یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

کیوان کاشفی*: بحث پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب چند روزی است که به شکل جدی از سوی وزارت نیرو مطرح شده است اما در رابطه با این طرح تاکنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای با شورای اصناف کشور انجام نشده است.

حتی تا آنجایی که به شخصه اطلاع دارم درخواست مکتوبی نیز از سوی ارگان‌های مربوطه به شورای اصناف کشور ارائه نشده است تا اجرای این طرح در پرده‌ای از ابهام قرار گرفته باشد.

به اعتقاد من بحث پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب به این شکل که از سوی وزارت نیرو پیشنهاد شده است یک طرح خیلی خام و بدون کار کارشناسی است و نمی‌توان با این طرح به تنظیم زمان کاری پرداخت. کمک به رفع معضل کمبود برق وظیفه همه مردم ایران است اما باید توجه کرد که چگونگی رفع این مشکل جای بحث دارد و باید با برنامه‌ریزی شورای اصناف در تهران و شهرستان‌ها این طرح پیشنهاد می‌شد. به‌طور کلی اعتقاد دارم که طرح این موضوع نمی‌تواند انجام شود چرا که در ایران رسته‌های مختلف صنفی وجود دارند که این رسته‌ها ماهیت کاری متفاوتی دارند و در زمان‌های مختلفی نیز فعالیت می‌کنند.

 به‌طور مثال سالن‌های پذیرایی، اغذیه فروشی‌ها و حتی واحد‌های صنفی فروشنده لوازم صوتی تصویری و پوشاک در ساعات پایانی شب مراجعه‌کنندگان زیادی دارند.
 به‌طوری که می‌توان گفت ساعت‌های ابتدایی شب در فصل تابستان برای اینگونه واحد‌های صنفی ساعت شکوفایی فعالیت‌هایشان است و نمی‌توانند در ساعات ابتدایی شب واحد صنفی خود را تعطیل کنند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که برخی مشاغل ماهیتاً از ساعت 8 شب به بعد آغاز به کار می‌کنند و یا بیشترین حجم و مراجعات مردم به آنها در این ساعت اتفاق می‌افتد به همین دلیل این واحد‌های صنفی نمی‌توانند در ساعات ابتدایی شب فعالیت خود را پایان دهند. از طرف دیگر وزیر نیرو نیز روز گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا نیز برق اصناف را در ساعت 19 خاموش می‌کند. این کار در اروپا نیز به ‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق انجام می‌گیرد اما باید به این نکته توجه کرد که تنظیم ساعت کار اصناف به ‌منظور کاهش مصرف انرژی با توجه به ماهیت کار واحد‌های صنفی تنظیم می‌شود.

 به‌طور مثال سوپرمارکت‌ها در ساعت‌های ابتدایی شب به فعالیت‌های خود خاتمه می‌دهند اما در مقابل مراکز تفریحی و گردشی در همین ساعت‌های ابتدایی شب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهند. بنا بر این می‌توان نتیجه گرفت که بحث پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب نیاز به کار کارشناسی دارد و باید به‌طور دقیق بررسی شود. این‌طور که تمامی واحد‌های صنفی را به یک شکل ببینیم عملی نخواهد بود و این طرح به اعتقاد من با شکست مواجه می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برای اجرای طرح پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب باید ابزرا‌های نظارتی نیز فراهم شود. اعتقاد دارم که در حال حاضر این ابزار‌های نظارتی را برای چگونگی اجرای طرح پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب را نداریم. واحد‌های صنفی سال‌هاست که یک روال خاصی برای فعالیت داشته‌اند و به این روال عادت کرده‌اند بنا بر این اگر هم بخواهیم این طرح را به مرحله اجرا در آوریم باید مقدمات آن را فراهم کنیم و آموزش‌های لازم را به واحد‌های صنفی ارائه کنیم تا تمامی واحد‌هایی که باید در ساعت‌های ابتدایی شب به فعالیت خود خاتمه دهند این کار را انجام دهند.

تعطیلی صنوف آخرین راه رفع معضل کمبود برق است چرا که می‌توان با اعمال سیاستهای صرفه‌جویانه از صنوف این معضل را تا حد زیادی مرتفع کرد.

 با هیچ ابزار نظارتی نمی‌توان اجرای چنین طرح بزرگی را کنترل کرد و از همان ابتدا این طرح محکوم به شکست است. طرح پایان کار واحد‌های صنفی در ساعت‌های ابتدایی شب به‌ صورت یک دفعه قابلیت اجرایی ندارد و اجرای این طرح نیازمند زمان است تا بتواند با موفقیت به مرحله اجرا در آید. به اعتقاد من این طرح اینگونه که از سوی وزارت نیرو مطرح شده است تنها می‌تواند در حد یک شعار باقی بماند و چون قابلیت اجرایی ندارد بعد از مدتی رفته رفته از بین می‌رود و به دست فراموشی سپرده می‌شود.

* دبیر شورای اصناف کشور و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمانشاه

کد خبر 54997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز