گرفت  که سبب شد با تصمیم گیری‌های به موقع برای هماهنگی  سهامداران حقوقی بازار سرمایه  روند بازار تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که بعد از هر دوره اُفت شاخص بورس شاهد رشد بازار خواهیم بود و برعکس که این مسئله امری طبیعی در بورس است.  

دارابی درباره تمدید مهلت پذیره نویسی پالایش دوم گفت: هم اکنون  بازار اطمینان کافی به حمایت دولت از پالایشگاه‌ها را ندارد  به همین دلیل به نظر می‌رسد در حال حاضر شرایط خوبی برای صندوق  دارا  دوم  در بازار وجود نداشته باشد.

او اظهار کرد:معتقدم بازار سرمایه در روزهای آینده  روند متعادلی داشته باشد و شاهد اُفت و خیز های شدید در شاخص کل بورس نباشیم.

کد خبر 550156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • خلیل IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    33 2
    توکل برخدا .انهایی که رزق خودرادرچنگال مسولان میبینند شبهاخواب وقرارندارندوانهایی که امیدشان خداست وبراوتوکل میکنند مطمئن هستند که این قانون خداست وروزی میرسد کهگرگها همدیگررابخورند .به امیدان روز
  • ر. مهاجر IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    43 3
    شاخص کل بورس غیر منطقی است با توجه به قیمت دلار و سکه و دولت با دعوت مردم به بورس مجددا میخواهد به آنها ضربه مالی بزند.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    17 0
    انشاءالله از ریشه ویران بشن اونایی که بازار بهم ریختن و مردم فقیر و فقیرتر کردن امیدوارم به خواری و ذلیلی و گدایی بیفتن که زندگی مردم نابود کردن
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    10 3
    چرا وقتی سکه گران میشه اعتراض مردان رسیدگی میشه مهریه تعدیل افزایش پیدا میکنه ولی کسی فکر زنان بدبخت نیست که زندگیشان با این مهریه میگزرد
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    11 2
    سرمایه خود را سکه بخرید نه سهام
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    11 1
    وای خدا یه کسی پیدا بشه بفریاد ودل مردم برسه تا کی تاکی هرروز شاهدگرانیها باشیم.