همشهری آنلاین: حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان تهدید کرد که سربازان کشورش را برای مقابله با شبهه نظامیان به داخل پاکستان اعزام خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهور افغانستان هشدار داد که آماده است تا سربازان کشورش را برای مقابله با تهدید‌های شبه نظامیان مسلح به ورای مرز با پاکستان اعزام کند.

وی اظهار داشت که وقتی شبه نظامیان از طریق مرز این کشور با پاکستان وارد افغانستان شده  که به کشتار سربازان افغان و نیروهای متحد خارجی در این کشور مبادرت می‌ورزند، پاکستان نیز برای دفاع از خود ناگزیر به چنین اقدامی خواهد شد.

کرزای این سخنان را دو روز بعد از حمله تروریست‌ها به زندان قندهار و آزاد سازی صدها زندانی بیان کرد.[اعلام حالت فوق‌العاده در قندهار ]

در همین حال به گزارش ایسنا، کرزای در یک کنفرانس خبری به بیت‌الله محسود، رهبر طالبان که در پاکستان مستقر است هشدار داد که نیروهای افغان او را تعقیب خواهند کرد و در خانه‌اش، وی را خواهند کشت. رئیس جمهور افغانستان همین هشدار را به ملا عمر، رهبر اصلی طالبان نیز داد.

کرزای بارها از پاکستان و نیروهای بین‌المللی خواسته است تا با شبه نظامیان پاکستان مبارزه کنند اما هرگز نگفته بود که نیروهای افغان را به داخل پاکستان خواهد فرستاد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که این حملات آغاز شده و همچنان ادامه خواهد یافت. اشاره کرزای در این مورد، ظاهرا به حملات اخیر نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان بود که چندین شورشی و یازده سرباز ارتش پاکستان در آن به قتل رسیدند.

این حمله سه‌شنبه شب(21 خرداد) در یک پاسگاه مرزی در نواحی کوهستانی گورا پرای مهمند، یکی از نواحی قبیله نشین پاکستان، در آنسوی مرز افغانستان در مجاورت ولایت کنر روی داد. پاکستان از این حمله به شدت انتقاد کرد و آن یک عمل بدون انگیزه و بزدلانه، خواند.

رئیس جمهور افغانستان که در بازگشت از کنفرانس پاریس در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در جواب به سوالی در این مورد که چه واکنشی نسبت به اعلام جهاد طالبان پاکستانی در افغانستان دارد، گفت، افغانستان حق دفاع از خود را دارد.

او گفت: یک خارجی (طالبان پاکستانی) به خود حق می‌دهد علیه افغانستان اعلام جهاد کند، پس ما هم حق داریم این افراد را در خانه‌هایشان هدف قرار دهیم، افغانستان امروز، کشور سی سال پیش نیست که خاموش بماند، امروز ما هم وسایل داریم و هم امکانات.

کرزای افزود: به هر حال کشته می‌شویم، پس بهتر است یک گام به جلو گذاشته و خود را در آنجا (پاکستان) بکشیم تا حداقل جلو حمله به افغانستان گرفته شود.

این اظهارات که بدنبال حملات مرگبار ارتش آمریکا به نواحی مرزی خاک پاکستان صورت می گیرد، بحث مبارزه افغانستان و پاکستان علیه افراط گرایی را یک بار دیگر داغ می کند.

پاکستان اخیرا با امضای یک آتش بس با طالبان محلی، با انتقادهای زیادی در داخل افغانستان روبرو شد. ناتو می گوید، توافقات صلح میان حکومت پاکستان و طالبان محلی، به افزایش نا امنی ها در افغانستان منجر می شود.

پاکستان اعلام کرده که این توافقات به منظور تامین امنیت در پاکستان صورت گرفته و به معنای امتیازدهی به طالبان نیست.

کد خبر 55011

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز