یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

محمد هیراد حاتمی: طرح کاهش ساعت کاری اصناف که چند روزی است توسط وزارت نیرو مطرح و به‌صورت پیشنهاد به دولت ارائه شده است نگرانی‌هایی را در اردوگاه اصناف به وجود آورده است.

 نگرانی‌های اصناف در رابطه با بحث پایان کار آنها در ساعت‌های ابتدایی شب وقتی شدت بیشتری به‌خود می‌گیرد که تاکنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای با آنها در این مورد انجام نشده است.

 از طرف دیگر وزارت بازرگانی که اصناف را زیرمجموعه خود می‌بیند در رابطه با پایان کار اصناف در ساعت‌های ابتدایی شب هیچ‌گونه موضع خاصی نگرفته است و این موضوع همچنان به‌طور جدی از سوی وزارت نیرو دنبال می‌شود به‌طوری‌که وزیر نیرو نیز به حمایت از اجرای این طرح پرداخته است و اعتقاد دارد که در اتحادیه اروپا نیز برق اصناف در ساعت 19 قطع می‌شود.

 فتاح بحث پایان کار اصناف را مربوط به امسال نمی‌داند و تاکید می‌کند که این بحث از 15 سال پیش مطرح بوده است: «بحث پایان کار اصناف در ساعت‌های ابتدایی شب از 15 سال پیش مطرح بوده، اما بارها و بارها مسکوت مانده است و این کار نیاز به عزم ملی دارد، زیرا در هر صورت تبعاتی به‌دنبال دارد.» در حالی‌که وزارت نیرو همچنان در جست و جوی راهکاری برای تعیین ساعت کار جدید برای اصناف است مسئولان صنفی کشور اعتقاد دارند که اجرای این طرح نیازمند کار کارشناسی دقیق‌تری است و نباید این‌گونه باشد که بدون بررسی، چنین طرحی به مرحله اجرا درآید.

هر چند که معاون وزیر نیرو عملی شدن این پیشنهاد را مستلزم تصویب ستاد خشکسالی دانسته و گفته است: در این ستاد از نظرات نهاد‌های ذیربط مانند وزارت بازرگانی، وزارت کشور، نیروی‌انتظامی و نمایندگان تشکل‌های صنفی برای تصمیم‌گیری استفاده خواهد شد اما رئیس شورای اصناف با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای با تشکل‌های صنفی نشده است، گفت: «طرح تعطیلی اصناف در ساعات اولیه شب عملی نیست و برای کاهش مصرف برق راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد که اگر اصناف را به نشست‌های تخصصی دعوت کنند آنها را مطرح می‌کنیم».

در حال حاضر این طرح جدی‌تر نسبت به روز‌های گذشته پیگیری می‌شود و باید منتظر ماند و دید که سر وشت این طرح به کجا ختم می‌شود.

 کمبود برق از کانال‌های دیگر جست‌وجو شود

جلال الدین محمد شکریه نایب رئیس شورای اصناف کشور نیز در رابطه با کاهش ساعت کاری اصناف گفت: تغییر ساعت کاری اصناف از وظایف کمیسیون نظارت و هیات عالی نظارت بر واحد‌های صنفی است. بنا بر این اجرای این طرح نیازمند این است که از کانال‌های مربوطه عبور کند.

 نایب رئیس شورای اصناف کشور با اعتقاد به اینکه بسیاری در ساعات پایانی شب برای خرید به واحد‌های صنفی مراجعه می‌کنند گفت: مردم زیادی هستند که در طول روز درگیر فعالیت کاری خود هستند و زمان مراجعه به واحد‌های صنفی را ندارند بنا بر این در ساعات پایانی شب به واحد‌های صنفی مراجعه می‌کنند تا نیاز‌های خود را تامین کنند. بنا بر این تعطیلی واحد‌های صنفی در اوایل شب می‌تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. شکریه ادامه داد: حل مشکلات برق را می‌توان از کانال‌های دیگری نیز جست‌وجو کرد و نباید تنها از طریق اصناف به‌دنبال کاهش مصرف انرژی بود.

اجرای طرح نیازمند نظارت دقیق است

قاسم نوده فراهانی رئیس مجمع امور صنفی، توزیعی و خدماتی تهران در رابطه با پایان کار اصناف در ساعت‌های ابتدایی شب به خبرنگار همشهری عصر گفت: به‌عنوان یکی از اعضای شورای اصناف از این طرح حمایت می‌کنیم اما به شرط اینکه این اقدام با حضور اعضای کمیسیون نظارت، وزارت بازرگانی و اصناف بررسی شود. رئیس مجمع امور صنفی، توزیعی و خدماتی تهران ادامه داد: وزارت نیرو درخواست کرده است که به‌دلیل خشکسالی ساعت کار اصناف کاهش پیدا کند و اصناف هم وظیفه دارند که همکاری کنند اما به تمامی صنوف نمی‌توان گفت که ساعت کاری خود را کاهش دهند و در این رابطه باید کار کارشناسی صورت گیرد.

فراهانی با اعتقاد به اینکه بعضی از واحد‌های صنفی می‌توانند ساعت کاری خود را کاهش دهند گفت: به‌طور مثال واحد‌های صنفی فروشنده فرش لزومی ندارد تا دیروقت به فعالیت خود ادامه دهند و بعید می‌دانم که اگر زود‌تر واحد صنفی خود را تعطیل کنند ضرر و زیانی به آنها وارد شود.

وی افزود: البته این اقدام باید با نظارت دقیق کمیسیون نظارت صورت گیرد چرا که اگر قرار باشد واحد‌های صنفی خاصی ساعت کاری خود را کاهش دهند باید همگی این کار را انجام دهند. یعنی باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا این‌گونه نباشد که بعضی از واحد‌های صنفی که ساعت فعالیت کاری آنها کاهش پیدا کرده است در ساعت تعطیلی خود فعالیت کنند. رئیس مجمع امور صنفی، توزیعی و خدماتی تهران ادامه داد: تاکنون در رابطه با کاهش ساعت کاری اصناف هیچ بخشنامه‌ای نه از سوی وزارت بازرگانی و نه از سوی وزارت نیرو به‌طور رسمی اعلام نشده است.

مجامع تولیدی و توزیعی بررسی کنند

در همین حال محمدپور مزرعه، رئیس مجمع تولیدی و خدمات فنی تهران به خبرنگار همشهری عصر گفت: در رابطه با کاهش ساعت کاری اصناف تاکنون نشستی برگزار نشده است و تمام اخباری که تا کنون در این رابطه مطرح شده است تنها در حد پیشنهاد است. وی افزود: مجامع تولیدی و توزیعی باید در یک نشست در رابطه با کاهش ساعت کاری اصناف گفت‌وگو کنند و جوانب این موضوع را بررسی کنند. رئیس مجمع تولیدی و خدمات فنی تهران ادامه داد: برای تعیین ساعت کاری اصناف قانون وجود دارد و می‌توان ساعت کاری اصناف را کاهش داد اما تاکنون هیچ گونه صحبتی به‌طور رسمی بیان نشده است و وزارت نیرو کاهش ساعت کاری اصناف را تنها در حد پیشنهاد مطرح کرده است.

حمایت می‌کنیم

سید محمود هاشمی، نماینده شورای اصناف شیراز در رابطه با پیشنهادی که از سوی وزارت نیرو برای تغییر ساعت کار اصناف مطرح شده است گفت: در قانون نسبت به ساعت کاری اصناف مواردی بیان شده است اما تاکنون به‌دلیل اینکه ساعت کاری اصناف مشکلی ایجاد نکرده است زمان آن را کمتر نکرده‌اند. در حال حاضر به‌دلیل کمبود برق بحث پایان کار اصناف در ساعت‌های ابتدایی شب مطرح شده است که باید از آن حمایت کرد.

وی با اعتقاد به اینکه تغییر ساعت کاری اصناف باید متناسب با وضعیت کاری و جغرافیایی مناطق مختلف باشد گفت: امسال متأسفانه با خشکسالی مواجه شده‌ایم و همین موضوع سبب شده است که مسئولان طرح کاهش ساعت کاری اصناف را پیشنهاد داده‌اند. اما در اجرای این طرح باید به شرایط جغرافیایی و وضعیت کاری اصناف توجه شود. هاشمی با بیان اینکه از طرح ساعت کاهش کاری اصناف حمایت می‌کنم گفت: بعضی مشاغل باید تا دیر وقت به فعالیت خود ادامه دهند اما در بعضی مشاغل مشاهده می‌شود که مسئولان واحد‌های صنفی تنها از روی عادت تا دیر وقت در محل کسب خود می‌مانند و درآمدی هم کسب نمی‌کنند. نماینده شورای اصناف شیراز افزود: مردم خرید را باید با ساعت کار بازار تنظیم کنند و اصناف نیز باید مطابق قانون در رابطه با ساعت کاری خود عمل کنند.

کد خبر 54996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز